Tags: Ondernemen, Relatiegeschenken
Relatiebeheer gaat over afspraken nakomen, de juiste informatie bieden, prettige communicatie en elkaar iets gunnen. Of het nu gaat om relaties met klanten, leveranciers of medewerkers; een attent gebaar werkt altijd. Soms wil je iemand graat iets geven als dank voor het aandragen van een lead, de gunning van een opdracht of een prettige samenwerking. In de praktijk kan dit leiden tot uiteenlopende presentjes die niet altijd goed vallen bij de ontvanger. Een voorbeeld dat vaker voorkomt in de praktijk; de klant krijgt een fles wijn…maar drinkt geen alcohol. Wat is er dan leuker dan een keuze cadeaukaart als zakelijk presentje?
Verschillende soorten cadeaubonnen
Er zijn talloze mogelijkheden om een businesspartner een cadeau te geven. Je kunt er voor kiezen een pen met bedrijfsnaam te geven. Of wat te denken van een mooie bos bloemen? Weet jij toevallig dat jouw zakenpartner erg van de lokale snackbar houdt? Ook bij deze snackbar is het vast en zeker mogelijk een leuke bon aan te schaffen.
Als je de klant, relatie of medewerker echt goed kent, kun je hier goed aan doen. JWat je steeds vaker ziet is een ‘open’ cadeaubon. Op deze manier heb je net even iets meer mogelijkheden. Je kunt tegenwoordig leuke cadeaukaarten voor bijvoorbeeld bol.com, Coolblue of Zalando bestellen. Aangezien de keuze op die webshops zo groot is, moet er haast wel iets leuks tussen zitten. En dit is eigenlijk pas een heel klein stukje van het grote aantal mogelijkheden.
Deze optie biedt een groot voordeel. Weet jij bijvoorbeeld dat jouw zakenpartner gek is op bijzondere stropdassen en kan hij wel wat nieuws gebruiken? Maar weet je niet helemaal zeker wat hij of zij leuk vindt? Met een keuze cadeaukaart geef je jouw zakenpartner de mogelijkheid om zelf iets gaafs te kiezen.
Bepaal zelf de waarde van de bon
Een ander groot voordeel is dat je als gever zelf kunt bepalen hoeveel je kwijt wilt zijn. Vind je het geven van een met jouw naam bedrukte pen of kladblok wat afgezaagd? Dat snappen we. Dus waarom besteed je deze twintig euro dan niet aan een bon, waarbij de ontvanger ook echt iets leuks en nuttigs zal aanschaffen.
Ook wanneer je als bedrijf een groter cadeau wilt geven is het makkelijk om de krachten te bundelen. Want weten we echt 100% zeker dat de baas van bedrijf X die ene speciale barbecue wilt? Of is het handiger gewoon een bon te geven, zodat hij zelf zijn favoriete barbecue kan uitzoeken. Door het geven van een bon, ben je attent en biedt je iets dat van waarde is voor de relatie.
Ontdekken van nieuwe zaken
Doordat jij een cadeaubon ontvangt van een nieuwe zaak bij jou in de buurt, heb je de kans weer eens wat nieuwe zaken te ontdekken. Dit in plaats van de honderdste keer naar dezelfde kledingzaak te gaan. Doordat de mogelijkheden eindeloos zijn, kunnen mensen al hun creativiteit gebruiken om jou voor een leuke, uitdagende keuze te stellen. En daarnaast zal een bedrijf jou op deze manier altijd blijven herinneren aan dat ene aangeschafte product.
Een leuk en nuttig cadeau
In dit artikel heb je gelezen over de voordelen van het geven van een cadeaukaart aan een businesspartner. Het is net weer even anders en je geeft diegene de kans om echt iets nuttigs en leuks te kopen. Wie weet is dit extraatje net het laatste zetje in jouw relatiebeheer om de succesvolle samenwerking nog langer voort te zetten.
Foto door Amina Filkins via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Starten als freelance marketeer: tips & stappenplan
Starten als freelance marketeer: tips & stappenplan: marketing, sales, pensioen, boekhouding, verzekeringen en meer! Lees de tips!
Innoveren is floreren in het nederlands ondernemingsklimaat
Innoveren
4 succesfactoren voor B2B-bedrijven (naast hele goede producten én dienstverlening)
4 succesfactoren voor B2B-bedrijven (naast hele goede producten én dienstverlening). Lees onze tips voor een bloeiende b2b-onderneming
White label SEO: Zoekmachineoptimalisatie uitbesteden voor jezelf én voor je klanten
white label seo: wat is het en wat heb jij er aan met jouw bureau? Lees onze tips en adviezen voor het uitbesteden van SEO
Tips om een goede relatie met je klanten op te bouwen en te behouden
Tips om een goede relatie met je klanten op te bouwen en te behouden. Ga voor langdurige en bestendige relaties met deze tips!
Wat zijn salarisschalen
Salarisschalen zijn onderdeel van de salarisstructuur binnen een organisatie die via een bandbreedte de hoogte aangeeft van het loon.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.