De kracht van woorden

door Marcel Nanning | Last Updated:   14 februari 2022

Tags:

In het huidige multimediageweld lijkt een simpele tekst al snel ondergesneeuwd te worden. Toch is en blijft de kracht van geschreven of uitgesproken tekst zich steeds weer bewijzen. Is bloggen nog relevant? Is een landingpage met tekst nog zinvol? In dit artikel nemen we het op voor de kracht van het woord!

Heeft bloggen nog zin?

Je zou gaan denken dat blogs worden ingehaald door multimedia-ervaringen zoals video, VR, de Metaverse of misschien zelfs de podcast? Het tegendeel is waar; het aantal blogs en bezoekers van blogs groeit nog steeds. Dat zie ik op b2bmarketeers.nl maar ook bij klanten in de gehele b2b-breedte. Er zijn nog steeds organisaties die hun content marketing nog niet op orde hebben en niet vindbaar zijn op de belangrijkste termen. Terwijl er nog steeds op gezocht wordt. Ok; er worden ook video’s getoond in de zoekresultaten. Daar moeten we dus wel iets mee…

Blogs vs video

De ideale vorm voor het aanbieden van content voor jouw doelgroep heeft te maken met meerdere aspecten. In het ene geval is een blogvorm geschikt, in het andere geval een video, of een combinatie van. Factoren daar invloed op hebben zijn:

1. Het mediagedrag van de doelgroep

Leeftijd, sociale klasse en allerlei andere aspecten hebben invloed op de manier waarop jouw doelgroep media consumeert. We kunnen over het algemeen wel stellen dat mobile daarin voor alle doelgroepen een belangrijk aspect is. Video consumeert eenvoudig en zeker met een vluchtig karakter. Ik zie echter, vooral in b2b, dat goed leesbare blogartikelen ook op mobiel veel worden bezocht. Dat is ook afhankelijk van de media die men volgt en welke daarin populair zijn. Dit betekent er in veel gevallen behoefte is om door een artikel heen te scrollen in plaats van het bekijken van een video. Dat kan ook in lang niet alle gevallen ongestoord.

2. De zoekintentie

Is iemand op zoek naar een snelle defnitie van een bepaalde term? Of zoekt iemand hulp bij een proces (het in elkaar zetten van een blogartikel bijvoorbeeld). Een online artikel leent zich prima voor het aanbieden van een definitie met eventuele context. Een how-to-vraag zou weer heel goed via een video beantwoord kunnen worden. Overigens kan ook hier een blogartikel als vorm worden ingezet, eventueel ondersteund met afbeeldingen of korte video’s. Denk bijvoorbeeld aan recepten, bij het koken. Dan is het best lastig om steeds de video te bekijken, stil te zetten en weer af te spelen. Dan is een lopende tekst wellicht handiger.

3. De persoonlijke voorkeur

Naast de typische factoren die passen bij de doelgroepen zijn er simpelweg ook persoonlijke facturen. De ene persoon is heel gevoelig voor prachtig geschreven artikelen en leest graag. De ander is visueel ingesteld en bekijkt graag een video of luistert graag naar podcasts. Het combineren van verschillende media kan uitkomst bieden voor alle type prospects en klanten binnen een doelgroep.

Blogs, whitepapers of andere geschreven vormen van content hebben een positie veroverd in het mediaconsumptieveld van doelgroepen. In combinatie met video en geluidsfragmenten zijn hier hele mooie rijke contentvormen van te maken. Maar ook zonder die combinatie zijn bepaalde blogs nog steeds relevant en in bepaalde gevallen de allerbeste vorm om aan te bieden op dat moment.

Voorbeeld kracht gesproken woord

Een prachtig filmpje over hoe je een boodschap veel beter kunt laten landen door deze net iets anders te formuleren. Erg mooi gemaakt. Dit filmpje is overigens gemaakt door een Online Content bureau en daarmee een mooi voorbeeld van virale marketing in een business-to-business omgeving..spread the word!

The Power Of Words

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing šŸ†.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.