Tags: business to business, strategie

Daar zit je dan naar je monitor te staren. Je moet een plan schrijven van je baas. Je hebt het vaker gedaan, maar de tijden zijn veranderd: in een weekend kan een Zuid-Europees land failliet gaan, terwijl ik een econoom wel eens heb horen vertellen dat landen niet eens failliet kunnen gaan. Veel plannen die enkele maanden terug geschreven zijn, zitten inmiddels weer in de shredder.
Je wordt dan maar gevraagd om met verschillende scenarioâs te werken, maar zoals ik hier al eens betoogd heb is de toekomst minder voorspelbaar dan hij lijkt, en dat wordt alleen maar erger. Dus misschien maar geen 3 scenarioâs maar 6? Of 10? Waar houdt het op?
Business Intelligence
Ik zag de zinsnede ooit voorbij komen: âschieten op bewegende doelenâ. Dat is het motto tegenwoordig volgens mij: een meerjarenplan maken en dat uitvoeren werkt niet meer, je moet een globale visie hebben en inspelen op actuele ontwikkelingen. Mijn Marketingplan is een Powerpoint-bestand dat zichzelf bij het openen meteen updatet (ja zo schrijf je dat). Het haalt actuele informatie over de metaalindustrie uit ons Marketing Intelligence systeem, waarvoor we enkele jaren terug de eerste Business Intelligence award van Nederland hebben gekregen.
een meerjarenplan maken en dat uitvoeren werkt niet meer, je moet een globale visie hebben en inspelen op actuele ontwikkelingen.
Voor de liefhebbers: De centrale âmachineâ van het systeem wordt gevoed door RSS-feeds, dat het nieuws van allerlei nieuwspaginaâs geautomatiseerd binnenhaalt. Gratis. Maar het geheim van de smid zit in een systeempje dat (eveneens gratis) RSS-feeds maakt van willekeurige paginaâs: Page2RSS. Dankzij dit stukje software hoef je niet meer elke dag te kijken of je concurrent, leverancier of klant nog iets nieuws op zijn website gezet heeft, dat doet Page2RSS voor jou. Elke dag scan ik zo mijn RSS-feed met marktontwikkelingen, en probeer de ontwikkelingen achter het nieuws te interpreteren en te duiden, en te bedenken hoe we op al die ontwikkelingen moeten reageren. Schieten op bewegende doelen dus. Best leuk.
Visie vanuit het hart, niet vanuit de concurrent
Echt plannen maken is dus niet meer nodig. Een visie vanuit je hart (en niet vanuit de concurrent, klik hier) waar de klant op zit te wachten moet het startpunt zijn, en vervolgens hou je de bewegingen van de doelen in de gaten en probeert erop te schieten. Ernaast schieten mag, daardoor wordt het volgende schot alleen maar beter. Het scheelt je in elk geval veel tijd die je naar een scherm zit te staren om een plan te schrijven dat toch niet uitkomt.
Wat vind jij? Moeten we nog plannen maken?
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Flip the Funnel met Joseph Jaffe
Hoe zet je de leadfunnel op z'n kop? Lees hier hoe Joseph Jaffe de funnel omgooit vanuit de klant met de relatie.
B2B Marketing – Steve Minett
B2B Marketing - A radically different approach for business-to-business marketers
Google âSearch plus Your Worldâ in b2b
âSearch plus Your Worldâ.
Pas op voor markt-autisme!! De kracht van marktfocus.
Hoe houd je focus op de markt en zorg je dat je de grip op de doelgroep niet verliest? lees hier hier in dit artikel.
Leadofilie: het failliet van de trechter in marketing
Leadofilie: het failliet van de trechter in marketing
Marketing met een honkbalknuppel
Van outbound naar inbound marketing: wat we kunnen leren van Field of Dreams

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.