Vanaf maart zitten we in een bijzondere tijd waarbij veel communicatie online en telefonisch plaatsvindt. Hoe werk je aan relatieonderhoud met klanten in deze bijzondere tijd? Heeft jouw webinar nog impact? En wat dacht je van jou e-mail of telefoongesprek? Natuurlijk zijn dat middelen die je helpen bij het bouwen van nieuwe relaties en het onderhouden van de bestaande contacten. Maar het is ook steeds moeilijker om op te vallen, nu al je concurrenten zich digitaal manifesteren en men overspoeld raakt met online webinars, trainingen en calls. Wat kun je doen om toch op te vallen in deze complexe tijd? Ligt de sleutel niet juist in de offline marketingwereld?

Benut de kracht van offline marketing in tijden van de online overload

Veel bedrijven hanteren een thuiswerk-policy of stellen beperkingen aan bezoeken en bijeenkomsten. Het werken aan de relatie, het tonen van waardering en het opvallen zijn echter nog steeds belangrijke doelen voor de b2b marketeer. Een van de manieren om hier toch een verrassende invulling aan te geven is om een doordacht relatiegeschenk op te sturen. Een relatiegeschenk dat past binnen de journey van jouw klant. Een aantal tips om met offline marketing impact te maken met het opsturen van de juiste relatiegeschenken.

1. Combineer online marketing met offline marketing voor een campagne met impact

Stuur niet zomaar een relatiegeschenk op maar gebruik het relatiegeschenk om op een goede manier impact te maken. Je kunt een campagne opstellen die bestaat uit een aantal stappen. Denk aan een campagne rondom de zomervakantie.

  1. Voor de zomer stuur je een videoboodschap per mail waarin je de klant een fijne zomer wenst. 👇

  2. Een week daarna ontvangt jouw klant een mooie waterfles met bedrukking om mee te nemen op vakantie. Ideaal voor tijdens de hittegolf om goed gehydrateerd te blijven op het strand en tijdens wandelingen. Daag ze uit een leuke foto te maken met jouw fles op het vakantieadres en deze op te sturen. Deze komt later nog goed van pas in je campagne. 👇

  3. Na de zomer ontvangt de klant een e-mail waarin je haar of hem weer welkom heet en wijst op een aantal interessante nieuwe producten of diensten. Natuurlijk, met de waterfles in beeld. Ook wijs je de klant op een leuke blogpost met daarin een greep uit de foto’s van jouw klanten met de waterfles in de hand. Het voordeel van de waterfles is ook: hij kan ook na de zomer gebruikt worden bij het thuiswerken. Daarmee blijft jouw merk in het visier! 👍

Een eenvoudig voorbeeldje van een gecombineerde online en offline marketing campagne die grote impact maakt en bijdraagt aan de Top of Mind positie van jouw organisatie.

2. Werk met de seizoenen en extreme weertypes zoals de huidige hittegolf

Het is nog niet te laat om in te haken op de extreme hitte die we nu ervaren. Ook kun je daar zelfs nog op inhaken in de winter door terug te kijken (of juist vooruit te blikken) op het extreem warme weer. Maar ook de andere seizoenen bieden kansen voor mooie campagnes die offline en online elementen combineren. In ieder seizoen liggen kansen om doelgroepen te verrassen.

3. Haak in op health en vitaliteit.

Als je de klant op een ludieke manier wilt verrassen is het ook interessant om in te haken op een van de trends die we vandaag de dag zien. Denk aan de vitaliteit-trend. Artikelen rondom sporten, het gezond bereiden van gerechten of het balanceren van werk en privé kunnen goed aanslaan bij de klant op dit moment. Denk ook aan het thuiswerken en op welke manier je je relatie daarbij kunt helpen door iets op te sturen.

4. Creatieve Account Based Marketing campagnes

Ook voor Account Based Marketing doeleinden bieden offline campagnes uitkomst. Werk je met je team aan een mooie sales opportunity bij een van je prospects? Bewerk je meerdere DMU-leden binnen dit bedrijf? Pak dan uit met een ABM-campagne waar een mooie DM met een relatiegeschenk onderdeel van uitmaakt. Dit kunnen zelfs verschillende items zijn voor de verschillende DMU-leden. Je zou zelfs kunnen denken aan losse items die samen een geheel vormen. De essentie is impact maken en juist in de extreem online georiënteerde wereld van dit moment is dat mogelijk met offline activiteiten.

5. Speel in op live-events van contactpersonen of bedrijven

Heb jij standaard een leuk cadeau op de plank liggen met jouw logo voor contactpersonen die een baby verwachten? Er zijn geweldig leuke relatiegeschenken beschikbaar voor kersverse ouders die je voor het hele jaar kunt inkopen en op de plank kunt leggen. Dat geldt ook voor verjaardagen. Of relaties die een nieuw huis gaan bewonen. Een attent gebaar hoeft niet veel te kosten maar kan wel veel betekenen in de relatie met jouw prospect of klant.

Werk samen voor optimaal resultaat

Overleg met je teamleden en de externe leveranciers zoals de leverancier van relatiegeschenken. Dat helpt je om de beste campagne op te stellen en te werken aan offline relatiebeheer in tijden van de corona-maatregelen (en daarna!). Corona biedt veel uitdagingen; voor vrijwel iedere branche. Dat vraagt om creatieve oplossingen en een goede inzet van de resources. Juist nu kun je opvallen en verrassen met de juiste campagne. Onderzoek deze kans en laat hem vooral niet liggen.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met IGO Promo.

Foto door Anna Shvets via Pexels

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!