Tags: content marketing, seo
Een goed doordachte SEO strategie vormt de basis van een goed vindbare website. Schieten met hagel, of af en toe een onderdeel oppakken, levert geen optimaal resultaat op. SEO vergt best wel wat tijd, maar dan heb je uiteindelijk ook een dijk van een website staan. Daar doe je het voor! In dit artikel leggen we uit wat je moet doen om tot een goede SEO strategie te komen.
Doelen vaststellen
De eerste stap in de SEO strategie is het vaststellen van je doelen. Wat wil je bereiken? Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- Het vergroten van je online zichtbaarheid;
- Meer relevante bezoekers naar je website trekken;
- Meer omzet behalen.
Als je je doelen weet, kun je namelijk beoordelen of je de doelen het best kan halen met content optimalisatie, technische SEO of linkbuilding. Stel dat jouw content niet goed is geschreven voor de doelgroep, dan is het belangrijk om daar eerst wat aan te doen.
Doelen concreet maken
Is je doel âonline zichtbaarheid vergrotenâ? Bepaal dan wanneer je dit doel behaald wil hebben en met hoeveel procent je deze zichtbaarheid wil vergroten. Dan kun je dit namelijk veel meer meetbaar maken en je successen vieren.
Resultaten meten
Er zijn een aantal programmaâs om resultaten meetbaar te maken. De bekendste zijn Google Analytics en Google Search Console. In Google Analytics kun je onder andere de doelgroep, acquisitie, doelen en het gedrag meten. Google Analytics geeft een goed beeld van wat er allemaal gebeurt op jouw website omtrent zoekmachine optimalisatie.
Google Search Console heeft een andere functie dan Google Analytics, maar de twee kunnen wel aan elkaar gekoppeld worden. Met Search Console kun je de prestaties en posities van je website in Google bijhouden. Het geeft je inzicht in prestaties, URL-inspectie, optimalisaties, beveiligingsproblemen en inkomende links.
Kansen identificeren
De laatste stap in je SEO strategie is het identificeren van kansen. Ben je niet vindbaar op een belangrijk zoekwoord? Valt het verkeer naar jouw website tegen? Merk je dat de bezoekers in een bepaalde regio tegenvallen? Speel hier dan op in! Vooral als ze betrekking hebben op jouw vastgestelde doelen.
Aan de hand van Google Analytics en Google Search Console kan je goed resultaten analyseren en van daaruit kansen identificeren.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Digitale marketing in 2020: de belangrijkste uitdagingen
Welke uitdagingen in digitale marketing mag je in 2020 verwachten? En hoe kunnen marketeers zich op deze ontwikkelingen voorbereiden?
De SEO trends voor 2020 voor B2B bedrijven
Search Engine Optimization (SEO) is een belangrijke marketingtechniek. Door middel van SEO wordt jouw bedrijf beter gevonden in de zoekmachines.
De 20 beste gratis SEO tools van 2025 voor B2B
Met deze reden ging ik op onderzoek uit en heb een lijst opgesteld met de 20 beste gratis SEO tools van 2025
Zo schrijf je offerte teksten die scoren! (tips & voorbeelden)
Offerte teksten schrijven die scoren? Lees hier tips uit de praktijk, ondersteund door de neuropsychologie en verbeter jouw offertes!
SEO uitbesteden? 4x redenen om het te doen
Het kan daarom ook een optie zijn om je SEO uit te besteden. Waarom het goed kan zijn om dit te doen? Tips in dit artikel.
Kleurrijke seo met content confetti
Kleurrijke seo met content confetti

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.