Als marketeer wil je goed bereikbaar zijn. Grote kans dat je je mobiele telefoon ook altijd bij je hebt en aan hebt staan. Ben je op zoek naar een nieuw telefoon abonnement voor de zaak dan zijn er een aantal punten waar je aan moet denken.

Waar let je precies op bij het afsluiten van een zakelijk telefoon abonnement? In dit artikel geven we je handige tips voor het maken van de beste keuze.

Voordelen van een zakelijk telefoon abonnement

Het verschil tussen een zakelijk en een privé telefoon abonnement is in principe niet zo groot. Het heeft toch enkele voordelen om voor een apart telefoon en aansluiting voor je bedrijf te gaan.

De zakelijke telefoonkosten die ondernemers maken zijn namelijk aftrekbaar van de belasting. Heb je een apart zakelijk abonnement, dan is het een stuk makkelijker uit te rekenen welke kosten er precies zijn gemaakt en deze in je boekhouding te verwerken.

Ook zul je met een aparte verbinding voor de zaak beter een scheiding tussen zakelijk en privé kunnen maken. Dit kan je helpen bij het bereiken van een betere work-life balance. Af en toe de telefoon van de zaak weg kunnen leggen, maar toch bereikbaar zijn voor persoonlijke zaken kan hierbij helpen.

Waar je op let bij het afsluiten van een zakelijk telefoon abonnement?

Ga je voor een zakelijk telefoon abonnement zullen er al snel een aantal beslissingen op je af komen bij het vergelijken van de opties.

Abonnement met telefoon of sim only

Ten eerste moet je kijken of je een telefoon bij het abonnement neemt of alleen voor een sim only. Wellicht heb je al een goede telefoon liggen, of al een complete telefoon vloot voor jouw bedrijf, en ben je alleen op zoek naar een nieuw abonnement.

Het kan natuurlijk ook dat je je nieuwe telefoon liever ergens anders koopt. Bij een sim only abonnement betaal je per maand een stuk minder, omdat de telefoon zelf niet bij de kosten in zit.

Bedenk ook dat de btw van de nieuwe telefoon alleen voor de belasting aftrekbaar is, indien de aankoop in een keer wordt gedaan, niet verspreid over maandelijkse betalingen.

Koop je zelf een telefoon let dan op de totale aankoopprijs van het apparaat. Indien deze (exclusief btw) boven 450 euro uitkomt, dan zal deze als investering in je boeken gezet kunnen worden. Over een investering kun je uiteraard afschrijvingen doen, die op hun beurt ook weer aftrekbaar zijn.

Valt de aankoopprijs van de telefoon onder de 450 euro dan kan deze vaak alsnog als kostenpost worden afgetrokken.

Op bijvoorbeeld Telefoonabonnement.nl kun je handig telefoons en abonnementen naast elkaar leggen voor een goede vergelijking van de opties en de prijzen maken. Als ondernemer zou dus het aan te raden zijn om voor een nieuwe telefoon te gaan en vervolgens een voordelig sim only abonnement te kiezen.

Heb je naast een zakelijk abonnement ook een privé telefoon abonnement dan is het een optie om een dual sim telefoon te nemen met beide simkaarten in dezelfde telefoon. Maar zoals eerder genoemd is het wellicht juist fijn werk en thuis beter gescheiden te kunnen houden met een aparte telefoon voor de zaak.

De provider en het netwerk

We hebben heel wat te kiezen in Nederland wanneer het op telefoonaanbieders aankomt. De vier grote providers die ook hun eigen netwerk hebben zijn T-Mobile, KPN en Vodafone. Andere providers zoals Simyo, Ben en Hollands Nieuwe gebruiken de netwerken van de grote drie. Tele2 is vorig jaar overgenomen voor T-Mobile.

De verschillende netwerken in Nederland liggen qua dekking, snelheid en bereik niet zo ver van elkaar. Hij hebben het geluk van de beste netwerken en verbinding ter wereld te gebruik te kunnen maken. Welke provider je uiteindelijk kiest zal niet veel invloed hebben op je belkwaliteit en bereik.

Je kunt dus gewoon kijken naar welke provider de bundel biedt die het beste bij jou past en je keuze van de abonnement opties en voorwaarden zelf laten afhangen.

Het abonnement zelf

Voor welke bundel je uiteindelijk gaat hangt af van je verbruik. Het is altijd beter om iets hoger te mikken met belminuten en MB’s, zodat je nooit over je plan heen gaat. Je hoopt natuurlijk dat je business alleen maar groeit en een belbundel sluit je vaak voor minstens een of twee jaar af.

Buiten de bundel bellen kan een hoop extra kosten met zich meebrengen en mocht je net bezig zijn met telefonische marktbewerking voor acquisitie dan wil je niet aan het einde van je bundel nog een stukje maand over hebben.

Afbeelding: Photo by Hassan OUAJBIR on Unsplash