Tags: Ondernemen
Website is een term die we elke dag gebruiken. Dit heeft te maken met het groeiende belang van het internet. Bijna elk persoon of elke organisatie wil online aanwezig zijn voor anderen. Hierbij is het hebben van een website essentieel. Bijna ieder succesvol bedrijf of organisatie heeft een website. Een website is een reeks webpagina’s die met elkaar zijn verbonden middels een domeinnaam. De webpagina waar de bezoeker naar verwezen wordt, staat meestal vol met informatie in de vorm van teksten en afbeeldingen/ video’s. Wil jij weten hoe je een website kunt laten maken? Lees er hier meer over.
Website laten maken
1. Doel van de website
Voordat je aan de slag gaat met het maakproces is het is belangrijk om duidelijk te definieren waartoe de website dient. Doelen kunnen uiteenlopen van:
- Preseteren van organisatie als prettige werkgever & nieuw personeel werven
- Leads genereren
- Producten verkopen (e-commerce)
- Aandeelhouders/pers informeren (communicatie)
- Het merk versterken (branding)
2. Domeinnaam kiezen & vastleggen
Om een website te maken, is het belangrijk een domeinnaam te kiezen die past bij je doelgroep. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen betaalde domeinnamen en gratis domeinnamen. Bij gratis domeinnamen maak je doorgaans gebruik van een sub-domein en is de kans groot dat je veel reclames op je website zult krijgen. In de meeste gevallen kun je het beste een eigen domeinnaam vastleggen die past bij jouw merk en het doel van de website. Daarbij kunnen ook keuzes gemaakt worden rondom nationale of internationale namen (.be, .nl of .com). Of extensies die iets zeggen over de producten/diensten. Denk aan .ai bijvoorbeeld.
3. Een website maken met CMS
Om content via de website te publiceren, is er CMS (content management systeem) systeem nodig. Althans, dat maakt het een stuk eenvoudiger om sites te bouwen en te onderhouden. Een CMS systeem is een softwaretoepassing waarbij je eenvoudig de inhoud op de website kunt beheren. Voorbeelden hiervan zijn WordPress, Umbraco en Squarespace.
4. Design
Nu kunnen we een ontwerp gaan maken voor de website. Het spreekt tegenwoordig voor zich dat de mobile-variant van de site van groot belang is. Er zijn zelfs organisaties die sites bij voorkeur ontwerpen voor mobile devices. De desktop-variant is dan ondergeschikt.
Het is belangrijk om een ontwerp te maken dat past bij het merk, onderscheidend is én de bezoekers ondersteunt bij het zo goed mogelijk consumeren van de content. Het is aan de andere kant belangrijk dat het design niet in de web staat van de performance. Zware afbeeldingen, video’s of bewegende design-elementen kunnen enorm drukken op de laadtijd van de site en daarmee de bezoekersbeleving verstoren. Bovendien zijn zoekmachines ook niet dol op trage websites.
5. Content, gebruiksvriendelijkheid & analyses
Daarna moet er nog gedacht worden aan de soort inhoud en gebruiksvriendelijkheid van de website, hostingprovider en het bijhouden en genereren van bezoekers. Nu kun je aan de slag met het bouwen en vullen van de website. Dit is eigenlijk de belangrijkste fase. De content vormt uiteindelijk het fundament van de website. Daarmee communiceer je met prospects, klanten of andere stakeholders (leden, patienten, aandeelhouders, pers..). Je kun je er ook voor kiezen je website door een externe partij te laten maken. Zo kun je bijvoorbeeld je website laten maken in Brugge. Hier zijn er verschillende aanbieders die je online verder kunnen helpen.
Tips voor jou
Sortlist geeft tips over het creëren en ontwerpen van je website.Deze tips zijn uiteenlopend. Zo kun je tips krijgen over de webdesign en de gebruiksvriendelijkheid van de website, positie in de zoekmachines, kwaliteit en soort content op de website en tot slot het genereren van websiteverkeer door de doelgroep waarop je content is gericht. Door deze tips toe te passen op de website kan de bezoekerservaring van de klant bevorderen. Hierdoor is de kans groot dat de website goede beoordelingen krijgt in Google, wat kan resulteren tot hoge betrouwbaarheid in de ogen van de potentiële bezoeker.
Tot slot
Kortom, een website is een reeks webpagina’s die met elkaar verbonden zijn middels een domeinnaam. Bij het maken van een website, is het belangrijk om een domeinnaam te bepalen. Om content via de website te publiceren, is het nodig gebruik te maken van een CMS systeem. Het laten maken van een website, kun je ook uit handen geven en uitbesteden aan externe partijen. Voor meer tips over het creëren en ontwerpen van je website, kun je bij Sortlist terecht.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Handige methodes om snel en effectief de voorraden van jouw webshop bij te houden
Handige methodes om snel en effectief de voorraden van jouw webshop bij te houden. Lees deze handige tips voor als je gaat groeien!
Waarom het uitbesteden van marketing slim is voor jouw B2B-bedrijf
Waarom het uitbesteden van marketing slim is voor jouw B2B-bedrijf. Lees onze tips en maak de juiste keuzes
Betalen in een webwinkel met crypto, hoe werkt het?
Betalen in een webwinkel met crypto, hoe werkt het? Reken jij aankopen al af via digitale munten zoals Bitcoin?
Meesters in de kunst van communicatie
PR bureau's zijn de kunstenaars van communicatie. Lees onze tips!
White label SEO: Zoekmachineoptimalisatie uitbesteden voor jezelf én voor je klanten
white label seo: wat is het en wat heb jij er aan met jouw bureau? Lees onze tips en adviezen voor het uitbesteden van SEO
Je marketingbrein uitschakelen? 6 redenen waarom lezen helpt!
Je marketingbrein uitschakelen? 6 redenen waarom lezen helpt! Start direct en begin met het lezen van dit artikel!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.