Gripp review: houd grip op je organisatie met deze software voor bureaus

door Marcel Nanning | Last Updated:   11 mei 2022

Als ondernemer heb je honderd-en-één taken op je bord liggen. Die oneindige takenlijst wordt alleen maar langer. Als ondernemer weet je dat waarop je focust, groeit. Maar in de praktijk gaat veel tijd verloren met het stroomlijnen van informatie, opvolgen van leads en ervoor zorgen dat projecten binnen planning en budget worden opgeleverd. Kortom: je wil grip op je processen en handmatige taken automatiseren. Want tijd is geld. Voegt Gripp de daad bij het woord? Wij onderzoeken het voor je in deze Gripp review. Lees meer over de ins- en outs van deze softwaretool, de voor- en nadelen en ons eindoordeel: waarom je Gripp (niet) zou moeten aanschaffen. 

Wat is Gripp?

Gripp is een softwarebedrijf dat voor hun klanten processen stroomlijnt met hun alles-in-één software. Zij richten zich met name op bureaus en zakelijke dienstverleners en hun tool automatiseert verschillende taken waaronder planning, uren, het opmaken van offertes, het uitsturen van facturen en het maken van rapportages. 

Daarnaast denken ze mee met specifieke implementaties en ander maatwerk voor hun klanten. Het is een boekhoudprogramma, ERP- (Enterprise Resource Planning) en CRM- (Customer Relationship Management) systeem in één. 

Werk je als dienstverlener binnen B2B? Dan is Gripp het ERP- en CRM-systeem dat jou verder laat groeien. Of, zoals Gripp het zelf omschrijft:

Elk moment Gripp op:

De functionaliteiten van Gripp

Gripp kun je 14 dagen gratis testen met een proefaccount. Als bent ingelogd zie je een overzichtelijk menu met alle functionaliteiten. De interface ziet er gelikt uit en werkt intuïtief en gebruiksvriendelijk: je weet direct waar je heen moet navigeren. 

De homepage van de software

Op de homepage krijg je direct een overzicht van de statistieken: wat er moet gebeuren, de totale declarabiliteit ten opzichte van vorige week, welke betalingen open staan, welke collega (binnenkort) jarig is en een overzicht van alle openstaande offertes. Je hoeft dus niet eindeloos je Google Calendar te voorzien van afspraken (of nog erger: post-its op je beeldscherm te plakken met to do’s) maar hebt in één keer grip op alles wat je die dag moet weten met Gripp. 

Gripp review dashboard

In dit dashboard vind je verschillende tabs die ieder een eigen functie hebben: relaties, offertes, opdrachten, planning, uren, facturen, contracten, boekhouding, rapportage, producten en medewerkers. Ik loop ze stap voor stap met je door, zodat je precies weet wat je van Gripp kunt verwachten. 

💡Tipje tussendoor!
Ben je verschillende CRM-pakketten aan het vergelijken?
Gebruik dan onze CRM vergelijker om een goede beslissing te maken voor jouw organisatie.

Relaties

Onder ‘relaties’ vind je het CRM-systeem. Een CRM-systeem slaat alle klant- en leveranciers-data centraal op. Hier vind je een overzicht van alle contactpersonen van je organisatie. Je geeft aan of het een lead, prospect, klant of leverancier is. Gegevens zoals algemene bedrijfsinformatie en klantspecifieke notities sla je hierin op, waar iedere gebruiker toegang tot heeft. 

Misschien houd je nu nog je klantdata bij in een Spreadsheet. Als je toe bent aan een professionelere aanpak vanuit een CRM strategie, is Gripp een goed alternatief. Probeer eerst de proefperiode uit om erachter te komen of de software wat voor jou is. Als je de knoop hebt doorgehakt en je wil overstappen, dan wil je natuurlijk niet al die informatie overtikken vanuit je spreadsheet.  In het betaalde abonnement kun je je bestaande contactpersonen vanuit een xls-bestand eenvoudig in één keer importeren. 

Blijf op de hoogte van alle klantcommunicatie in de timeline onder het kopje relaties

Je collega is op vakantie en heeft jou gevraagd om het contact van z’n klanten te onderhouden. Een van die klanten belt met wat vragen over de nieuwe offerte. Terwijl jij tijd koopt en over koetjes en kalfjes praat, zoek je driftig tussen de paperassen van je collega: je mist het overzicht. Maar dat wil je de klant niet laten merken. 

Dat is verleden tijd met Gripp: al het klantcontact hou je eenvoudig bij onder de functie ‘timeline’. Zo ga jij niet af als een gieter bij je klant. Ook bewaar je hier mailwisselingen zodat je alle informatie op één stapel hebt liggen. Je klant blij, je collega blij en je werkt een stuk efficiënter. 

Gripp review timeline

Meer weten? Probeer Gripp gratis!

Offertes

Of je nu verkoopmedewerker, salesmanager of ondernemer bent: je wilt grip op je salestraject. Wat is de status van de offertes? Wat is de verdeling klanten, leads en prospects? Hoeveel procent van de leads accepteert een offerte? Noodzakelijke informatie, wil je je organisatie naar een hoger niveau tillen.  

Als je een goed geheugen hebt kun je deze informatie in je hersenpan opslaan en als dagelijkse braintrainer gebruiken. Maar de ruimte op je interne harde schijf kun je vast nuttiger gebruiken. Met het offerte-overzicht van Gripp krijg je in één dashboard direct antwoord op je vragen. Ook handig voor de collega’s die niet in je hoofd kunnen kijken 😉. 

Gripp review offertes

Opdrachten, planning en uren

Niets is zo frustrerend als een gebrek aan overzicht. Je gebruikt Trello voor de status van je opdrachten, logt je uren via Toggl, communiceert met je collega’s met Slack en plant afspraken in via Google Calendar. Aan het einde van de werkdag kom je erachter dat je maar 5 uur aan declarabel werk hebt uitgevoerd. De rest van de tijd is opgegaan aan regelarij terwijl je to do list verder groeit. Inefficiënt en onnodig. Want Gripp is je urendeclaratie-overzicht, planning en communicatiekanaal in één. 

Zeg de abonnementen van de verschillende softwaretools maar op en neem afscheid van online kalenders en je secretaresse. 

Gripp review agenda

Als je bij een webdevelopment agency, marketingbureau of architectenkantoor werkt dan heb je hier ongetwijfeld ervaring mee: planning, budget en uren lopen regelmatig uit. De begrote werkzaamheden kosten meer tijd of de klant wenst uitbreidingen. Met de modules planning, opdrachten en uren hou je meer grip op je lopende projecten. Vliegt een project uit de bocht, dan heb je dat sneller weer onder controle. Zo verhoog je het rendement op bestaande projecten en heb je inzicht waar verbetering op de loer ligt. 

Facturen, Contracten & Bank

De financiële gezondheid van je organisatie neem je serieus. Met Gripp heb je direct overzicht van je openstaande facturen. En onder ‘contracten’ vind je je contracten met vaste klanten, die bijvoorbeeld speciale prijsafspraken hebben. Met Gripp mis je nooit meer een onbetaalde factuur. Door de koppeling met je bankrekening hoef je niet iedere keer zelf betalingen te matchen, maar wordt dit automatisch voor je gedaan. Geen betalingen die aan je aandacht ontsnappen, maar grip op je geld. 

Rapportages

Grip op je sales, planning, projecten, relaties en facturen: je hebt overzicht nodig om de grip op je bedrijfsvoering te houden. In de rapportages komt het allemaal samen. Voor de (maandelijkse) evaluaties kun je de volgende rapportages uitdraaien. 

Voor administratie:

Voor je salesafdeling:

Voor de lopende opdrachten:

Voor de personeelsafdeling:

Maatwerk-rapportages:

Met het plus-abonnement zie je niet alleen de huidige stand van zaken, maar geeft de software ook prognoses en een overzicht van alle klanten en leveranciers. Zo weet jij niet alleen wat er nu speelt, maar kun je voor iedere afdeling ook gefundeerde beslissingen maken voor de toekomst. Daarmee verbeter je de efficiëntie, vergroot je je omzet en verhoog je je ROI. 

Meer weten? Probeer Gripp gratis!

Kosten voor het gebruik van Gripp

Net als de interface, is ook de prijsopbouw bij Gripp simpel: je kiest uit Gripp of Gripp Plus. De aanvullingen van Plus op het standaardpakket zijn een aantal extra functionaliteiten. Dat zijn de volgende:

Afhankelijk van het aantal gebruikers en betalingsfrequentie wordt je maandprijs betaalt. Gripp begint vanaf 99 euro per maand en Gripp Plus vanaf 132 euro per maand op basis van drie gebruikers. 

gripp review pricing

Bij deze maandelijkse kosten zit het inrichten van de software niet inbegrepen. Niet noodzakelijk, wel handig: je kunt deze eenmalige werkzaamheden uitbesteden aan Gripp. Je kiest dan uit drie pakketten:  

PakketPrijs (eenmalig)Inclusief
Light1.100 euro Online Kick-offHulp bij instellen GrippNazorgOptioneel: datamigratie (n.t.b.)
Basic 2.500 euro Online Kick-offHulp bij instellen GrippTrainingNazorgOptioneel: datamigratie (n.t.b.)
Pro3.500 euroKick-offHulp bij instellen Gripp (deel 1)Hulp bij instellen Gripp (deel 2)Sjablonen aanmakenTrainingNazorgOptioneel: datamigratie (n.t.b.)Optioneel: periodieke begeleiding (n.t.b.)

Support van Gripp

Onze eerste kennismaking met Gripp is positief. Je navigeert zonder moeite door de tool, de interface ziet er fris uit en het meeste spreekt voor zich. Met de proefperiode kun je wennen aan de tool en hiermee kom je waarschijnlijk aardig uit de voeten. 

Mocht je toch nog vragen hebben, dan belooft Gripp uitstekende support-mogelijkheden. Hun support heeft meer smaken dan de gemiddelde ijscokar: ze hebben een Helpdesk die je telefonisch, per mail of aan de hand van hun ticketsysteem kunt bereiken. Frustraties met lange wachttijden en slechte opvolging zijn ook verleden tijd: ze beloven binnen één uur antwoord op je vraag. En op de supportpagina vind je een uitgebreide kennisbank die je helpt met het inrichten van je account. 

Om je kennis bij te spijkeren bieden ze trainingen aan: een training op maat of een training over de boekhoudmodule. 

Het onboarding-traject (dat je aanvullend af kunt nemen om een vliegende start te maken) start met een online kick off, het inrichten van de software, het opmaken van sjablonen op basis van je eigen huisstijl, het migreren van data, je medewerkers trainen en nazorg zodat alle systemen optimaal werken. 

De voor- en nadelen van Gripp

➕ Gebruiksvriendelijk

➕ Een fijne aanvulling op je standaard boekhoudprogramma

➕ Complete app

➕ Bij meerdere gebruikers krijg je kortingen

➕ Proefperiode van 14 dagen

➕ Volledig overzicht en fijne user-interface

➖ Geen variant voor freelancers

➖ Niet geschikt voor grote organisaties met complexe bedrijfsprocessen

➖ Wel facturatie maar geen volledig boekhoudpakket in de kern (grootboekrekening, winst- en verlies, btw-aangifte e.d.)

Gripp review: waarom zou je (niet) kiezen voor deze software?

Met één klik heb je een totaaloverzicht van alle projecten en biedt het plusabonnement extra functionaliteiten zoals omzetprognoses en prestaties van klanten, leveranciers en medewerkers. Gripp belooft grip op je sales, planning, projecten, relaties, rapportages en facturen. Naar aanleiding van onze Gripp review kunnen wij bevestigen: voegt daad bij het woord. Deze software biedt grip en overzicht specialische bureaus binnen de B2B-markt. Dus ben je als bureau op zoek naar CRM en projectmanagement-mogelijkheden? Probeer dan zeker eens een proefversie van Gripp! Dus ben je benieuwd of jouw organisatie een goede aanvulling is op jouw organisatie? Probeer het zelf 14 dagen gratis uit. 

Klik hier en probeer Gripp gratis!

Alternatief voor Gripp

Salesforce

Is het jasje van Gripp te klein en zoek jij naar een tool die je ROI verhoogt en op basis van AI je conversie laat stijgen? Salesforce is hét toonaangevende CRM voor MKB en grote bedrijven met complexe salesprocessen. Eén van de meest geavanceerde CRM’s met vele automation functies die je productiviteit verhogen. Daarnaast kun je ook je marketing-, service- en e-commerce-inspanningen naar een hoger niveau tillen. 

Lees onze Salesforce review

Monday

Monday CRM biedt net als Gripp mogelijkheden voor CRM en voor projectmanagement. Het is minder specifiek voor bureau’s maar wel geschikt voor het afdekken van een hoop processen bij bureau’s. De samenwerkingstools en flexibiliteit zijn ongeevenaard.

Lees onze Monday review

FAQ over Gripp

Tot slot, de meest gestelde vragen over Gripp voor jou op ‘n rijtje… 

Wat is Gripp

Gripp is een Projectmanagement- en CRM-systeem in één. In Gripp beheer je je bedrijfsprocessen, heb je overzicht van je leveranciers en klanten én beheer je je projecten. Gripp belooft grip op je sales, planning, projecten, relaties, rapportages en facturen.

Wat kost Gripp?

Afhankelijk van het aantal gebruikers en de betalingsfrequentie worden de maandelijkse kosten bepaalt. Abonnementen beginnen vanaf 99 euro voor de standaardmodule en 132 euro voor Gripp plus per maand, inclusief 3 gebruikers. 

Waarom Gripp

Gripp is interactief, innovatief en werkt prettig. De interface is duidelijk en met hun goede support wacht je nooit lang op een antwoord. Voor specialistische bureaus binnen de B2B markt is het een goede tool om je bedrijfsvoering, klantdata en financiële administratie te beheren. 

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.