Tags: crm
Overtuig uw organisatie van de kracht van een CRM-systeem
Simpelweg valt of staat een CRM-systeem bij de begeleiding door de juiste manager. Een ICT-manager is verantwoordelijk voor ICT-vraagstukken binnen een organisatie. Juist bij een implementatie van een CRM-systeem kan de invloed van een ICT-manager worden vergroot en komt zijn invloed extra tot zijn recht. Maar, hoe krijgt een ICT-manager dit voor elkaar?
Los zand
Het is geen uitzondering dat (grotere) organisaties met verschillende CRM-systemen werken. Het nadeel hiervan is dat de systemen vaak niet op elkaar zijn afgestemd, waardoor de kans bestaat dat afdelingen niet op de hoogte zijn van de vorderingen, resultaten en werkzaamheden in de rest van het bedrijf. De bedrijfsvoering kan hierdoor in meerdere opzichten worden gezien als los zand, doordat bijvoorbeeld rapportages langs elkaar heen lopen. Op zo’n moment is er behoefte aan een overkoepelend CRM-systeem, dat voor de hele organisatie inzichtelijk is en op elk moment te raadplegen is. Voor actief relatiebeheer is een goed werkend CRM-systeem onmisbaar. Applicaties zijn koppelbaar, vullen elkaar aan en bovendien kunnen processen nauwkeurig worden gevolgd. Verkoopkansen en bedrijfsresultaten zijn direct vindbaar en actueel, waardoor de bedrijfsomzet per maand en per afdeling goed is in te schatten / raad te plegen.
Overtuigingskracht ICT-Manager
Juist als ICT-manager is het belangrijk om andere werknemers te overtuigen van de kracht van het CRM-systeem. Dankzij de kennis en kunde van de manager kan de rest van het personeel worden overtuigd van de voordelen van een CRM-systeem. Dit resulteert niet alleen in vertrouwen in uw rol als ICT-manager, maar zorgt tegelijkertijd voor invloed op de werkvloer. Als mensen de toegevoegde waarde van het CRM systeem inzien, dan zijn ze ook bereid om het in de praktijk te gebruiken.
Trainingen
Zorg ervoor dat er een aantal trainingen voor de implementatie van het systeem wordt ingepland. Een gespecialiseerde CRM-trainer kan vervolgens trainingen voor het personeel verzorgen, waardoor de werknemers van tevoren weten hoe ze met het nieuwe systeem moeten werken en waar ze tegenaan kunnen lopen. Zo voorkom je zoveel mogelijk problemen na de ingebruikname van het CRM-systeem. Is er in de huidige situatie sprake van meerdere CRM-systemen binnen de organisatie? Kies er dan altijd voor om verschillende CRM-systemen, waarmee de onderlinge afdelingen werken, te vervangen voor één CRM-systeem. In plaats van klantgegevens in meerdere systemen is het klantbeleid van de organisatie zowel voor werknemers als de werkgever overzichtelijker. Met deze veranderingsprocessen in een organisatie kan een ICT-manager gedegen advies geven over relevante situaties in de praktijk.
Werkprocessen inzichtelijk
Dankzij het CRM-systeem is het voor iedereen binnen het bedrijf nu duidelijk welke afdeling het best draait en de meeste progressie boekt. Doordat de gegevens van de afdelingen nu inzichtelijk zijn, kunnen de werkprocessen van de succesvolste afdeling als voorbeeld worden gezien voor de rest van de organisatie. Stimuleer dit door ervoor te zorgen dat ervaringen tussen de afdelingen onderling worden uitgewisseld.
Invloed en inzicht in bedrijfsvoering
Door een overkoepelend klantbeeld kan de klant goed worden geanalyseerd. Belangrijke acties als het inschatten van verkoopkansen op bestaande klanten, te nemen risico’s voor klantverloop en het aanmaken van klantprofielen zijn in het CRM-systeem vastgelegd en goed vindbaar. Een ICT-manager is niet alleen nodig bij het implementatietraject van een nieuw systeem, maar geeft ook nog eens inzicht in de nieuwe bedrijfsvoering en hoe afdelingen hierin elkaar juist kunnen ondersteunen.
De invloed van een ICT-manager komt pas echt goed tot zijn recht wanneer er binnen een organisatie systematische veranderingen optreden. Merkt u dat de rapportage rommelig verloopt en het klantbeeld binnen de organisatie niet uniform is? Stel een efficiënt CRM-systeem voor, breng de voordelen goed in kaart en communiceer dit helder naar de rest van de afdelingen. Laat zien dat de komst van een CRM-systeem een efficiënte bedrijfsvoering ten goede komt, processen helder in kaart brengt en het klantenbestand schoon en up-to-date houdt. Door dit goed duidelijk te maken aan het personeel, zal dit de invloed van u als ICT-manager alleen maar vergroten.
Afbeelding: http://www.britopian.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
eCRM en de ROI van klantloyaliteit
eCRM en klantloyaliteit
Hoe de prospect database bedrijfsresultaten kan voorspellen
Door de prospect database te koppelen aan de huidige klantendatabase, kunnen B2B-marketeers voorspellingen doen over nieuwe omzet.
Hoe B2B-marketeers met data bijdragen aan een succesvolle corporate strategie
Hoe B2B-marketeers met data bijdragen aan een succesvolle corporate strategie
Een CRM-systeem kiezen? Inventariseer, vergelijk en selecteer! (stappenplan)
Een CRM-systeem kiezen, waar moet je op letten? In dit artikel tips en een concreet stappenplan om het beste CRM pakket te vergelijken voor jouw bedrijf
ActiveCampaign: wat is het en waarom is het zo populair?
Wat is ActiveCampaign, wat kun je er mee en wat zijn de alternatieven. Laten we er direct induiken.
Bijblijven in de voortdurende technologische ontwikkelingen in CX en CRM
Het technologielandschap voor customer experience (CX) en customer relationship management (CRM) is aan grote veranderingen onderhevig.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.