Betere keuzes door datagestuurde marketing
B2B-marketeers kunnen een vinger aan de pols van de bedrijfsprocessen houden met hun data over de markt, potentiële klanten en de ‘beste’ klanten. Presenteer je die data consistent en toegankelijk, dan ben je een waardevolle gesprekspartner voor de directie bij het bepalen van een succesvolle strategie. Maak daarbij onderscheid tussen drie soorten data: over de markt, over de potentiële klanten en over de klanten die het meeste bijdragen aan het bedrijfsresultaat.
Inzicht in de markt
Laat met jouw data zien in welke sectoren en regio’s het meeste potentieel zit, jullie het grootste marktaandeel hebben en waar de mogelijkheden liggen. Beweeg met deze data weg van het gevoel en richting de harde inzichten. Dat kan leiden tot een betere bedrijfsstrategie.
Inzicht in (potentiële) klanten
Als je erin slaagt de behoeften van de (potentiële) koper bloot te leggen, kan de directie haar strategie daarop aanpassen. En sales kan met de klant praten over wat hem bezighoudt, in plaats van die wandelende brochure te zijn voor het eigen product. Uit jouw marktonderzoek blijkt niet alleen wat de redenen zijn voor de aanschaf van een product, maar ook op welke indicatoren de klant intern wordt afgerekend (key performance indicators). Door daarop in te spelen, kunnen de resultaten verbeteren.
Inzicht in de ‘beste’ klanten
Wat zijn de gemeenschappelijke kenmerken van de klanten die het meeste bijdragen aan het bedrijfsresultaat? Wat zijn de kenmerken van de klanten die zorgen voor goede referenties? Welke klanten hebben het meeste potentieel? De antwoorden zijn te vinden in jouw data. Daarmee is het mogelijk potentiële klanten te identificeren en betere ‘leads’ te genereren voor sales. Ook dat zal het bedrijfsresultaat ten goede komen.
Wees consistent en verkoop je waar
Tot slot: zie data niet als luxeproduct, maar als de grondstof om mee te werken.
- Kom elke maand of elk kwartaal met nieuwe inzichten en doe dat ook op jaarbasis.
- Verspreid je analyses consistent en hou het niet bij cijfers alleen, maar trek conclusies en geef advies.
- Directieleden hebben weinig tijd, dus zorg dat je analyses mooi en toegankelijk zijn vormgegeven.
De B2B-marketeer die op die manier kan helpen, levert een concrete bijdrage aan het bedrijfsresultaat.
Heb je zelf suggesties om als marketeer een concrete bijdrage te leveren aan de juiste strategie, neem contact met me op via LinkedIn of m.m.beekman@graydon.nl.
Afbeelding: http://wallpapers-achtergronden.blogspot.nl/2011/11/schip-achtergronden-boot-wallpapers.html
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
CRM apps voor mobile devices: heb jij jouw klant altijd bij de hand?
CRM apps voor mobile devices: heb jij jouw klant altijd bij de hand? Waarom kan jouw organisatie niet zonder een CRM app?
Hoe de prospect database bedrijfsresultaten kan voorspellen
Door de prospect database te koppelen aan de huidige klantendatabase, kunnen B2B-marketeers voorspellingen doen over nieuwe omzet.
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Marketing Automation vergelijk: HubSpot vs Marketo
Marketing Automation vergelijk: HubSpot vs Marketo, een video waarin duidelijk de verschillen naar voren komen tussen HubSpot en Marketo, met B2B focus.
Marketing Automation, een overtuigende business case?
Marketing Automation, een overtuigende business case? Wat kan Marketing Automation bijdragen aan het succes van jouw marketing afdeling
Wat is een Customer Data Platform en wat heb je er aan?
Wat is een Customer Data Platform en wat heb je er aan? Lees alles over CDP's, het verschil met CRM, de belangrijkste integraties en meer!
![content marketing ebook](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img/https://usercontent.one/wp/www.b2bmarketeers.nl/wp-content/uploads/2021/11/nummer-1-contentmarketing-thumb.png?media=1668764890)
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.