Tips om een goede relatie met je klanten op te bouwen en te behouden

door Redactie | Last Updated:   20 maart 2023

Klantenbinding en klantrelatie zijn belangrijk voor het voortbestaan van je bedrijf. Maar soms wordt het belang hiervan nog wel eens vergeten en ligt de aandacht meer op het genereren van leads en binnenhalen van nieuwe klanten. En daardoor kan jouw bedrijf veel geld mislopen, want je verdient uiteindelijk meer aan een terugkerende klant dan een eenmalige verkoop.

Ben je op zoek naar tips hoe je een goede relatie met je klanten kunt opbouwen en deze relatie te behouden, lees dan de onderstaande tips.

1. Bouw aan een vertrouwensrelatie met je klant

Het bekende gezegde “Vertrouwen komt te voet en gaat te paard” geeft aan hoe zorgvuldig je moet omgaan met het vertrouwen van je klant. Het vertrouwen betreft niet alleen om het product dat je levert. De klant moet ook vertrouwen hebben in jouw bedrijf, en als het om diensten gaat, moet er ook vertrouwen zijn in het team dat de diensten levert.

Klantrelatie bouwen

Om vertrouwen op te bouwen zijn eerlijkheid, duidelijkheid en transparantie cruciaal. Zodra de klant het idee krijgt dat je hem niet de waarheid verteld of iets achterhoudt, zal hij met zijn voeten zijn onvrede aangeven en niet meer terugkomen. Eerlijk zijn, duidelijkheid en transparantie zorgen ervoor dat jouw klanten weten wat ze aan je hebben waardoor de kans groter is dat ze bij je terugkomen.

2. Overtuig je klanten door te laten zien dat je een expert bent op jouw vakgebied

Bij elke aankoop die de klant doet nemen ze in feite een beetje risico. Het product kan tegenvallen, en dan ben zijn ze hun geld kwijt. Het is daarom logisch dat ze meer vertrouwen hebben in iemand die een expert is of als de beste wordt gezien, want dat vermindert het risico.

relatie klant kennisleider

Je kunt het aan jouw eigen koopgedrag merken wanneer je in de supermarkt gevoelsmatig liever voor een A-merk kiest dan een onbekend merk. In 2023, waar informatie overvloedig voor handen is, zal juist de echte expert kunnen opvallen. De thought leader zal eerder de juiste informatie verstrekken en is daarom zo van belang in b2b.

Laat daarom zien dat je een expert bent op jouw vakgebied, bijvoorbeeld door regelmatig kennis te delen in de vorm van een blog, tijdens events of kennissessies. Je vergroot hiermee de kans dat je een bestand met trouwe klanten opbouwt.

3. Zakendoen is een gevoelskwestie, dus kies voor een persoonlijke benadering

In tegenstelling tot wat je misschien denkt, is zakendoen een gevoelskwestie. Als jouw klant zich goed voelt bij het aankopen van een van jouw producten of door het contact dat hij met jou heeft, is de kans groter dat hij een volgende aankoop ook bij jou zal doen.

relatie klant teamwork

Om de band met je klant te versterken kies je voor een persoonlijke benadering. Verplaats je in de klant, probeer te ontdekken wat zijn wensen en angsten zijn en laat merken dat je naar hem luistert. Probeer waar mogelijk persoonlijk contact met de klant te hebben en vermijdt onpersoonlijke mailings.

4. Zorg dat je ‘top of mind’ blijft bij jouw klanten

Al heeft de klant vertrouwen in jou en je product, als je niet regelmatig onder zijn aandacht komt dan is de kans groot dat hij niet terugkomt. In deze tijd worden we gebombardeerd met informatie, en ieder bedrijf schreeuwt om het hardst om de aandacht. Ook gaan schreeuwen helpt niet, maar wat wel helpt, is om op een persoonlijke manier onder de aandacht te komen.

Stuur een kerstgroet, interacteer met je klanten op social media en verras je trouwe klanten met mooie relatiegeschenken om de band te versterken.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.