Ontvang jouw b2b updates. 2000+ b2b marketeers gingen je voor!

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.

Ondernemer, werk jij ook aan je eigen persoonlijke ontwikkeling?

by Redactie | Last Updated: 18 augustus 2021

Continu leren vinden we belangrijk. In tijden van snelle ontwikkeling is het niet verwonderlijk dat we doorlopend kennis vergaren door opleidingen, trainingen en cursussen te volgen. Veel bedrijven bieden hun medewerkers toegang tot allerlei kennis of ondersteunen de toegang tot opleidingen financieel. Besteden managers, directieleden en bedrijfseigenaren echter ook aandacht aan hun eigen ontwikkeling? Aan het ontwikkelen van vaardigheden die je helpen bij het leiden van teams, het maken van keuzes of simpelweg het prettiger werken? In dit artikel duiken we in het fenomeen van de business coach en wat daar de voordelen van zijn voor managers, directeuren en bedrijfseigenaren.

Prettiger werken met hulp van de business coach

Je bent ooit begonnen aan het avontuur van ondernemen met een bepaald doel voor ogen. Of je bent er simpelweg ingerold omdat de zaken nu eenmaal zo liepen. Dat wil niet zeggen dat dit doel nog steeds hetzelfde is. Drijfveren kunnen veranderen als zaken veranderen of er simpelweg tijd verstrijkt. Je kunt anders naar het leven gaan kijken omdat je gezinssituatie is veranderd, de markt waarin je opereert is veranderd of omdat je andere inzichten hebt over de wereld. Dit kan invloed hebben op de manier waarop jij werkt. Misschien werk je nog steeds 80 uur per week aan je bedrijf, precies zoals je dat ook deed toen je nog 20 jaar was zonder gezin. Maar misschien past dit niet meer bij hoe je nu in het leven staat. Een business coach kan je helpen om dit inzicht te verkrijgen en daar ook naar te handelen. Een business coach kan je helpen een weg te vinden naar prettiger werken.

Omgaan met moeilijke beslissingen

Als je veel verantwoordelijkheden hebt, hebben beslissingen soms verstrekkende gevolgen. Dit kan zwaar op de schouders liggen van ondernemers. Zeker als tijden minder zijn of de organisatie te maken krijgt met een crisis (zoals de coronacrisis bijvoorbeeld). Je voelt je op die momenten wellicht daadkrachtig en scherp. Later kunnen bepaalde beslissingen echter heftig voelen, hard binnenkomen. Je kunt er wakker van liggen. Je kunt ook wakker liggen van keuzes die je nog moet maken. Ook hier kunnen business coaches je bij helpen.

Duidelijkheid in ondernemen

Ondernemers zijn vaak opportunisten. Dit zorgt ervoor dat ze kansen zien (en grijpen). Dat betekent soms ook dat er veel activiteiten ontplooit worden. Voordat je het zelf inziet ben je bezig met teveel KPI’s, projecten of bedrijfsactiviteiten zodat de belangrijkste er onder leiden. In veel gevallen is het nodig om focus aan te brengen zodat je doelgericht, toegewijd, met passie en zonder afleiding energie kunt steken in de belangrijkste acties. Een business coach kan je helpen om focus (terug) te vinden en keuzes te maken.

Vaardigheden trainen

Business coaches kunnen je ook helpen om beter te worden op meer praktische vlakken zoals:

Begeleiden in tijden van transitie

Als je met de onderneming in een cruciale ambitieuze fase zit kan een business coach een welkome partner zijn. Heb je bijvoorbeeld plannen om uit te breiden naar het buitenland, het bedrijf te fuseren met een ander bedrijf of organisaties over te nemen? Deze en andere activiteiten kunnen aanleiding zijn voor een extra sparringpartner die je bijstaat bij deze processen.

Werk jij al met een business coach?

Een business coach kan dus op verschillende vlakken bijdragen aan de groei van jouw organisatie en (net zo belangrijk) aan de groei van jou als persoon. Er zijn veel verschillende business coaches beschikbaar en misschien passen er verschillende coaches bij jou afhankelijk van de fases waarin jij je bevindt als ondernemer. Coaches kunnen helpen op meerdere manieren; via trainingen, begeleidingstrajecten, een masterclass, op afstand of juist heel dichtbij. Wat je ook doet, vergeet in niet om ook je persoonlijke ontwikkeling mee te nemen in jouw ondernemerschap want daar heeft uiteindelijk iedereen baat bij.  

Foto door Mikhail Nilov via Pexels

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.