Betere keuzes door datagestuurde marketing
B2B-marketeers kunnen een vinger aan de pols van de bedrijfsprocessen houden met hun data over de markt, potentiële klanten en de ‘beste’ klanten. Presenteer je die data consistent en toegankelijk, dan ben je een waardevolle gesprekspartner voor de directie bij het bepalen van een succesvolle strategie. Maak daarbij onderscheid tussen drie soorten data: over de markt, over de potentiële klanten en over de klanten die het meeste bijdragen aan het bedrijfsresultaat.
Inzicht in de markt
Laat met jouw data zien in welke sectoren en regio’s het meeste potentieel zit, jullie het grootste marktaandeel hebben en waar de mogelijkheden liggen. Beweeg met deze data weg van het gevoel en richting de harde inzichten. Dat kan leiden tot een betere bedrijfsstrategie.
Inzicht in (potentiële) klanten
Als je erin slaagt de behoeften van de (potentiële) koper bloot te leggen, kan de directie haar strategie daarop aanpassen. En sales kan met de klant praten over wat hem bezighoudt, in plaats van die wandelende brochure te zijn voor het eigen product. Uit jouw marktonderzoek blijkt niet alleen wat de redenen zijn voor de aanschaf van een product, maar ook op welke indicatoren de klant intern wordt afgerekend (key performance indicators). Door daarop in te spelen, kunnen de resultaten verbeteren.
Inzicht in de ‘beste’ klanten
Wat zijn de gemeenschappelijke kenmerken van de klanten die het meeste bijdragen aan het bedrijfsresultaat? Wat zijn de kenmerken van de klanten die zorgen voor goede referenties? Welke klanten hebben het meeste potentieel? De antwoorden zijn te vinden in jouw data. Daarmee is het mogelijk potentiële klanten te identificeren en betere ‘leads’ te genereren voor sales. Ook dat zal het bedrijfsresultaat ten goede komen.
Wees consistent en verkoop je waar
Tot slot: zie data niet als luxeproduct, maar als de grondstof om mee te werken.
- Kom elke maand of elk kwartaal met nieuwe inzichten en doe dat ook op jaarbasis.
- Verspreid je analyses consistent en hou het niet bij cijfers alleen, maar trek conclusies en geef advies.
- Directieleden hebben weinig tijd, dus zorg dat je analyses mooi en toegankelijk zijn vormgegeven.
De B2B-marketeer die op die manier kan helpen, levert een concrete bijdrage aan het bedrijfsresultaat.
Heb je zelf suggesties om als marketeer een concrete bijdrage te leveren aan de juiste strategie, neem contact met me op via LinkedIn of m.m.beekman@graydon.nl.
Afbeelding: http://wallpapers-achtergronden.blogspot.nl/2011/11/schip-achtergronden-boot-wallpapers.html
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Spotler lanceert nieuw product: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1 oplossing!
E-mail marketing specialist Spotler lanceert: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1
Hoe de prospect database bedrijfsresultaten kan voorspellen
Door de prospect database te koppelen aan de huidige klantendatabase, kunnen B2B-marketeers voorspellingen doen over nieuwe omzet.
Marketing Automation, een overtuigende business case?
Marketing Automation, een overtuigende business case? Wat kan Marketing Automation bijdragen aan het succes van jouw marketing afdeling
ActiveCampaign: wat is het en waarom is het zo populair?
Wat is ActiveCampaign, wat kun je er mee en wat zijn de alternatieven. Laten we er direct induiken.
Marketing automation: de mediator tussen marketing en sales
Tijd dus om die twee nader bij elkaar te brengen. Wij zijn er van overtuigd dat marketing automation dé tool is die jou hierbij kan helpen.
De kracht van een CRM roadmap: waarom jij er een nodig hebt voor 2024
Een CRM-roadmap is een cruciaal instrument dat de toekomstige richting aangeeft van de CRM-strategie van een organisatie.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.