Tags: Ondernemen
Wanneer je al even werkzaam bent in de marketing weet je als geen ander dat marketing een blijvende niche is waar andere ondernemers jarenlang de vruchten van kunnen blijven plukken. Daarom is het helemaal geen gek idee om eens een waardebepaling bedrijf uit te voeren om te kijken hoeveel je marketingbedrijf waard is.
Gaat het immers goed met je onderneming dan zijn de verkoopkansen rooskleurig. Steeds vaker beginnen Nederlanders voor zichzelf; het aantal bedrijven zit dan ook al enkele jaren in de lift. Een goedlopend bedrijf met veel potentie is erg interessant voor eventuele overname. Maar: hoe verkoop je een marketingbedrijf precies aan een andere ondernemer? In dit artikel lees je er meer over.
Bedenk waarom je het bedrijf wil gaan verkopen
Als eerst is het goed om duidelijk te hebben waarom je je bedrijf wil gaan verkopen. Bij het verkopen van je onderneming komt namelijk veel kijken. Daar moet je wel goed op voorbereid zijn en natuurlijk de tijd voor hebben. Bedenk daarom voor jezelf eens wáárom je je onderneming wil verkopen. Gaat het zo goed met je onderneming dat je er een mooie financiële stap mee kunt maken? Of is de bedrijfsverkoop meer een moetje?
Veel ondernemers onderschatten het, maar afscheid nemen van je eigen opgezette bedrijf valt vaak niet mee. Dat is niet zo gek: je hebt het geheel waarschijnlijk vanaf de start meegemaakt. Hierbij moet je weten dat een bedrijfsovername zo een paar jaar kan kosten door alles wat daarbij komt kijken. Begin daarom op tijd zodat de verkoop op de juiste manier kan verlopen.
Maak je bedrijf verkoopklaar met een waardebepaling
De vraag is natuurlijk wat je bedrijf waard is. Hoeveel geld zou je kunnen krijgen wanneer je je onderneming verkoopt? Voordat je het geheel op de markt zet, is het aan te raden om een waardebepaling uit te laten voeren. Er zijn verschillende methodes om de verkoopprijs te bepalen, zoals:
- De discounted cashflow: deze methode berekent de waarde op basis van vrije kasstromen in de toekomst.
- De intrinsieke waarde: deze methode stelt de bedrijfswaarde vast door het verschil tussen de waarde van de bezittingen en de schulden te berekenen.
- De rentabiliteitswaarde: via deze methode wordt de winst gelijkgesteld aan een gewenst rendementspercentage.
De waarde van bedrijven zit versleuteld in uiteenlopende onderdelen. Denk aan:
- de opgebouwde merkwaarde (naamsbekendheid)
- het huidige klantenbestand (en eventueel terugkerende inkomsten zoals die van abonnementen)
- de bezittingen (gebouwen, machines, voorraden etc.)
- intellectueel eigendom, kennis
- medewerkers
Zoals vaker het geval is, kent iedere methode voordelen en nadelen. Omdat je als ondernemer waarschijnlijk meer aan je hoofd hebt bij je bedrijf verkopen, is het aan te raden om een expert in te huren om de waarde te bepalen. Hij of zij weet precies wat wel of niet bij je bedrijf past.
Waar vind je een mogelijke koper voor je bedrijf?
Nadat de waarde is bepaald en je meer weet over de financiële gezondheid van je onderneming ga je op zoek naar een goede timing voor je verkoop. Hierbij kijk je naar twee zaken: de actuele stand van de markt en de stand van je bedrijf. Logischerwijs is een financieel gezond bedrijf veel interessanter om te verkopen dan een onderneming die zijn hoogtepunt al heeft gehad. Heb je de perfecte timing te pakken dan ga je op zoek naar een koper. Misschien is er een geïnteresseerde binnen de familie of het bedrijf te vinden.
Of wie weet is er iemand in je netwerk met interesse. Kijk altijd eerst naar die mogelijkheden voordat je andere stappen neemt. Een accountant kan je overigens helpen bij het vinden van potentiële kopers. Daarnaast zijn er verschillende websites en databanken waar je je onderneming (anoniem of met naam) kunt toevoegen. Uiteraard kun je ook de kracht van sociale media gebruiken. Als marketeer weet je als geen ander wat je daarmee kunt bereiken. Een medium zoals LinkedIn is bijvoorbeeld sowieso al onmisbaar – bij een bedrijf verkopen helemaal.
Algemene tips voor bedrijf verkopen met succes
Weet je eenmaal meer over de bedrijfswaarde en heb je al een aantal mogelijke kopers in het vizier? Er is daarbij een aantal tips dat je alsnog kunt gebruiken om je onderneming met succes te verkopen, namelijk:
- Onderhandelen over de prijs van je bedrijf mag (en moet vaak zelfs) om zo de beste prijs eruit te halen. De kans is groot dat er bij een succesvolle onderneming meerdere geïnteresseerden aanwezig zijn, waardoor je zeker moet gaan onderhandelen.
- Maak je bedrijf zo snel mogelijk verkoopklaar zodat de verkoop snel en succesvol kan verlopen wanneer het eenmaal zover is.
- Bereid eventuele werknemers voor op de verkoop van het bedrijf. Zij kunnen door een nieuwe eigenaar worden overgenomen wanneer de onderneming wordt verkocht.
- Tot slot: onderschat de emotionele waarde van je bedrijf verkopen niet. Neem ruim de tijd om goed afscheid te nemen zodat je geen last krijgt van de verkoop.
Veel succes met jouw eventuele verkoop!
Kortom, het verkopen van je marketingbedrijf is een strategische stap die zorgvuldige planning en overweging vereist. Met de blijvende potentie van de marketingsector en de groeiende interesse in ondernemerschap, is een goed presterend marketingbedrijf een aantrekkelijke propositie voor potentiële kopers.
Begin met een realistische kijk op de uitdagingen en tijdsinvestering die een bedrijfsovername met zich meebrengt. Een grondige waardebepaling is cruciaal om de juiste verkoopprijs te bepalen, en het inhuren van een expert kan hierbij van onschatbare waarde zijn.
Het vinden van een geschikte koper vereist een combinatie van timing, netwerken en strategische benaderingen. Terwijl je onderhandelt over de prijs, je bedrijf voorbereidt en rekening houdt met de impact op werknemers, is het van essentieel belang om ook de emotionele waarde van je bedrijf niet te onderschatten.
Geef jezelf de ruimte om afscheid te nemen en kijk vol vertrouwen uit naar nieuwe mogelijkheden die zich zullen ontvouwen.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Verzeker je auto op een slimme manier
Verzeker je auto in 2023 op een slimme manier met deze tips. Dan heb jij ruimte om zorgeloos te ondernemen. Lees verder...
Veel zakelijk rijden? Zo verhoog je de comfort en veiligheid op de weg!
Veel zakelijk rijden? Tips om comfort en veiligheid op de weg te verbeteren.
Dit zijn de 7 voordelen van online factureren
Dit zijn de 7 voordelen van online factureren zodat jij sneller werkt, minder fouten maakt, kosten bespaart en het milieu minder belast!
De drie eerste stappen bij het maken van je eigen website
Als je een nieuwe eigen website wilt, zijn er een aantal belangrijke stappen om te zetten voordat je live kan gaan.
De kracht van verpakkingsmateriaal
In dit artikel lees je waarom het belangrijk is om aandacht te besteden aan verpakkingsmateriaal en hoe je de kansen kunt benutten.
Het uitbesteden van professioneel transport en logistiek: de voordelen & tips!
Het uitbesteden van professioneel transport en logistiek: de voordelen & tips! Lees ze hier zodat jij de juiste aanpak kiest!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.