De drie eerste stappen bij het maken van je eigen website

door Redactie | Last Updated:   25 mei 2022

Ben jij een startende ondernemer en wil je jouw diensten of producten aanbieden op een mooie website? Of misschien heb je jouw bedrijfsnaam gewijzigd en wil je meteen ook een nieuwe webpagina lanceren. Als je een nieuwe eigen website wilt, zijn er een aantal belangrijke stappen om te zetten voordat je live kan gaan.

1. Domeinnaam checken en registreren

Waarschijnlijk heb je al nagedacht over de naam van jouw website. Vervolgens is het belangrijk om de url te gaan claimen. Er zijn eindeloos veel grotere en kleinere bedrijven waar jij jouw domeinregistratie kan voltooien. Door simpelweg de naam van je website in te tikken kan je jouw domeinnaam checken en zien of deze nog vrij is.

Domeinnaam overnemen

Het kan voorkomen dat het domein dat je voor ogen had al is geregistreerd door iemand anders. Informatie over wie de eigenaar is van de website, kan je opzoeken de WHOIS-informatie bij SIDN. Als deze url op dit moment niet actief wordt gebruikt, bestaat de mogelijkheid dat jij het domein kan overnemen van de huidige eigenaar. Waar je op kunt letten bij het overnemen van een domeinnaam:

Andere domein extensie

Als dit niet het geval is, kan je overwegen om bijvoorbeeld in plaats van .nl te kiezen voor .com, .site of bijvoorbeeld .shop. Er zijn vrij veel mogelijkheden wat betreft domeinnaam extensies, en de kans is klein dat iemand deze allemaal heeft geregistreerd.

Domeinnaam die past als een jas

Nog een aantal andere tips bij het kiezen van een domeinnaam:

2. Kies een hosting platform

Om jouw website live te zetten, heb je een hosting platform nodig. Simpel gezegd, betekent dit dat deze partij jouw website opslaat op hun server en op deze manier kan hosten naar het internet. 

Dit kan je vaak ook doen bij dezelfde partij waar je jouw domeinnaam hebt geregistreerd. Je sluit hiervoor een pakket af, meestal krijg je dan ook een veiligheidscertificaat en toegang tot ook een eigen e-mailadres.

Sitebuilder

Soms bieden deze partijen ook andere handige tools om jouw website vorm te geven. Zo bieden ze vaak sitebuilders of ondersteuning voor verschillende Content Management Systemen. Tegenwoordig is de technische kant van het bouwen van een site geen drempel meer om een site te lanceren.

Snelheid

Bekijk ook de specificaties die je hositingpartij biedt rondom het garanderen van uptime en snelheid. Voor zoekmachines is de snelheid van websites een belangrijk onderdeel om de autoriteit te wegen. Belangrijk om te weten, de snelheid van de website hangt van meer facturen af dan alleen de kracht van de hostingpartij. De structuur van de website, de zwaarte van de content (afbeeldingen) en de functionaliteit van de site zijn net zo bepalend.

Support

Er kunnen altijd zaken zijn waar je je hostingpartij bij nodig hebt. Denk aan een technische vraag m.b.t. het lanceren van een nieuw sub-domein, een tijdelijk verwachtte toename aan traffic vanuit een campagne of een ander issue. Het is wel fijn als je kunt profiteren van goede support-opties van je hostingpartij zoals een knowledge base of een supportdesk met een goede responstijd.

Eigen website design

3. Denk na over het design en de content

Denk ook na over de vormgeving van jouw website of webshop. Wat is het doel van jouw webpagina en hoe ga je dit presenteren? Hoe wil je dat de website eruit ziet en welke teksten ga je plaatsen? Dit zijn belangrijke zaken om op een rijtje te zetten voordat je een website gaat maken.

Merkbeleving

Het design, de tone-of-voice, foto’s en video’s zijn van belang om een goede merkbeleving neer te zetten. Je kunt je onderscheiden van de rest door hier uniek in te zijn. Denk dus goed na over dit onderdeel van je website.

Vindbaarheid

Met alleen een design ben je er nog niet. Je zult de bezoeker ook content moeten aanbieden. Helemaal als je ook vindbaar wilt zijn vanuit de zoekmachines. Lanceer regelmatig goede, inhoudelijke artikelen gericht op het helpen/inspireren van de doelgroep. Dan zul je uiteindelijk zien dat het aantal bezoekers dat je vanzelf weet te vinden vanuit de zoekmachines automatisch groeit.

Conversie

De site heeft natuurlijk een bepaald doel. Denk dus goed na over welke acties de bezoekers kan nemen. Kunnen ze een product aanschaffen? Een aanvullend stuk content downloaden? Een adviesgesprek aanvragen? Wat de call-to-actions ook zijn, het is van groot belang om de site hier ‘omheen’ te bouwen. Daarmee zorg je dat de website ook een succesvolle accelerator wordt voor jouw business.

Hulp bij je project

Soms is het lastig om jouw ideeën op te lijsten en concreet te maken, je kan dan eventueel een marketingbureau in de hand nemen die jou hierbij ondersteunt. Je kan een website zelf programmeren, of door een professionele programmeur laten ontwikkelen. Als je handig bent, kan je hier ook zelf mee aan de slag met bijvoorbeeld WordPress. Hosting partijen bieden vaak ook de mogelijkheid om met software eenvoudig zelf een website te maken.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.