Tags: content marketing
Een content marketing strategie die leads oplevert, dat klinkt goed! Meer dan 53% van de b2b marketeers genereert business door de inzet van content marketing. (bron: research CMI). B2b marketing is een prachtig vak omdat een goede content marketing strategie een centrale rol kan spelen in de marketingstrategie en concrete resultaten oplevert.
En waarom is dat dan zo mooi?
Omdat content marketing gaat over de inhoud, over het raken van doelgroepen, en dat geeft nu eenmaal een enorme buzz!
Het is een fantastisch onderdeel van het marketing vak om te onderzoeken waar jouw doelgroep in is geïnteresseerd, wakker van ligt, door geïnspireerd raakt en zoekt in de zoekmachines. En, om dit onderzoek te vertalen naar de productie van content die aanslaat.
In dit artikel zetten we uiteen hoe een goede content marketing strategie opgetuigd wordt en wat daar bij komt kijken.
Lets dive in!
Waarom heb ik een content marketing strategie nodig?
We verklappen het al een beetje in de inleiding; content marketing is niet alleen fun, het is vooral een zeer effectieve, duurzame en rendabele manier van marketing. Een content marketing strategie helpt je om deze marketingkracht op de juiste manier in te zetten en te benutten.
Een strategie is niet anders dan een doordacht plan voor de langere termijn waarin je vastlegt welke keuzes je maakt. En, wat deze keuzes rondom jouw content marketing gaan betekenen. Met jouw content marketing strategie geef je antwoord op wat je gaat doen, in welke volgorde en wat ga je daarmee bereiken.
Deze strategie geeft dus richting. Maar het helpt je ook in het vinden van draagvlak en het maken van de juiste keuzes. Want er zijn een hoop keuzes te maken! Welke dat zijn, gaan we zo uitvoerig bespreken.
Wat is content marketing precies?
Dat lees je hier.
Belangrijk voor deze content marketing strategie
Met deze strategie gaan we vooral in op een aantal belangrijke keuzes die we gaan maken. Om hier toe te komen is een aantal zaken belangrijk:
- Heb jij een idee van jouw doelgroep en is dat op een of andere manier vastgelegd?
Is er onderzoek gedaan naar de buyer persona’s en zijn op basis daarvan buyer persona’s opgesteld? Dit kan je helpen bij het vinden van de juiste route. Jouw content marketing strategie is tenslotte bedoeld voor jouw prospects, leads en klanten; dan kun je er maar het beste een zeer goed beeld van hebben. - Hoe ziet de customer journey eruit?
Aansluitend daarop; heb je beeld bij de customer journey van jouw doelgroepen? Het is niet nodig om jarenlang onderzoek te doen om tot een succesvolle content marketing strategie te komen. Het is wel handig en raadzaam om bepaalde inzichten op te halen voor jouw doelgroepen. Door te weten welke media er geraadpleegd wordt, op welke manier jouw doelgroep zich gedraagt in de customer journey en waar de customer experience door bepaald wordt, maak jij een beter plan.
Met deze 3 stappen zet jij een content marketing strategie op die echt werkt!
Er dient een aantal stappen te worden gezet om een succesvolle content marketing strategie op te tuigen. Wij beschrijven hier de 3 grootste keuzes (dus stappen) die bepalend zijn voor het succes van jouw aanpak.
Stap 1 – Kies een vorm voor jouw content marketing hub
Je hebt je vooronderzoek gedaan, ook al wat inspiratie voor inhoudelijke thema’s. Als het goed is ben je ook vrij goed op de hoogte van het media consumptiegedrag van jouw buyer persona’s. Dan ligt er nu een een keuze voor die bepalend is voor de komende maanden en in zeker mate gaat bepalen hoe succesvol jouw content marketing succes gaat zijn; de platform keuze voor jouw content marketing hub.
Een content marketing hub is de centrale plek vanuit waar jij jouw kennis, inspiratie en ideeen gaat verspreiden.
Dit kunnen verschillende content marketing platforms zijn. Denk aan;
- Een blog omgeving
- Een kennishub (een soort wiki)
- Een youtube kanaal
- Een podcast
De keuze die je hierin maakt is van groot belang want je zult hier vol voor moeten gaan. Als je een blogomgeving op gaat zetten, heb je een aantal artikelen en een bepaalde periode nodig om hiermee goed onder de aandacht te komen bij jouw doelgroepen.
Relevantie voor de doelgroep
Een van de bepalende factoren hierin is; in hoeverre zij jouw blogposts relevant voor de doelgroep. En, in hoeverre is Google hiervan overtuigd? Google zal jouw artikelen moeten gaan beoordelen en aanbieden aan de bezoeker die een zoekwoord intypt waar jij op gevonden wilt worden.
Ook als je een grote website hebt met veel bezoekers zul je een tijd nodig hebben om jouw blogomgeving te laden. En; je zult consistent moeten zijn en regelmatig nieuwe content moeten bieden. Deze principes gelden dus ook voor andere content platforms zoals het optuigen van een Youtube kanaal of een podcast.
Het maken van een platform-keuze is maatgevend voor allerlei beslissingen die daarna komen. Denk aan;
- hoe gaan we de content produceren?
- Met wie gaan we dat doen?
- Wat wordt de tone-of-voice?
- Met welke frequentie kunnen we nieuwe content produceren?
Vandaar dat deze stap de eerste pijler vormt van onze content marketing strategie.
Stap 2 – Geef jouw content een push via e-mail en social media
Een van de magische effecten van content marketing is dat jouw doelgroep jouw content vanzelf gaat vinden. Dit is een hele grote kracht waar je door het maken van steengoede content volgens de juiste SEO guide lines gegarandeerd van gaat profiteren. Het duurt een tijd maar uiteindelijk gaat dit het effect zijn. Dat betekent dus dat je meer relevante (!!!) bezoekers gaat genereren en je dus kunt werken aan het uitbreiden van jouw prospect-database.
Content als magneet
Door slimme content marketing tactieken in te zetten kun je vanuit jouw succesvolle content producties zoals die goed scorende blogpost extra content aanbieden in ruil voor e-mailadressen en andere gegevens. Ook kun je bezoekers verleiden om zich aan te melden op jouw social media kanalen.
Het magnetische effect van content is fantastisch maar daar houdt het niet mee op. Je kunt de content vervolgens ook weer gaan aanbieden aan jouw database en social media volgers. Door je content ook te verspreiden via e-mailmarketing en social media kun je nog een groter publiek bereiken. Met een beetje geluk worden je artikelen, video’s of podcasts gedeeld.
Download gratis het e-book: Hoe je nummer 1 wordt met content marketing
Stap 3 – Jouw content is de perfecte ad, use this!
Nu kunnen we nog een stap verder gaan met de content marketing strategie; paid kanalen inzetten.
Jouw content wordt gevonden en gelezen door mensen uit de e-mail marketing list en met een beetje gelukt vallen jouw social media posts ook in de smaak. Er is echter een kans dat nog niet jouw gehele doelgroep jouw posts heeft gezien.
Dan is het altijd nog interessant te onderzoeken of het betaald aanjagen van jouw content rendabel is. Door goede blogposts, whitepapers, video’s, e-books of andere producten een push te geven via LinkedIn advertising, Facebook adverstising of Google adsense kun je het bereik vergroten. Omdat de content een grote mate van relevantie heeft (als het goed is!) is de kans op een goede conversie op je ads hoog.
“paid marketing and content marketing go together like bacon and eggs, it is just delicious” Brian Halligan, Founder & CEO HubSpot
Stap 4 – Daar komt de truc: omnichannel content marketing
Als je een ritme hebt gevonden en ziet dat de content marketing strategie resultaten gaat boeken is er nog een extra stap om te overwegen;
zet je content ook in op andere kanalen.
Concreet; maak van jouw blogposts ook youtube video’s (en link deze weer terug aan elkaar). Of maak een verdieping slag op jouw video via een interview-podcast. Of; vul jouw Youtube video aan met een steengoede blogpost over dat betreffende onderwerp.
In deze fase gaan we niet alleen content cureren (dus van bestaande content nieuwe content maken) maar gaan we echt een nieuw kanaal opzetten. En dit kanaal ook weer domineren met 10x content.
Dit betekent niet alleen een verrijking van jouw content marketing maar ook een vergroting van het bereik. Want je kunt verschillende buyer persona’s optimaal bedienen via meerdere kanalen. Bovendien raak je door deze omninchannel content marketing strategie meer touch poinst bij dezelfde suspect, prospect of klant.
Voorwaarde hiervoor is wel; zie ieder kanaal en ieder stuk content als een uniek punt. Zorg dus voor relevante en inhoudelijk sterke content voor ieder kanaal.
Een content marketing strategie uitrollen; een paar tips
Dat waren de drie belangrijkste stappen in jouw content marketing strategie. Om deze optimaal in te zetten is het belangrijk om onderstaande randvoorwaarden mee te nemen. Je zult de juiste vinkjes moeten zetten om de route (en die kan best lang zijn) naar jouw content marketing zo soepel mogelijk te bewandelen.
1. Draagvlak op een zo hoog mogelijk niveau
Maak een goed plan en zorg voor draagvlak van verschillende sturende stakeholders. Het is zeer frustrerend en zonde van de tijd als je een mooi platform optuigt met gave blogposts dat vervolgens wordt teruggefloten door de afdeling communicatie. Of dat je niemand kunt interviewen voor jouw podcast omdat niemand tijd of ruimte heeft om aan jouw content marketing strategie mee te werken. Door de juiste stakeholders te informeren voorkom je dat je verderop in de route problemen tegenkomt. En owja; misschien is er ook extra budget nodig.
2. Controleer punt 1 nog even goed!
Flauw. Maar het is wel belangrijk!
3. Maak jouw content marketing strategie onderdeel van het marketing en sales overleg
Aansluitend hierop; zorg dat jouw content marketing strategie hoog op de agenda staat van afdelingen die dicht bij je staan. Is er een sales-overleg? Vraag regelmatig voor een seat-at-the-table om een update te geven over jouw project en eventueel input te vragen. Denk ook aan andere afdelingen zoals marketing specialisten of de digital crew.
4. Betrek mensen uit het hele bedrijf bij de content creatie voor jouw strategie
Als je daadwerkelijk content gaat produceren zul je uit alle lagen en hoeken van jouw organisatie kennis en ervaring kunnen gebruiken. Als jij met content marketing iets wilt bereiken zul je inspirerend moeten zijn. Een manier om dit te bereiken (en dat is vaak de enige manier) is het ontsluiten van de kennis uit de hoofden van jouw collega’s (en partners uit de keten). Zorg dus dat je op tijd de juiste mensen betrekt bij de content strategie.
5. Zorg dat je goed begint en laat het momentum niet meer los
Content marketing is een tactiek die doorgaans vraagt om een lange adem. Er moet veel goede content geproduceerd worden en het zal even duren voordat dit renement op gaat leveren. Dat vraagt dus om uithoudingsvermogen. Ben je eenmaal vertrokken, bijt je er dan in vast en laat niet los! Je zult gaan zien dat de bezoekersaantallen, het aantal e-mailadressen, het aantal social subscribers en het aantal concrete leads gaat stijgen. Je werkt aan je thought leadership, verrijkt je database en genereert meer business.
6. Ben obsessief bezig met de relevantie van jouw content
Er zijn geen short-cuts als het gaat om content marketing. Een content marketing strategie is waardeloos als er geen waarde zit in de content die ingezet wordt. Je zult dus alles tegen de lat van relevantie aan moeten leggen. Dit doet Google ook; Google wil allerbeste antwoord bieden op een zoekopdracht in de zoekmachine.
En belangrijker nog; jouw doelgroep verwacht een goed antwoord op waar hij of zij dan ook op zoekt. Oppervlakkige content die niets toevoegt aan wat er al is en geen echte waarde biedt zal niet veel doen. En dus ook niets bijdragen aan jouw content marketing strategie. Relevant zijn is dus…..relevant.
10X content produceren? Download de gratis content marketing project template ?
Samenvattend
Als je aan de slag gaat met het verleiden van doelgroepen door de inzet van content kun je daar verschillende strategieën en tactieken op inzetten. In dit artikel beschreven we een strategie die zich in de praktijk heeft bewezen. Deze is gebaseerd op de principes: start goed, houd vol en bouw uit. Dit vertaalt zich in een aantal concrete stappen: kies een platform en wordt hier sterk, deel deze content via eigen kanalen en breid je database en social volgers uit, zet paid in voor extra bereik en domineer andere content platforms.
Als je dit gaat doen is draagvlak van groot belang. Niet alleen van hoger in de boom, ook in de breedte. Zoek aansluiting met je plan bij de juiste afdelingen en betrek de juiste collega’s.
Bij b2bmarketeers.nl zitten we in stap vier van de strategie en daar voelen we ons op dit moment goed in. Dan is het dus eigenlijk tijd om over te gaan op de volgende fase en moeten we ons opmaken om ook andere kanalen uit te nutten.
Hoe dat zich gaat ontwikkelen? Stay tuned ;-).
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Complete Video Marketing Guide: Alle Ins-and-Outs om te starten!
Complete Video Marketing Guide: Alle Ins-and-Outs om te starten! Tips en insights om van jouw video marketing een succes te maken! Lees snel!
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Webinars organiseren voor b2b marketing: tips, tricks & tools
Steeds meer b2b-bedrijven gaan een webinar organiseren als een cruciaal onderdeel van de marketingstrategie. Lees hier de tips, tricks en tools!
Zet duurzame sportveldverlichting in als content marketing
Zet duurzame sportveldverlichting in als content marketing. Tips en voorbeelden voor de inzet van verlichting en marketing
Tips voor moderne B2B Leadgeneratie (update 2021)
In de B2B marketing gaat het vaak over leadgeneratie. Uiteindelijk zijn alle activiteiten gericht op het genereren van leads. Tips voor b2b leadgeneratie:
Zonder oud geen nieuw: het belang van traditionele data voor marketing
Zonder oud geen nieuw: het belang van traditionele data voor marketing
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.