De 3 grote nadelen van bloggen (en de 4 nog grotere voordelen)


bloggen voordeel

 

De halve wereld blogt tegenwoordig. Ik zou zeggen: begin er niet aan. Bloggen heeft namelijk een paar belangrijke nadelen:

Nadeel 1: Bloggen kost tijd

bloggen of niet bloggen

Zeker de eerste blogs kunnen je best wat tijd kosten. Maar hoe vaker je schrijft, hoe makkelijker het gaat. En met de juiste strategie kun je een compleet artikel schrijven in 1 uur. Overigens: een reclamecampagne uitdenken kost ook tijd. Veel tijd.

Nadeel 2: Je hebt onderwerpen nodig

Als je blogt, moet het natuurlijk wel ergens over gaan. Houd je het wel vol? Geloof me: als je eenmaal in de blog-modus zit en weet dat je binnenkort weer een stukje moet schrijven, zie je op de meest onverwachte plekken leuke onderwerpen opduiken. Al bloggend ontwikkel je daar een neus voor.

Nadeel 3: Je wordt zichtbaar

En dat kan best eng zijn. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat mensen die je nog nooit ontmoet hebt, je zomaar, spontaan aanspreken. “Ik lees je blog al tijden!” Dat voelt misschien ongemakkelijk, maar het is natuurlijk wel het doel van je blog: zichtbaarheid. Wil je dat niet? Begin er dan niet aan.

Ja maar, ik wil wel nieuwe klanten.

Toch maar bloggen dan? Bloggen is namelijk een van de meest doeltreffende manieren om je als ondernemer op de kaart te zetten. En de voordelen zijn echt veel groter dan de nadelen.


😎 Marketing Tooltips van de maand!


👇

Voordeel 1: Je laat zien dat je bestaat (en het kost niks)

Dat kan natuurlijk ook met banners op een site, flyers op straat of reclamefolders in de brievenbus, maar die kosten allemaal geld. En als je ze eenmaal hebt uitgedeeld, kun je dat niet nog eens doen (tenzij je nieuwe drukt of plaatst, maar dat kost opnieuw geld). Bloggen is snel, goedkoop en milieuvriendelijk.

Voordeel 2: Je laat met bloggen zien wat je in huis hebt

Een blog is de ideale plek om je kennis te delen. Niet alles natuurlijk, maar een deel. Daarmee geef je mensen alvast een voorproefje van wat ze kunnen verwachten als ze met jou zaken gaan doen. Dat vinden klanten prettig.

Voordeel 3: Je schept een band met je potentiële klanten

Je schrijft op persoonlijke titel en laat daarmee zien wie je bent, wat je bezighoudt en wat je raakt. Niet slechts 1 keer per jaar (met een vrolijke kerstgroet bijvoorbeeld), maar elke maand, elke week of misschien wel elke dag. En zeg nu zelf: als je elke week bij dezelfde bakker komt omdat ie van dat lekkere brood bakt, dan heb je na een paar maanden toch ook het gevoel dat het ‘jouw’ bakker is?

Voordeel 4: Je wordt benaderbaar

Met elk stukje dat je schrijft, leren je lezers je beter kennen. Je bent niet langer een onbekende of een van de vele bedrijven op pagina zoveel van de Gouden Gids (bestaat die nog?). Jij hebt een gezicht en een stem. Je potentiële klanten hebben al zo vaak van je gehoord, dat ze de indruk hebben dat ze je al talloze keren persoonlijk gesproken hebben. De stap om contact met jou op te nemen en die e-mail te sturen wordt dan een stuk kleiner.

Overtuigd?

 

Afbeelding: www.hi-re.nl

Meer weten over bloggen?

 

 

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!
Previous b2b marketing facts & figures in 4,5 minuut
Next Een klacht doet geen pijn!

9 Comments

  1. Avatar
    3 april 2012
    Beantwoorden

    Hallo Annet,

    Even een vraag over bloggen op het snijvlak van online reputatie en effectiviteit. Als je blogt heb je de keuze of je intern (direct) of extern (indirect) de focus legt. Intern is op je eigen website gericht (met relatief weinig bezoekers). Extern ligt de focus op externe platforms waar je blog een hoger bereik scoort en die vervolgens naar jouw website kunnen leiden.

    Zoals zovaak er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar welke weg zou de Tom Tom voorstellen als snelste weg?

    Benieuwd! Gr-Bart

  2. Avatar
    4 april 2012
    Beantwoorden

    Ha Bart,

    Interessante vraag. Beide manieren zijn effectief, maar de beste is in mijn ogen de combinatie van de twee. Met een intern blog, gericht op je eigen site, bereik je inderdaad minder mensen, maar wanneer je alleen extern blogt en mensen via die weg naar je site lokt, is het wel noodzaak dat je op die site ook regelmatig nieuws te bieden hebt en niet alleen statische pagina’s laat zien.

    Bovendien: voor extern bloggen heb je een platform nodig. Je blogt dan natuurlijk het liefst op een gerenommeerde plek waar niet iedereen z’n stukje kan plaatsen. Om daarvoor toestemming te krijgen (of gevraagd te worden) is het handig om eerst op je eigen blog te laten zien wat je in huis hebt. Ik zou zeggen: begin intern, daar kun je à la minute mee starten, en probeer het zo snel mogelijk extern te versterken.

    groet, Annet

  3. Avatar
    4 april 2012
    Beantwoorden

    Hoi Anet

    Combinatie van de twee kan, maar is dubbele content. Dus dan toch een eigen draai aan zien te geven op je eigen website inderdaad.

    Dank voor je reactie!

  4. Avatar
    4 april 2012
    Beantwoorden

    Klopt! Maar, hoe meer je schrijft, hoe makkelijker het gaat.
    Succes!

    groet, Annet

  5. en dan heb je altijd nog de eeuwige strijd tussen SEO en natuurlijk, mooi schrijven. Gelukkig poogt Google zoekresultaten te laten zien op een zo natuurlijk mogelijke manier. Maar snapt google ook dat een prachtig geschreven artikel, vol metaforen 100% betrekking kan hebben op bijvoorbeeld “bloggen” terwijl dat woord er nooit in voorkomt? Nog niet, helaas, maar wie weet komt dat snel. Wellicht is het een idee als we niet alleen “likes” of “+1” gaan geven, maar ook “tags” kunnen toevoegen aan artikelen…

  6. Avatar
    Edwin vlems
    4 april 2012
    Beantwoorden

    “There are no shortcuts to a place worth going”, zegt een Engels spreekwoord. Ik ben blij dat Google gemakzucht meer en meer ‘straft’

    • Helemaal mee eens edwin. Schrijf jij hem? -> “hoe zou je website eruit zien als google niet bestond?” ;-).

  7. Bloggen is heel effectief voor jouw website. Heb jij intern geen capaciteit ervoor? Dan kan je ervoor kiezen om het uit te besteden!

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *