Een goede SEO strategie: waar begin je?


seo strategy opstellen

Een goed doordachte SEO strategie vormt de basis van een goed vindbare website. Schieten met hagel, of af en toe een onderdeel oppakken, levert geen optimaal resultaat op. SEO vergt best wel wat tijd, maar dan heb je uiteindelijk ook een dijk van een website staan. Daar doe je het voor! In dit artikel leggen we uit wat je moet doen om tot een goede SEO strategie te komen. 

Doelen vaststellen

De eerste stap in de SEO strategie is het vaststellen van je doelen. Wat wil je bereiken? Dit kan bijvoorbeeld zijn: 

  • Het vergroten van je online zichtbaarheid;
  • Meer relevante bezoekers naar je website trekken;
  • Meer omzet behalen.

Als je je doelen weet, kun je namelijk beoordelen of je de doelen het best kan halen met content optimalisatie, technische SEO of linkbuilding. Stel dat jouw content niet goed is geschreven voor de doelgroep, dan is het belangrijk om daar eerst wat aan te doen. 

Doelen concreet maken

Is je doel ‘online zichtbaarheid vergroten’? Bepaal dan wanneer je dit doel behaald wil hebben en met hoeveel procent je deze zichtbaarheid wil vergroten. Dan kun je dit namelijk veel meer meetbaar maken en je successen vieren. 

Resultaten meten

Er zijn een aantal programma’s om resultaten meetbaar te maken. De bekendste zijn Google Analytics en Google Search Console. In Google Analytics kun je onder andere de doelgroep, acquisitie, doelen en het gedrag meten. Google Analytics geeft een goed beeld van wat er allemaal gebeurt op jouw website omtrent zoekmachine optimalisatie.

Google Search Console heeft een andere functie dan Google Analytics, maar de twee kunnen wel aan elkaar gekoppeld worden. Met Search Console kun je de prestaties en posities van je website in Google bijhouden. Het geeft je inzicht in prestaties, URL-inspectie, optimalisaties, beveiligingsproblemen en inkomende links. 

Kansen identificeren

De laatste stap in je SEO strategie is het identificeren van kansen. Ben je niet vindbaar op een belangrijk zoekwoord? Valt het verkeer naar jouw website tegen? Merk je dat de bezoekers in een bepaalde regio tegenvallen? Speel hier dan op in! Vooral als ze betrekking hebben op jouw vastgestelde doelen. 

Aan de hand van Google Analytics en Google Search Console kan je goed resultaten analyseren en van daaruit kansen identificeren.

Photo by fauxels from Pexels

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!
Vorige Hoe je een content marketing plan maakt in b2b
De volgende b2b onderzoek: duizenden webshops zijn onveilig

Geen commentaar

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *