Tags: crm, Relatiegeschenken
Klantenbinding en klantrelatie zijn belangrijk voor het voortbestaan van je bedrijf. Maar soms wordt het belang hiervan nog wel eens vergeten en ligt de aandacht meer op het genereren van leads en binnenhalen van nieuwe klanten. En daardoor kan jouw bedrijf veel geld mislopen, want je verdient uiteindelijk meer aan een terugkerende klant dan een eenmalige verkoop.
Ben je op zoek naar tips hoe je een goede relatie met je klanten kunt opbouwen en deze relatie te behouden, lees dan de onderstaande tips.
1. Bouw aan een vertrouwensrelatie met je klant
Het bekende gezegde âVertrouwen komt te voet en gaat te paardâ geeft aan hoe zorgvuldig je moet omgaan met het vertrouwen van je klant. Het vertrouwen betreft niet alleen om het product dat je levert. De klant moet ook vertrouwen hebben in jouw bedrijf, en als het om diensten gaat, moet er ook vertrouwen zijn in het team dat de diensten levert.

Om vertrouwen op te bouwen zijn eerlijkheid, duidelijkheid en transparantie cruciaal. Zodra de klant het idee krijgt dat je hem niet de waarheid verteld of iets achterhoudt, zal hij met zijn voeten zijn onvrede aangeven en niet meer terugkomen. Eerlijk zijn, duidelijkheid en transparantie zorgen ervoor dat jouw klanten weten wat ze aan je hebben waardoor de kans groter is dat ze bij je terugkomen.
2. Overtuig je klanten door te laten zien dat je een expert bent op jouw vakgebied
Bij elke aankoop die de klant doet nemen ze in feite een beetje risico. Het product kan tegenvallen, en dan ben zijn ze hun geld kwijt. Het is daarom logisch dat ze meer vertrouwen hebben in iemand die een expert is of als de beste wordt gezien, want dat vermindert het risico.

Je kunt het aan jouw eigen koopgedrag merken wanneer je in de supermarkt gevoelsmatig liever voor een A-merk kiest dan een onbekend merk. In 2023, waar informatie overvloedig voor handen is, zal juist de echte expert kunnen opvallen. De thought leader zal eerder de juiste informatie verstrekken en is daarom zo van belang in b2b.
Laat daarom zien dat je een expert bent op jouw vakgebied, bijvoorbeeld door regelmatig kennis te delen in de vorm van een blog, tijdens events of kennissessies. Je vergroot hiermee de kans dat je een bestand met trouwe klanten opbouwt.
3. Zakendoen is een gevoelskwestie, dus kies voor een persoonlijke benadering
In tegenstelling tot wat je misschien denkt, is zakendoen een gevoelskwestie. Als jouw klant zich goed voelt bij het aankopen van een van jouw producten of door het contact dat hij met jou heeft, is de kans groter dat hij een volgende aankoop ook bij jou zal doen.

Om de band met je klant te versterken kies je voor een persoonlijke benadering. Verplaats je in de klant, probeer te ontdekken wat zijn wensen en angsten zijn en laat merken dat je naar hem luistert. Probeer waar mogelijk persoonlijk contact met de klant te hebben en vermijdt onpersoonlijke mailings.
4. Zorg dat je âtop of mindâ blijft bij jouw klanten
Al heeft de klant vertrouwen in jou en je product, als je niet regelmatig onder zijn aandacht komt dan is de kans groot dat hij niet terugkomt. In deze tijd worden we gebombardeerd met informatie, en ieder bedrijf schreeuwt om het hardst om de aandacht. Ook gaan schreeuwen helpt niet, maar wat wel helpt, is om op een persoonlijke manier onder de aandacht te komen.
Stuur een kerstgroet, interacteer met je klanten op social media en verras je trouwe klanten met mooie relatiegeschenken om de band te versterken.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Werken aan klantbeleving is veelal symptoombestrijding
Wanneer je legendarische klantbelevingen in kaart brengt, zie je drie typen organisaties.
Maak het kerstpakket echt persoonlijk
Hoe persoonlijk is jouw kerstpakket? Kies dit jaar voor een pakket waar mensen iets aan hebben: een persoonlijk kerstpakket! Lees de tips!
Na half jaar klopt 10 procent CRM-data niet meer
Een CRM-systeem is het kloppende hart van een onderneming. Een goede CRM vult de sales-pipeline, voedt de inbound marketingstrategie
Wat is een goede CRM strategie en hoe stel je die op?
Een Customer Relationship Management strategie is een plan dat beschrijft op welke manier de relatie met klanten (en prospects) wordt onderhouden.
CRM in 1 day 2016: een dag vol klantbeleving & inspiratie
CRM in 1 day 2016: een dag vol klantbeleving & inspiratie
CRM in Marketing: 9 trucs voor marketeers om meer uit CRM te halen
CRM voor marketing: Concrete tips en voorbeelden voor marketeers om CRM in te zetten en daarmee enorme stappen tte zetten in je marketing effectiviteit! ?

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.