Tags: business to business, copywriting, schrijven, tips

Doe je niks, dan gebeurt er niks
De ‘luxe’ van niks doen kun je je als ondernemer niet permitteren. Want doe je niks, dan gebeurt er ook niks. Omdat geld over de balk smijten geen optie is, zet ik in dit soort gevallen in op onbetaalde reclame. De meest effectieve en geloofwaardige reclame: mond-tot-mond reclame en pr.
Mond-tot-mondreclame – 4 tips
De makkelijkste vorm van mond-tot-mond reclame? Zet tevreden klanten om in ambassadeurs.
1) Selecteer klanten die kansrijke ambassadeurs voor je kunnen zijn richting hun netwerk.
2) Activeer deze klanten als ambassadeur. Hoe? Gewoon, vraag het ze! Bij voorkeur tijdens een evaluatie of beter nog na een lunch of etentje.
3) Implementeer: maak ambassadeurschap een vast agendapunt in je evaluatiegesprekken met klanten.
4) Stimuleer: bedenk tools die hier bij kunnen helpen. Visitekaartjes of een send-a-friend-mail. De beste ambassadeur doet dit gratis.
PR – 4 tips
Bij PR denken de meeste ondernemers aan het insturen van een persbericht. Dat is een vorm. Maar niet de enige en zeker niet de makkelijkste.
1) Intrigeer: denk bij een persbericht vanuit de redacteur en de context van zijn blad. Wat zijn items waar hij zijn lezers mee boeit? Wat heeft nieuwswaarde? Hoe speel ik in op de actualiteit? Als je een persbericht wilt insturen naar een redactie, begin met de (kranten)kop die je boven het stuk wilt hebben staan. Heeft je kop onvoldoende impact, begin er dan niet aan.
2) Initieer: bedenk een initiatief waarmee je je visie kunt uitdragen of zoek andere kansen om je autoriteit onder de aandacht te brengen
3) Creëer je eigen podium. Zet gerichte kanalen in. Bijvoorbeeld: blogs, columns, een slim opgezet onderzoek over je specialisme waarmee je nieuws creeert, organiseer een seminar.
4) Attendeer: maak je netwerk attent op de gegenereerde PR. Vanzelfsprekend, maar wordt toch vaak vergeten. Zorg dat je de gecreëerde PR deelt en versterkt naar al je contacten via DM, mail etc. Ook social media zijn hier bij uitstek geschikt voor.
Onbetaalde reclame brengt kosten met zich mee. Het kost vaak veel meer tijd en energie dan geld. Qua bereik en effectiviteit kan er echter geen advertentie of reclamefolder tegenop!
Dit artikel verscheen ook op kvk en b2bcontacts.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Leadofilie: het failliet van de trechter in marketing
Leadofilie: het failliet van de trechter in marketing
Online adverteren ‘op maat’
Goed adverteren is het vermijden van ‘waste’. Voorkomen dus dat te veel lezers van je advertentie helemaal niet tot de doelgroep behoren.
Google ‘Search plus Your World’ in b2b
‘Search plus Your World’.
7 selectiecriteria voor een CRM oplossing
Selectiecriteria CRM 2011
Op zoek naar de juiste vertaaldienst
Op zoek naar de juiste vertaaldienst; vertaler, vertaalbureau, google-translate?
Tooltip: Color Scheme Designer
Tooltip: Color Scheme Designer

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.