enterprise social networkOnlangs publiceerde Computable een artikel overĀ het toenemende succes vanĀ IBM Connections; Een geavanceerd communicatieplatform voor interne communicatie. Ondertussen verovert de gratis en zeer toegankelijke Yammer (een soort Facebook voor bedrijven)Ā terrein. Steeds meer initiatieven ploppen uit de grondĀ ter ondersteuning van de interneĀ communicatie binnen organisaties. 2012 dreigt het jaar van de Enterprise Social Networks te worden. Wat moet je daar mee als Marketeer?

Enterprise Social Networks: communicatie Soep

Al jaren spelen bedrijven met interne communicatie platforms. Intranet, online prikborden, skype, messenger, sharepoint; Lync, Google Talk; technieken en losse communicatietools die worden ingezet om interne informatieuitwisseling en dialoogĀ makkelijk te maken. Blijkbaar is hier behoefte aan. In iedergeval bij de medewerkers. De Enterprise Social Networks lijken een alomvattend antwoord. Altijd en snel contact met collega’s enĀ eenvoudig delen van informatie. Bestanden, vragen en antwoorden; je kunt alles kwijt inĀ de Enterprise Communicatie Soep.

Massaal ‘Yammeren’

Het interessante aan Enterprise Social NetworksĀ platforms zoals Yammer: ze zijn er ineens! Een aantal medewerkers vangt het op, omarmt het en hoppa!; je collega’s zitten massaal te ‘Yammeren’.Ā DeĀ geschiedenisĀ leert ons datĀ verbieden, tegenwerken, blokkeren of regels opstellen vaak averechts werkt. Informeren, voorlichten en guidelinesĀ opstellen blijkt beter te werken. Je kunt ook een stap verder gaan en een dergelijk platform vanuit de organisatieĀ introduceren of in iedergeval actief participeren. Deloitte bijvoorbeeld, stimuleert en faciliteert het juist. Roos van Vugt, Social Media manager bij Deloitte legt uit op haar blog:

ā€œDe strategie van onze organisatie is van belang voor iedereen, […] en ook ieders mening is van belang. Zo ontstond het idee om via Yammer inputĀ  te vragen aan alle medewerkers. Tijdens de Yammer-cast worden real time vragen gesteld, deze worden ook direct beantwoord door het Bestuur. Het is een relatief eenvoudige, laagdrempelige en persoonlijke manier om veel mensen in een keer te bereiken.”

Als Yammer (of welk Enterprise Social Network platform dan ook)Ā het personeel dichter bij elkaar brengt en helpt bij het uitwisselen van informatie zeg ik: omarmen die hap!

 

 

 

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief šŸ¤—šŸš€ 2000+ marketing professionals gingen je voor!