Goede CRM software is al van belang bij de kleinste bedrijven, van ZZP tot MKB of Enterprise. Grip op een prospect- klanten database en op verkooptrajecten zijn een voorwaarde om een bedrijf te runnen. Als we het over CRM hebben bedoelen we het proces van Customer Relationship Management en de software die daar in ondersteunt. In CRM software voor ZZP en MKB zien we vaak functies om contacten en bedrijven vast te leggen, acties en verkoopkansen bij te houden bij deze accounts. Daarna komt er nog een hele wereld aan functies en mogelijkheden waar de verschillende tools zich mee onderscheiden. Ook zien we tools zich onderscheiden door gebruiksvriendelijkheid, connectiviteit, service en bijvoorbeeld de prijs.

In dit artikel maken we een diepe duik in de wereld van CRM voor kleinere organisaties.

Inhoud van dit artikel

Hoe ziet die CRM markt er dan uit? ๐Ÿค”

De CRM wereld is al jaren enorm in opmars (in 2018 zag Gartner de CRM markt niet voor niets als de snelst groeiende softwaremarkt met in 2025 een omzetwaarde van meer dan 80 miljard! Steeds meer nieuwkomers richten zich op deze markt.

Enerzijds zien we specialistische CRM oplossingen (best of breed) waar we aan de andere kant uitbreidingen zien naar CRM functionaliteit vanuit andere tools. Zo is ActiveCampaign bijvoorbeeld van oorsprong e-mail marketing software met aanpalend hele goede CRM eigenschappen. Waar Pipedrive in de basis juist een CRM pakket is met hier een daar een uitstapje naar marketing functionaliteit.

Voor grotere MKB bedrijven zien we pakketten als Salesforce, SAP CRM en Microsoft Dynamics CRM vechten om de markt. Daar onder hangen ook nog tools als SuperOffice CRM. De kleinere markt kiest vaker voor tools als Salesflare, Pipedrive, Zoho CRM en HubSpot CRM. Andere voorbeelden van tools voor ZZP en MKB zijn:

 

Welke systemen zijn er beschikbaar voor ZZP en MKB?

De lijst aan pakketten is groot. Wij bekeken een aantal CRM software systemen die veel gebruikt worden, waar we goede verhalen over horen en die geschikt zijn voor kleinere organisaties.

Pipedrive CRM logo

Pipedrive CRM

Van dit CRM systeem ben ik best onder de indruk. Het ziet er heerlijk uit en werkt zeer soepel. Pipedrive CRM heeft een goede fit als CRM voor ZZP en MKB vanwege de scherpe prijs-/kwaliteitverhouding. Het is in de basis een CRM oplossing met een prima set aan functies. Voor andere functies zoals projectmanagement of marketing kun je terecht bij andere tools via de marketplace. Of je koppelt je eigen favoriete tools via een API. Al met al een sterke CRM oplossing voor kleinere organisaties voor de ondersteuning van het verkoopapparaat. Deze tool wint niet voor niets snel terrein in de wereld van CRM software.

๐Ÿ’Ž Instapprijs per maand voor minimaal 1 gebruiker: 12,50,-.

๐Ÿ˜Š

+ hardcore CRM tegen voordelige prijs
+ fijne interface, werkt soepel en snel
+ marketplace voor extra functionaliteit

๐Ÿ˜’

– beperkte functionaliteit in de basis t.o.v. veel andere pakketten
– nederlandse website maar voor de rest Engelstalige ondersteuning

Voor een uitgebreide review van Pipedrive CRM klik je hier.


Salesflare

Dit wordt gezien als een echte Pipedrive-killer. Ook super eenvoudig in het gebruik en een sterke basis voor CRM. De vormgeving en user interface van dit CRM pakket is vloeiend en past perfect bij ZZPโ€™ers en MKB bedrijven. De tool is zeer eenvoudig in te stellen en direct te gebruiken. Het bevat ook sterke geautomatiseerde processen om handmatig werk zoveel mogelijk te beperken zoals het automatisch toevoegen van social media informatie bij contacten. Veel gebruikers zijn zeer tevreden en roemen Salesflare voor hun customer service. Ook deze tool is krachtig in zijn eenvoud en biedt hele goede CRM functionaliteiten maar stapt daar niet buiten.

๐Ÿ’ŽInstapprijs per maand voor minimaal 1 gebruiker: 30,-

๐Ÿ˜Š

+ eenvoudig te gebruiken door snelle set-up en user interface
+ slimme functies voor automatiseren van processen

๐Ÿ˜’

– beperkte aanpalende functionaliteiten
– geen Nederlandstalige documentatie
– redelijk aan de prijs voor wat het biedt in vergelijking met andere CRM systemen voor ZZP en MKB.


activecampaign logo review

Activecampaign CRM

Hey! Wat doet ActiveCampaign in deze lijst? Dit is een persoonlijke favoriet van mij. Dit is een hele krachtige e-mail marketing en marketing automation tool inclusief CRM (vanaf het Pro pakket). Dit proberen wel meer pakketten maar ActiveCampaign slaagt er in op ieder vlak een hele goede oplossing te bieden. Het blinkt uit in marketing en is goed in CRM. Voor marketing gedreven organisatie is dit een hele interessante optie om invulling te geven aan zowel de marketing- als salesbehoeften.

๐Ÿ’ŽInstapprijs per maand voor minimaal 1 gebruiker: 50,-

๐Ÿ˜Š

+ Een hele goede combinatie van Marketing- en sales software
+ Goede prijs/waarde verhouding

๐Ÿ˜’

– Niet Nederlandstalig beschikbaar
– Geen hardcore CRM oplossing

Lees hier een uitgebreide review van ActiveCampaign


Zoho CRM

Een bekend en veelgebruikt CRM-pakket voor ZZP en MKB. Met Zoho CRM beschik je over een prima pakket aan functionaliteit en het is ook eenvoudig in het gebruik. Zoho heeft een flink marktaandeel en veel tevreden gebruikers. Er worden basis functionaliteiten aangeboden voor een goede inrichting van het salesproces. Er zit een beperkte bulk e-mail functionaliteit in maar deze is niet te vergelijken met een e-mail marketing tool. Zoho adviseert ook om gebruik te maken van een ESP voor e-mail marketing. Er zijn integraties mogelijk met apps en andere systemen. Ze staan niet bekend om de beste customer service of de meest klantgerichte organisatie. Ook zijn er veel releases en is de software soms wat โ€˜buggyโ€™.

๐Ÿ’Ž Instapprijs per maand voor minimaal 1 gebruiker: 12,-
Er is onlangs een CRM versie bij gekomen voor ZZP: Zoho Begin a 9,-. 

๐Ÿ˜Š

+ rijke sales functionaliteit
+ aantrekkelijk in prijs

๐Ÿ˜’

– buggy
– geen uitblinkende customer service.


hubspot crm logo

HubSpot CRM

Dit is een hele interessante optie voor ZZP en MKB omdat dit gratis software is met veel functionaliteit. Toen HubSpot, bekend van de populaire Marketing Automation software en aanjager van de inbound marketing visie, in 2014 aankondigde een CRM pakket te lanceren ging er een kleine schok door de CRM wereld. Toen het ook nog eens een gratis tool bleek te zijn, moest de markt echt even bijkomen. In 2019 zijn daar ook nog marketingfunctionaliteiten aan toegevoegd. Als een sterk software huis als HubSpot een gratis CRM-oplossing lanceert moet je op je hoede zijn. Want dat zou best wel eens een heel goed pakket kunnen zijn.

HubSpot CRM biedt een solide CRM oplossing met een prima pakket aan opties inclusief e-mail marketing. Tot een bepaalde bandbreedte is dit gratis te gebruiken. De CRM oplossing oogt in eerste instantie wat overweldigend maar is eenvoudig te bedienen en zit slim in elkaar. Hier kun je je processen heel mooi mee inrichten. Het voelt ook een beetje als een โ€˜sales trapโ€™. Als je er eenmaal in zitโ€ฆ Dat leg ik uit; HubSpot wil graag aanpalende producten verkopen die leunen op de CRM-database. Deze producten zijn zeer sterk en bieden veel toegevoegde waarde. Ze zijn echter wel vaak vrij prijzig.

๐Ÿ’Ž Instapprijs per maand voor minimaal 1 gebruiker: 0,-

๐Ÿ˜Š

+ hele goede, krachtige CRM oplossing inclusief e-mail marketing
+ gratis!!

๐Ÿ˜’

– uitbreiding van functionaliteit is gelijk een grote stap, HubSpot houdt je graag binnen het HubSpot ecosysteem.


Perfectview CRM

Dit pakket van Nederlandse bodem bestond al voordat de startup-achtige tools uit de grond schoten. Het is een zeer degelijk en uitgebreid pakket met veel sales functionaliteit voor een aantrekkelijke prijs. Naast verkoop ondersteunt Perfectview ook marketing, service en CRM. Het is een degelijk pakket dat prima voldoet. Het heeft eerder een zakelijk dan een sexy karakter. Ook is het in tegenstelling tot een aantal andere pakketten zoals V-tiger niet goed aanpasbaar.

๐Ÿ’Ž Instapprijs per maand voor minimaal 1 gebruiker: 12,50

๐Ÿ˜Š

+ Nederlands pakket met Nederlandse ondersteuning en klant data op Nederlandse bodem
+ prima prijs/waarde verhouding en uitgebreide functionaliteit
+ degelijk

๐Ÿ˜’

– Blinkt niet uit in aanpasbaarheid
– Niet echt sexy


Salesforce CRM

Een van de grootste spelers op de CRM-markt is Salesforce. Samen met Microsoft en SAP staan ze aan de top van de CRM wereld. Voor kleinere bedrijven heeft Salesforce een aanbod met Salesforce essentials. Dit is een solide, sterke oplossing met een prima interface en de meeste CRM functionaliteiten ter ondersteuning van sales. Voor Marketing of andere functies moet je gebruik gaan maken van een ander product of producten van derden. Met Salesforce Essentials ben je verzekerd van een krachtig cloud platform dat met je mee kan groeien. Die groei betekent wel gelijk grote stappen in prijs.

๐Ÿ’Ž Instapprijs per maand voor minimaal 1 gebruiker: 25,-

๐Ÿ˜Š

+ solide bewezen tool die met je mee kan groeien
+ krachtige organisatie met veel tools, informatie en kennis

๐Ÿ˜’

– een upgrade is gelijk vrij duur


Teamleader CRM

Een snel groeiende speller van Nederlandse bodem. Deze tool onderscheidt zich als CRM software voor ZZP en MKB met een breed pallet aan functionaliteit. Dat betekent dat er ook functies inzitten voor de projectadministratie, urenregistratie en facturatie. Dat gaat dus een heel stuk verder dan pure CRM alleen. Voor marketing functionaliteit zoals e-mail marketing leunt Teamleader CRM op partners die via een connector aansluiten op de software.

๐Ÿ’Ž Instapprijs per maand voor minimaal 1 gebruiker: 50,-

๐Ÿ˜Š

+ Nederlandse tool
+ Dekt veel af van een bedrijfsproces

๐Ÿ˜’

– Geen marketing functionaliteit
– Voor alleen CRM vrij prijzig


V-tiger CRM

Deze software bestaat al lang en is als open source in de markt gezet. V-tiger CRM is vanuit de cloud beschikbaar en is in gebruik over de hele wereld. Het open source karakter geeft het ook een beetje een afstandelijk gevoel. Zo is er bijvoorbeeld een Nederlandstalige website maar als je goed kijkt is dit voor een groot deel automatisch vertaalde content.

๐Ÿ’Ž Instapprijs per maand voor minimaal 1 gebruiker: 30,-

๐Ÿ˜Š

+ V-Tiger biedt een brede set aan functionaliteit voor sales en andere processen
+ v-tiger is open source en staat bekend om de aanpasbaarheid
+  goede customer service

๐Ÿ˜’

– soms is het moeilijk om te navigeren naar de juiste functie
– het is niet de meest gebruiksvriendelijke software


Waar moet je op letten bij het aanschaffen van CRM voor ZZP en MKB? ๐Ÿ‘“

Als je een CRM pakket gaat selecteren voor jezelf of je team kom je tegenwoordig vrijwel alleen SaaS aanbieders tegen. Software die online beschikbaar waarbij een prijs per gebruiker per maand model gehanteerd wordt. Bij de meeste tools kom je in een verhoogd abonnementstarief bij het uitbreiding van functionaliteit of het toevoegen van gebruikers. Waar moet je nu op letten bij het aanschaffen van een CRM tool voor je eenmanszaak, klein of middenbedrijf? Een aantal tips:

Functionaliteit voor sales โ˜Ž

De belangrijkste functies van een CRM pakket voor je bedrijf zijn die ter ondersteuning van het kern salesproces. Het doel van de software is: jezelf of je Accountmanagement of Salesteam efficiรซnter en slagvaardiger maken, ofwel; succesvoller. Concreet betekent dit dat de tooling in iedergeval moet ondersteunen in het bijhouden van contactgegevens, interactiegegevens en bij het verkoopproces met verkoopkansen (leads).

Database, activiteiten en pipeline management

Vrijwel ieder CRM pakket heeft deze basis op ongeveer dezelfde manier ingericht. Er is altijd een contact/bedrijvendatabase om gegevens van prospects en klanten te loggen. Daarnaast kunnen interacties worden vastgelegd zoals; verstuurde emails, telefoongesprekken of nog te verrichten activiteiten. Al deze activiteiten hebben als doel een prospect te converteren naar klant of een order bij een bestaande klant binnen te halen.

crm voor zzp en mkb pipeline overzicht
voorbeeld pipeline overzicht Pipedrive CRM

Dit onderdeel wordt door CRM software ondersteund aan de hand van pipeline management of verkoopkansenbeheer. Hier worden orders in bijgehouden aan de hand van de status waarop deze zich bevindt in het verkoopproces. Deze orders kunnen voorzien worden van een omzetwaarde en een scoringskans. Op basis daarvan kan de totale waarde van de pipeline worden ingeschat.

Tip1: Kijk goed of jouw salesproces goed is in te richten in het CRM pakket dat je overweegt. Als dat niet zo is, kijk dan of dit aan te passen is naar wens zodat de CRM laag naadloos aansluit op het verkoopproces. CRM software biedt doorgaans op een aantal punten mogelijkheden om zelf aanpassingen te doen op het salesproces en de fase die worden bijgehouden. Overigens kan het ook zo zijn dat de aanschaf van het CRM systeem de organisatie dwingt het proces opnieuw onder de loep te nemen en wellicht aan te passen.

Tip2: Verkoop je producten of diensten op abonnementsbasis? Zorgt dan dat je CRM pakket het vastleggen van dit soort type contracten ondersteunt!

Functionaliteit voor marketing ๐Ÿ“ข

Ook voor marketing is de CRM database heilig. Hier vaak het hart van marketing- en salesinspanningen. CRM software ondersteunt in meer of mindere mate de marketingafdeling door bijvoorbeeld de mogelijkheid om segmenten te make binnen de database en deze te exporteren tbv doelgroep marketing.

Er zijn ook oplossingen die verder gaan en naast de pure salesfuncties ook marketingfuncties aanbieden zoals e-mail marketing opties. Een bekend voorbeeld hiervan is HubSpot CRM die naast CRM ook e-mail marketing biedt. Als de CRM tool geen marketingfuncties biedt is het vaak wel mogelijk om marketingtools te koppelen aan het CRM pakket. Pipedrive bijvoorbeeld heeft een uitgebreide marketplace met apps om de kracht van je CRM pakket uit te breiden of andere tools zoals e-mail marketing software of Social Media Management tools te koppelen aan het CRM-pakket. Bij veel pakketten is het ook mogelijk om webformulieren te maken zodat ingevoerde data direct in het CRM-systeem terugkomt.

voorbeeld webformulier ActiveCampaign

Tip:  Gebruik je een e-mail marketing pakket voor je marketing en ben je op zoek naar CRM? Ga dan goed na wat de mogelijkheden zijn van je huidige oplossing en in hoeverre je hier bij wilt blijven. Een overstap naar een totaalaanbieder zoals ActiveCampaign (e-mail marketing en CRM) zou interessant kunnen zijn. Blijf je bij je huidige marketing  tool? Kijk dan heel goed naar de mogelijke koppelingen met het CRM pakket dat je overweegt. 

Functionaliteit voor projecten/service ๐Ÿ› 

Naast de pure ondersteuning van sales bieden CRM systemen vaak ook opties voor projectmanagement en service. Dit zijn belangrijke gebieden om te onderzoeken voor ZZP en MKB bedrijven die met CRM aan de slag gaan. Het kan namelijk betekenen dat een groot deel van het bedrijfsproces binnen de organisatie afgedekt kan worden met een goede CRM-oplossing. CRM oplossingen die ook mogelijkheden bieden voor een projectadministratie of zelfs het serviceproces ondersteunen kijken dus ook naar het proces na de verkoop. Dit kan overigens ver gaan; tot de facturatie aan toe.

Tip: Neem het hele softwarelandschap van je organisatie mee in de selectie van je CRM systeem. Denk aan; boekhoudsoftware, marketingsoftware, projectmanagement tools en facturatie software. Kijk ook naar het CMS van je website en de kantoorautomatisering.

Ondersteuning ๐Ÿ“–

Een belangrijk onderdeel om naar te kijken is in hoeverre de CRM leverancier je ondersteunt bij het optimaal inrichten en gebruiken van de software. CRM leveranciers bieden vaak documentatie ter ondersteuning, FAQโ€™s, trainingen en cursussen, workshops, webinars, blogs, templates, support via chat, support via een ticket-systeem en gebruikersgroepen. Er zijn ook tools die werken met partners die kunnen helpen bij de inrichting en toepassing van het CRM-pakket.

Omdat de wereld van CRM software voor ZZP en MKB bestaat uit aanbieders uit de hele wereld loont het om te kijken of tools zich specifiek richten op Nederland of Belgie en in de juiste taal informatie beschikbaar hebben. Er zijn overigens ook goede CRM oplossingen voor ZZP en MKB van Nederlandse bodem zoals Perfectview CRM.

Gebruiksvriendelijkheid ๐Ÿ“ฑ

Om zoveel mogelijk profijt te hebben van CRM software is de gebruiksvriendelijkheid van groot belang. Accountmanagers, new business developers, commercieel managers, verkopers, sales; ze hebben allemaal drukke agendaโ€™s met een focus op klantcontact. Ze zitten dus niet te wachten op het zoeken van de weg in ingewikkelde CRM systemen of het invoeren van een hoop data. CRM software aanbieders begrijpen dit steeds beter en bieden allemaal op hun eigen manier een bepaalde mate van gebruikersgemak. Enerzijds door een goede gebruikersinterface, de beschikbaarheid op mobiele apparaten en anderzijds door de inzet van slimme functionaliteiten.

Eenvoudig aanmaken deals in prettige user interfase met HubSpot CRM

Als een CRM pakket bijvoorbeeld automatisch adresgegevens en andere gegevens aanvult bij bedrijven en contactpersonen door AI toe te passen scheelt dit de gebruiker een hoop werk. Maar het kan ook interessant zijn als er automatisch een bepaalde vooraf ingestelde gepersonaliseerde e-mail wordt verstuurd bij het aanvinken van een actie. Zo zijn er meerdere functies die het leven van de salesprofessional eenvoudiger kunnen maken zodat hij of zij uiteindelijk succesvoller wordt.

Tip: kies met je team voor een testweek op basis van een gratis trial versie en bekijk echt vanuit het werken in de praktijk hoe de tool bevalt. Leg daarbij extra focus op de data entry zoals het aanmaken van nieuwe contacten en verkoopkansen, het inzetten van activiteiten en bijwerken van verkoopkans funnels.

Dashboards en reporting ๐Ÿ“Š

Voor zowel individuele salesprofessionals, marketeers en managers is dit een van de belangrijkste functies van CRM naast het verkoopkansen beheer. Bij het selecteren van een CRM pakket voor ZZP of MKB organisaties is het verstandig om hier goed op in te zoomen; in hoeverre kan ik de overzichten uit het systeem halen die ik nodig heb om de juiste beslissingen te nemen? Denk aan de totale orderwaarde van de pipeline, in welke fase bevinden zich de meeste verkoopkansen, wanneer kan ik de omzet verwachten, wat is de pipeline per salesprofessional, wat is de orderwaarde per klantgroep of product, welke activiteiten zijn er uitgezet per branche etc.

Pipedrive rapporten en dashboards
Reporting voorbeeld Pipedrive CRM

Sommige CRM pakketten bieden een aantal standaard rapportages aan en that is it. Andere bieden hierin juist heel veel mogelijkheden. Er zijn ook connecties met andere rapportage-systemen denkbaar om vanuit daar de juiste rapportages te genereren.

Connectiviteit met andere tools ๐Ÿ”—

Het is al eerder aan bod gekomen; wat zijn de mogelijkheden om de kracht van het CRM systeem uit te breiden door het te koppelen aan andere systemen. Vaak werken CRM leveranciers met APIโ€™s om te koppelen aan andere tools. Er zijn ook pakketten die juist vergaande integraties ontwikkelen zodat bepaalde externe tools integraal vanuit de CRM tool te gebruiken zijn.

Connectiviteit is in de CRM wereld van groot belang en kan een hoop betekenen voor de kracht van het pakket. Denk bijvoorbeeld aan koppelingen met marketing software, project management boards zoals Trello of website identificatie software. Het kan ook interessant zijn om de mogelijkheid te onderzoeken van een koppeling met de KVK database (of een andere) zodat bepaalde gegevens eenvoudig verrijkt kunnen worden aan de hand van een unieke sleutel zoals het KVK nummer.

Tip: kijk een paar jaar vooruit met je bedrijf; voorzie je een uitbreiding of groei die ook om andere tooling gaat vragen, houd daar dan rekening mee met de keuze van je CRM pakket en in hoeverre deze dan nog past in de software architectuur van je organisatie.

Mogelijkheden voor groei ๐Ÿ“ˆ

Als je een keuze maakt voor een CRM-platform is het goed om vast verder te kijken naar het aanbod voor bedrijven met meerdere users. Niet onbelangrijk als je verwacht dat je onderneming gaat groeien en er meerdere gebruikers of functionaliteiten toegevoegd moeten worden. De meeste ZZP en MKB tools bieden uitbreidingsmogelijkheden voor groeiende bedrijven. Het kan echter ook interessant zijn voor de snel groeiende organisaties om hier het CRM systeem op te selecteren. CRM huizen zoals Salesforce bijvoorbeeld, bieden ook een optie voor kleinere bedrijven en zijn sterk op het meegroeien met organisaties.

Andere belangrijke overwegingen ๐Ÿค”

Voor veel bedrijven is de flexibiliteit en aanpasbaarheid van belang. Dat wil zeggen; in hoeverre kunnen velden en functionaliteiten aangepast worden om de tool beter aan te laten sluiten bij de organisatie. Hierin verschillen de verschillende CRM pakketten soms vrij fors. V-Tiger bijvoorbeeld, is zeer goed aan te passen waar een pakket als Perfectview CRM wat minder eenvoudig aan te passen is.  

Daarnaast is machine learning en AI een steeds vaker voorkomend begrip in de wereld van CRM voor ZZP en MKB. Deze toepassingen kunnen automatische acties uitzetten als bedrijven tot een bepaalde groep behoren of handelingen verrichten. Een voorbeeld hiervan is het automatisch updaten van accountgegevens aan de hand van data die elders op het web te vinden is.

CRM voor ZZP en MKB als kern van de commerciรซle afdeling

De meeste besproken CRM-systemen kunnen de belangrijkste processen rondom de commerciรซle activiteiten van ZZP en MKB bedrijven prima afdekken. Het is echter afhankelijk van de ambitie, producten- en diensten, omvang van de organisatie, het type marketing- en sales proces, de bedrijfscultuur, budgetten en nog veel meer aspecten of een CRM-pakket past.

Ook al richt CRM zicht voornamelijk op de commerciele activiteiten van een organisatie, het is wel belangrijk om een breed blikveld te hebben bij de selectie van CRM. Marketing, sales maar ook service, accountmanagement en allerlei managementlagen zullen te maken hebben met het pakket. En in het geval van de functioneel brede CRM oplossingen voor ZZP en MKB zoals Teamleader gaat de betrokkenheid nog verder. Dan gaan projecten ook gemanaged worden via het systeem tot de factuur en support aan toe.

Voor vrijwel elke CRM selectie voor ZZP en MKB bedrijven geldt; betrek in ieder geval Commercie en ICT bij de afweging voor de juiste oplossing. En dan niet alleen de managers, ook de eindgebruikers. Dan is het draagvlak en de adaptatie voor de nieuwe oplossing het grootst.

Succes met jouw CRM selectie ๐Ÿ‘

Hopelijk heeft dit artikel bijgedragen aan een volledig beeld van CRM software voor ZZP en MKB. Ik heb in dit artikel geprobeerd zo volledig mogelijk te zijn op een objectieve manier. Met alle tools die zijn besproken heb ik gewerkt of getest. Sommige links naar de verschillende CRM leveranciers zijn affiliate links. Als je over gaat tot een aankoop ontvangt b2bmarketeers.nl daar een kleine commissie over. Als je zaken mist of aanvullingen hebt, kun je ze achter laten in de comments.

Veel wijsheid bij de zoektocht naar jouw ideale CRM systeem!

Interessante artikelen over CRM:

Afbeelding: www.shutterstock.com

Ps. Voor een volledig vergelijk van verschillende CRM-systemen voor verschillende type bedrijven ga je naar onze CRM-systeem Vergelijker.

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief ๐Ÿค—๐Ÿš€ 2000+ marketing professionals gingen je voor!