Een keuze cadeaukaart als zakelijk presentje

door Redactie | Last Updated:   18 februari 2022

Relatiebeheer gaat over afspraken nakomen, de juiste informatie bieden, prettige communicatie en elkaar iets gunnen. Of het nu gaat om relaties met klanten, leveranciers of medewerkers; een attent gebaar werkt altijd. Soms wil je iemand graat iets geven als dank voor het aandragen van een lead, de gunning van een opdracht of een prettige samenwerking. In de praktijk kan dit leiden tot uiteenlopende presentjes die niet altijd goed vallen bij de ontvanger. Een voorbeeld dat vaker voorkomt in de praktijk; de klant krijgt een fles wijn…maar drinkt geen alcohol. Wat is er dan leuker dan een keuze cadeaukaart als zakelijk presentje?

Verschillende soorten cadeaubonnen

Er zijn talloze mogelijkheden om een businesspartner een cadeau te geven. Je kunt er voor kiezen een pen met bedrijfsnaam te geven. Of wat te denken van een mooie bos bloemen? Weet jij toevallig dat jouw zakenpartner erg van de lokale snackbar houdt? Ook bij deze snackbar is het vast en zeker mogelijk een leuke bon aan te schaffen.

Als je de klant, relatie of medewerker echt goed kent, kun je hier goed aan doen. JWat je steeds vaker ziet is een ā€˜openā€™ cadeaubon. Op deze manier heb je net even iets meer mogelijkheden. Je kunt tegenwoordig leuke cadeaukaarten voor bijvoorbeeld bol.com, Coolblue of Zalando bestellen. Aangezien de keuze op die webshops zo groot is, moet er haast wel iets leuks tussen zitten. En dit is eigenlijk pas een heel klein stukje van het grote aantal mogelijkheden.

Deze optie biedt een groot voordeel. Weet jij bijvoorbeeld dat jouw zakenpartner gek is op bijzondere stropdassen en kan hij wel wat nieuws gebruiken? Maar weet je niet helemaal zeker wat hij of zij leuk vindt? Met een keuze cadeaukaart geef je jouw zakenpartner de mogelijkheid om zelf iets gaafs te kiezen.

Bepaal zelf de waarde van de bon

Een ander groot voordeel is dat je als gever zelf kunt bepalen hoeveel je kwijt wilt zijn. Vind je het geven van een met jouw naam bedrukte pen of kladblok wat afgezaagd? Dat snappen we. Dus waarom besteed je deze twintig euro dan niet aan een bon, waarbij de ontvanger ook echt iets leuks en nuttigs zal aanschaffen.

Ook wanneer je als bedrijf een groter cadeau wilt geven is het makkelijk om de krachten te bundelen. Want weten we echt 100% zeker dat de baas van bedrijf X die ene speciale barbecue wilt? Of is het handiger gewoon een bon te geven, zodat hij zelf zijn favoriete barbecue kan uitzoeken. Door het geven van een bon, ben je attent en biedt je iets dat van waarde is voor de relatie.

Ontdekken van nieuwe zaken

Doordat jij een cadeaubon ontvangt van een nieuwe zaak bij jou in de buurt, heb je de kans weer eens wat nieuwe zaken te ontdekken.  Dit in plaats van de honderdste keer naar dezelfde kledingzaak te gaan. Doordat de mogelijkheden eindeloos zijn, kunnen mensen al hun creativiteit gebruiken om jou voor een leuke, uitdagende keuze te stellen. En daarnaast zal een bedrijf jou op deze manier altijd blijven herinneren aan dat ene aangeschafte product.

Een leuk en nuttig cadeau

In dit artikel heb je gelezen over de voordelen van het geven van een cadeaukaart aan een businesspartner. Het is net weer even anders en je geeft diegene de kans om echt iets nuttigs en leuks te kopen. Wie weet is dit extraatje net het laatste zetje in jouw relatiebeheer om de succesvolle samenwerking nog langer voort te zetten.

Foto door Amina Filkins via Pexels

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing šŸ†.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.