Tags: content marketing, seo
Een goed doordachte SEO strategie vormt de basis van een goed vindbare website. Schieten met hagel, of af en toe een onderdeel oppakken, levert geen optimaal resultaat op. SEO vergt best wel wat tijd, maar dan heb je uiteindelijk ook een dijk van een website staan. Daar doe je het voor! In dit artikel leggen we uit wat je moet doen om tot een goede SEO strategie te komen.
Doelen vaststellen
De eerste stap in de SEO strategie is het vaststellen van je doelen. Wat wil je bereiken? Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- Het vergroten van je online zichtbaarheid;
- Meer relevante bezoekers naar je website trekken;
- Meer omzet behalen.
Als je je doelen weet, kun je namelijk beoordelen of je de doelen het best kan halen met content optimalisatie, technische SEO of linkbuilding. Stel dat jouw content niet goed is geschreven voor de doelgroep, dan is het belangrijk om daar eerst wat aan te doen.
Doelen concreet maken
Is je doel âonline zichtbaarheid vergrotenâ? Bepaal dan wanneer je dit doel behaald wil hebben en met hoeveel procent je deze zichtbaarheid wil vergroten. Dan kun je dit namelijk veel meer meetbaar maken en je successen vieren.
Resultaten meten
Er zijn een aantal programmaâs om resultaten meetbaar te maken. De bekendste zijn Google Analytics en Google Search Console. In Google Analytics kun je onder andere de doelgroep, acquisitie, doelen en het gedrag meten. Google Analytics geeft een goed beeld van wat er allemaal gebeurt op jouw website omtrent zoekmachine optimalisatie.
Google Search Console heeft een andere functie dan Google Analytics, maar de twee kunnen wel aan elkaar gekoppeld worden. Met Search Console kun je de prestaties en posities van je website in Google bijhouden. Het geeft je inzicht in prestaties, URL-inspectie, optimalisaties, beveiligingsproblemen en inkomende links.
Kansen identificeren
De laatste stap in je SEO strategie is het identificeren van kansen. Ben je niet vindbaar op een belangrijk zoekwoord? Valt het verkeer naar jouw website tegen? Merk je dat de bezoekers in een bepaalde regio tegenvallen? Speel hier dan op in! Vooral als ze betrekking hebben op jouw vastgestelde doelen.
Aan de hand van Google Analytics en Google Search Console kan je goed resultaten analyseren en van daaruit kansen identificeren.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
De belangrijkste valkuilen in B2B-contentmarketing
Trap jij in deze valkuilen van contentmarketing? De meeste bedrijven doen wel iets met content maar trappen vaak in dezelfde val!
Wat doet een fullservice SEO-bureau? Tips voor next level SEO!
Wat doet een fullservice SEO-bureau? Tips voor next level SEO!
Hoe je wint met SEO in 2017 door Rand Fishkin
Tijdens INBOUND 2016 heb ik Rand Fishkin zien spreken, bekend van zijn Whiteboard Friday over betere SEO. Lees mijn verslag van zijn sessie over SEO 2017.
6 Direct toepasbare content marketing ideeën
Geef je marketing een boost met 6 direct toepasbare content marketing ideeën
âContentmarketing is de lopende band van marketing gewordenâ
Contentmarketing is de lopende band van marketing geworden: een verslag van marketingprofs.
âMet onze kennis van Facilitair Management trekken we klanten en collegaâs aanâ
Interview: Han Strijbos, Marketing Manager bij Facilitair Management bedrijf HEYDAY over Inbound Marketing en Content Marketing in B2B
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.