CRM apps voor mobile devices: heb jij jouw klant altijd bij de hand?


crm app archie

Waardevolle contactmomenten op basis van data uit een CRM app

De tijden zijn voorbij dat mensen op vaste tijden en plaatsen hun werk doen. Sales professionals zijn vaak onderweg, werken op verschillende locaties en nu ook vaker vanuit huis. Softwaregebruikers verwachten overal bij hun data te kunnen en klanten verwachten sneller antwoorden. Verkopers en marketeers streven naar het realiseren van waardevolle contactmomenten op basis van de juiste data. Niet vreemd dat mobile CRM apps populairder zijn dan ooit. Waarom kan jouw organisatie niet zonder een CRM app?

Aan de relevantie van CRM systemen wordt niet meer getwijfeld. Iedere organisatie met een marketing, sales of service apparaat gebruikt CRM software of ziet hier mogelijkheden in. De basis van dit soort systemen is doorgaans de desktop versie. Lang niet alle systemen beschikken over een goede app-variant van het CRM systeem die is gebaseerd op een rijke dataset. 

1.    Een CRM app; orders binnen handbereik 📝

Een CRM systeem voor mobile telefoons of tablets vraagt om meer dan een doorvertaling van de desktop versie naar mobiel. Een waardevolle CRM app is ontwikkeld met het oog op mobiel gebruik en sluit aan bij het device waarop de app draait. Dat betekent; een ijzersterke user interface en relevante functionaliteiten. Dat zie je ook aan dit voorbeeld van een CRM-app van Archie Europe.

crm app voorbeeld
Voorbeeld van offertes in mobiel CRM (Archie)

Onderweg naar de klant de laatste data raadplegen via een CRM app

De huidige pandemie zal uiteindelijk voorbij gaan en klantbezoeken zullen weer op gang komen. Sales professionals die onderweg zijn naar klanten kunnen op de parkeerplaats de laatste status ophalen van een casus. Zijn er nog vragen gesteld door de klant aan jouw collega’s? Is er nog geklikt op een mailing uit een campagne door de klant? Welke offertes zijn er uitgebracht? Is er nog iets op de verschillende Social Media kanalen gezegd over het bedrijf?

Een snelle laatste voorbereiding voordat je het gesprek in gaat met een klant of prospect kan het verschil maken in het verkrijgen van een opdracht.

Relevante salesdata real time paraat

Tijdens het intakegesprek krijgt de verkoper een vraag; zijn er meer bedrijven die zich in onze regio bevinden klant van uw organisatie? De verkoper weet een aantal klanten te noemen uit het hoofd maar voor de volledigheid pakt hij de CRM app erbij. Er blijken nog een paar mooie organisaties in de regio actief te zijn. De verkoper ziet ook dat er referenten zijn met vergelijkbare werkprocessen en deelt deze met de klant.

De klant is blij met deze informatie en door deze antwoorden heeft hij meer vertrouwen gekregen in een toekomstige samenwerking.

Iedere sales professional is marketeer

Er worden afspraken gemaakt voor de opvolging van het gesprek. De klant ontvangt graag een uitnodiging voor een webinar en aanvullende informatie over een specifiek onderdeel van het product. De sales professional scanned in de auto het visitekaartje in via zijn telefoon. De informatie van het kaartje wordt automatisch verwerkt in het CRM systeem. Ook spreekt hij een gespreksverslag in via de CRM app. Nu ligt de belangrijkste informatie uit het gesprek direct vast in de CRM database bij de relatiekaart van de betreffende klant. Met een paar handelingen in de app stuurt hij een uitnodiging naar de klant voor het eerstvolgende webinar.

Omdat de CRM software is gekoppeld met een e-mailmarketing tool wordt de uitnodiging gepersonaliseerd en in de huisstijlopmaak verzonden. Als de klant zich aanmeldt voor het webinar is dit direct zichtbaar in de CRM app. Formulierresultaten vanuit een ander systeem worden automatisch ingeladen in het CRM systeem.

De verkoopmedewerker binnendienst ziet een actie bij de klant en maak aanvullende documentatie in orde en verstuurt deze naar de klant. De klant ervaart het contact met de organisatie als een warm bad!

De laatste orderstatus checken en successen vieren!

Thuis opent de verkoper de CRM app om rustig de sales pipeline bij te werken. Hij ziet dat een collega een mooie nieuwe opdracht heeft binnengehaald en stuurt een berichtje om de collega te feliciteren. Hij maakt nog een aantal taken aan bij verschillende opdrachtgevers en ziet ze direct in de outlook-agenda verschijnen. Morgen weer goed voorbereid aan de slag!

2. CRM apps; onmisbaar gereedschap voor service medewerkers 🔧

Naast sales- en marketingdoeleinden is CRM een veelgebruikte tool voor het optimaliseren van de service. Voor service medewerkers die bij klanten werk verrichten, biedt een mobiele CRM oplossing handige opties ter ondersteuning van het werkproces. Denk aan het raadplegen van klantinformatie, het registreren van service activiteiten en tijdregistratie. Service medewerkers kunnen direct een agenda-afspraak inplannen en onderdelen doorgeven die nog besteld moeten worden.

Om servicemonteurs zo min mogelijk te belasten met de administratie is gebruiksvriendelijkheid van groot belang. Software die traag is en geen prettige user interface heeft staat de productiviteit van de werknemers in de weg. Om nog maar niet te spreken over het werkplezier!

Een specifieke CRM app met een doordachte inrichting is een essentiële tool voor servicemedewerkers. Lees hier nog meer voordelen van CRM.

Great customer experiences rest on tailored role-based experiences, delivered by a unified CRM with tight coupling to back-office applications — not by departmental, siloed CRMs.

Top CRM trends for 2020 – Forrester

3. De kracht van de cloud in tijden die vragen om flexibiliteit 🤸‍♂️

De trend van het plaats- en tijdsonafhankelijk werken is niet nieuw. Al jaren spreken we over ‘het nieuwe werken’ en allerlei varianten daarop. De afgelopen maanden is er een versnelde ontwikkeling gaande waarbij mensen meer vanuit huis werken en minder samenkomen bij bedrijven. Deze ontwikkeling heeft voor veel organisaties geleid tot een blijvende verandering van het beleid. Bedrijven die reeds ingericht waren op het plaatsonafhankelijk werken hebben hier van kunnen profiteren toen de pandemie vroeg om een aangepaste werkwijze.

De transitie zet door. Clouddiensten en softwareprogramma’s zoals slimme apps zorgen er voor dat werknemers toegang houden tot relevante informatie en door kunnen werken in uitdagende tijden. Door slimme integraties met andere systemen worden medewerkers steeds beter voorzien van essentiële data en mogelijkheden om waardevolle klantcontacten te realiseren. ICT infrastructuren blijven transformeren, ook na de pandemie. De beste softwareleveranciers transformeren met jou mee!

Dit artikel is het resultaat van een samenwerking tussen Archie Europe en b2bmarketeers.nl.

Over Archie

Archie Europe is al meer dan 30 jaar dé Nederlandse CRM-producent en -leverancier die weet hoe belangrijk het is voor organisaties om één van hun meest belangrijke activa -hun klantgegevens- effectief te beheren. Dit kan on-premise of desgewenst veilig en vertrouwd in een Nederlandse Cloud.

Het Archie team zet zich dagelijks met plezier en grote vakkennis in om met Archie CRM software een complete oplossing voor de lange termijn te bieden. Door het gebruik van Archie CRM wordt de continuïteit gegarandeerd en de winstgevendheid verhoogd. Daardoor kunnen onze klanten jarenlang van hun investering profiteren.

Foto door Andrea Piacquadio via Pexels

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!
Vorige Gevolgen coronacrisis voor de huizenmarkt
De volgende CLV: hoe bereken je de klantwaarde in B2B?

Geen commentaar

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *