Tips voor de ideale b2b Whitepaper

door Marcel Nanning | Last Updated:   23 juni 2014

Een veel gezien onderdeel van de b2b content marketing strategie is de inzet van Whitepaper Marketing. Een Whitepaper is een kennisdocument waarmee een auteur of organisatie kennis toont van zaken en daarmee de doelgroep probeert te helpen. Ik zeg altijd; met Content Marketing zouden marketeers zich ten doel moeten stellen om doelgroepen te trakteren op mooie content. Hiermee toont de organisatie Thought Leadership om daarmee het imago te versterken en op inhoud in contact te komen met doelgroepen. Een paar tips vanuit mijn ervaring over het opstellen van de ideale b2b whitepaper, dat wil zeggen; een whitepaper die goed wordt ontvangen door de doelgroep en leidt tot het gewenste resultaat.

b2b whitepaper schrijven

1. Onderwerp bepalen

Een onderwerp selecteren zou geen probleem moeten zijn. Als het goed is, is er ervaring en kunde in overvloed binnen de organisatie, waardoor het praten over het vak voelt als een warme jas. De praktijk is echter weerbarstig; er is vaak veel kennis over uiteenlopende onderwerpen rondom de interessegebieden van de doelgroep; deze informatie boven water krijgen, funnelen en tot een goed leesbaar document verwerken is een ander verhaal. Keep It Simpel is mijn devies; door uit te gaan van de kracht van de organisatie en deze te combineren met een trend/ontwikkelingen in de branche kom je al snel tot meerdere onderwerpen. Wat voor mij ook goed werkt;

2. Whitepaper Indeling

Doorgaans bestaan whitepapers uit een vrij traditionele indeling: aanleiding, probleemomschrijving, wat zijn de oorzaken van dat probleem, de potentiële gevaren voor situaties en welke oplossingsrichtingen zijn er. Ik pleit voor originaliteit en eigenzinnigheid. Dat geldt ook voor het aantal pagina’s. Er is geen stelregel voor want elke doelgroep is anders. Voor een whitepaper over nieuwe microchip technieken voor technische inkopers van ASML kies je wellicht voor een opzet met technische onderbouwing en technische visuals. Bij een whitepaper over de trends in online leadgeneratie, geschreven voor marketeers in b2b organisaties, kies je misschien voor korte alinea’s met quote’s van klanten en goeroe’s, en een paar trend grafieken. Ik denk altijd zo; waar zit ik zelf op te wachten als ik een whitepaper ga lezen? En is deze whitepaper het waard om te delen met vakgenoten? En; vergeet de call to action niet! Dus; kan ik een vervolg whitepaper verwachten? Kan ik in gesprek met een specialist op dit topic? Kan ik meer informatie krijgen over een beschreven oplossing? Kan ik een uitgebreide omschrijving krijgen van een voorbeeld dat is genoemd in de whitepaper? Kan ik een E-book downloaden over dit topic? Samengevat; kan ik vaker gebruikmaken van de kenniskracht achter deze whitepaper?

3. Nog een paar tips uit eigen ervaring:

 

Inzet whitepaper

Als je een mooi whitepaper hebt kun je hem gaan verspreiden, want uiteindelijk wil je ook graag leads genereren. Daarover later meer!

 

Heb je een vraag over deze tekst of wil je graag reageren? Graag, gebruik onderstaand reactieformulier of het contactformulier van deze website.

Afbeelding; website www.moz.com

Lees ook:

https://www.b2bmarketeers.nl/b2b-content-marketing-trends/whitepaper-marketing-als-centraal-onderdeel-content-marketing/

 

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.