Tags: brochure, business to business, copywriting, direct marketing, marketing, print, schrijven, tips
Ondanks nieuwe middelen en manieren van media consumptie blijft een goede brochure een sterke aanvulling in de middelenmix. Sterker nog, met een goede opzet vormt een brochure naast een corporate branding-middel, ook een waardevolle aanvulling in het salesproces. Een aantal tips voor een overtuigende brochuretekst.
(oorspronkelijk uit 2011, update 2023)
Wat is een brochure?
Onder een brochure verstaan we een drukwerk of geprinte media waar je doorheen kunt bladeren. Brochures kunnen voorkomen als lijmgebonden, gevouwen of geniete documenten. Brochures worden ingezet door bedrijven om prospects en klanten kennis te laten maken met de organisatie, producten en/of diensten. Een bekend voorbeeld is de productbrochure waarin eigenschappen, use-cases en andere informatie staat.
Wat zijn de voordelen van brochures?
- Brochures zijn tastbaar en maken daarmee impact bij de lezer.
- Je kunt ze opmaken met kleur, tekstvlakken, foto’s en verwijzingen naar online bronnen. Daarmee is het een rijk communicatiemiddel.
- Brochures kunnen uitgedeeld worden op events
- Een brochure kan door meerdere mensen gelezen worden
- Brochures hebben een proffesionele uitstraling en dragen daarmee bij aan de merklading.
Wat zijn de nadelen van brochures?
- Een brochure is over het algemeen een generiek middel. Er zijn tegenwoordig wel personalisatiemogelijkheden maar in de praktijk zien we nog vaak generieke brochures. Daarmee spreek je dus een grotere doelgroep wat algemener aan.
- Het produceren en verspreiden van brochures kan vrij kostbaar zijn. Zeker als je kiest voor een hogere kwaliteit van papier en drukkwaliteit.
- Er is redelijk wat waste. Veel mensen gooie brochures vrij snel weg.
Een aantal adviezen voor een overtuigende brochuretekst
1. Rustige cover
Zorg voor een eenvoudige, rustige cover met een minimum aan informatie. Zoals met al je middelen, werkt het ook hier het beste om te denken vanuit de doelgroep; wat spreekt de doelgroep aan? En, blijf weg van clichés; iedere onderneming ‘komt afspraken na’ en heeft ‘service hoog in het vaandel staan’.
2. Hoe leger hoe beter
Door de binnenkant van de cover leeg te laten, creëer je rust en ritme in de brochure. Dit komt goed uit, want de binnenkant van een cover leest ook niet makkelijk, doordat dit niet lekker plat komt te liggen. De rechterpagina (pagina 2) leent zich nu ook perfect voor een mooie, korte introductie.
3. Keep the product in the pocket
Heel belangrijk; begin met je doelgroep, niet met je product. Blijf, zeker in het begin, weg van features en producteigenschappen. Schets eerst het speelveld waarin de lezer zich bevindt met de typische uitdagingen en kansen binnen deze specifieke branche. Zorg dat de lezer gepakt wordt door de eerste teksten en zich hierin herkent. Zonder duidelijke situatieschets of probleembeschrijving, zal de lezer jouw product minder snel als de juiste oplossing ervaren. Een bekende salesregel gaat hier ook op: “keep your product in your pocket”.
4. Spread the message
Werkt met spreads, niet teveel losse pagina’s. Hierdoor heb je voldoende ruimte voor mooie afbeeldingen en creëer je een prettige flow voor de lezer. Ook hierbij geldt, niet teveel content op 1 pagina of spread proppen. ‘Lege’ plekken dragen bij aan een rustig geheel dat prettig leest.
5. Gebruik tussenkopjes
Hierdoor kun je op een goede manier de grotere teksten opbreken en geef je de lezer de kans om te pauzeren of scannend te lezen. Speel hier mee; formulier ze als een vraag of een prikkelende stelling.
6. Richt je op de scannende lezers
Hoe vaak heb jij een brochure van voor tot achter gelezen? Het is geen vanzelfsprekendheid dat jouw lezer dit wel doet. Brochures worden doorgaans scannend gelezen. Gebruik dus tekstboxen met interessante feiten, opsommingen van voordelen, infographics en Q & A’s om ook de scannende lezer te boeien.
7. Samenvatten
Vat tussendoor en aan het eind de stukken samen. Hierdoor krijgt je borchure een kop en een staart en help je de lezer met het verwerken, structureren en onthouden (!) van de boodschap.
8. Call to Action
Een hele belangrijke: vertel de lezer altijd wat je van hem of haar verwacht en motiveer de lezer hiertoe. Denk aan het maken van een afspraak, het invullen van een formulier of wellicht; het plaatsen van een order. Een brochure zonder call to action is een verhaal zonder eind.
9. Vertaalslag naar online
Verwerk verwijzingen naar een online beleving in je brochure. Daarmee maak je de brochure integraal onderdeel van de contentmarketingstrategie. Je geeft de bezoeker extra informatie en hebt nieuwe mogelijkheden om het effect van de brochure te meten. De vertaalslag naar online kun je maken door:
- QR-codes toe te voegen naar productpagina’s
- Short urls toe te voegen naar pagina’s
- Verwijzingen te maken naar video’s
Waar zet jij een brochure voor in?
Een brochure kan een krachtig onderdeel uitmaken van je salesproces. Benader een brochuretekst dan ook vanuit de lezer en gebruik de brochure om de lezer te bewegen tot actie. Kortom: niet informeren maar overtuigen.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Nooit meer wachtwoorden vergeten
Tooltip voor wachtwoordbeveiliging en opslag, KeePass
eCRM en de ROI van klantloyaliteit
eCRM en klantloyaliteit: lees hier alles over eCRM en hoe dat bijdraagt aan loyaliteit van relaties. Naar de tips!
Drukwerk voor de startende ondernemer; 4 tips!
We bespreken vier onmisbaren drukwerkr producten waarmee jij als beginnend ondernemer een vliegende start maakt. Lees hier het artikel
Nieuw: Zara en het blauwe reclamebureau
Nieuw: Zara en het blauwe reclamebureau
Toelichting e-mail marketing richtlijnen 2012
e-mail marketing richtlijnen 2012: wat je wel en niet kunt doen met e-mailmarketing. Lees hier onze tips, veel succes!
2012; het jaar van Enterprise Social Networks?
Enterprise Social Networks
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.