Met content marketing trachten we op het netvlies van onze (potentiële) klanten te blijven. We proberen van een potentiele klant een klant te maken en van onze klanten fans van ons merk of onze producten. De uitdaging is om telkens weer op het netvlies te komen terwijl we niet iedere keer iets nieuws over ons merk of product te melden hebben. Met content marketing zullen we ons publiek moeten blijven verrassen en boeien, we willen ‘aanwezig’ zijn. Hierbij wil je natuurlijk wel relevant blijven. In dit artikel geef ik je daarom een aantal ideeën welke je kunt gebruiken bij het uitvoeren van je content marketing strategie.

1. Waar zoekt je publiek naar?

Om ideeën voor nieuwe content op te doen kan je inspiratie halen uit de Google Keyword Planner (hier lees je alles over het gebruik van de Google KeyWord Planner). Deze Keyword Planner van Google is eigenlijk bedoeld voor het opzetten van Google AdWords (advertentie) campagnes. Maar voor het opdoen van inspiratie leent deze tool van Google zich ook prima. De Google KeyWord Planner laat ons zien hoe vaak en er op bepaalde zoekwoord(combinaties) gezocht wordt en geeft suggesties. En juist deze suggesties zijn waardevol voor het opdoen van ideeën. Het laat je zien waar mensen op zoeken en wat mensen dus bezig houdt.

Om een voorbeeld te geven; een fabrikant van camera’s komt er via de Google Keyword Planner achter dat veel mensen zoeken naar mooie plekken om te fotograferen in Nederland. Zij zoeken uit wat de tien mooiste plekken zijn en publiceren er een artikel over op hun website. Uiteraard voorzien van foto’s van deze mooie plekken en uitgelegd waarop je moet letten bij het maken van de foto’s (de belichting, stand van de zon etc).
Met deze content creëren ze waarde voor hun doelgroep; klanten hebben doen inspiratie op om aan de slag te gaan met het maken van foto’s waardoor ze het gevoel krijgen dat ze blij zijn met hun camera. Potentiële klanten zien wat er allemaal mogelijk is met een camera wat ze over de streep kan halen om over te gaan tot aanschaf van een camera.

2. Raadpleeg de zoekfunctie van de bedrijfswebsite

Waar zijn mensen naar opzoek als ze op je website zijn? Vinden zij op de website wel de antwoorden waar ze naar op zoek zijn? Hebben zij vragen over je producten welke wellicht niet of onvoldoende worden belicht op de productpagina’s?

Om een voorbeeld te geven: op de website van een chocolade merk bleek dat veel mensen zochten op glutenvrij. Hierover had de fabrikant geen informatie op haar website staan, ervan uitgaande dat ‘iedereen’ wel weet dat chocolade glutenvrij is. Door een artikel te schrijven over de allergenen (zoals gluten en soja) welke niet haar chocolade zit, kreeg de website meer bezoekers en bestellingen van mensen welke expliciet op zoek waren naar chocolade vrij van bepaalde allergenen.

3. Het monitoren van Social Media

Voor het monitoren van Social Media zijn diversen tools beschikbaar, maak hier gebruik van voor inspiratie. Ze geven je inzicht in welke onderwerpen goed gelezen, geliked en gedeeld worden. Je kan inspelen op onderwerpen welke actueel zijn op Social Media door een link te leggen met het eigen merk of bedrijf en daar iets over te schrijven.

Bij het inspelen op trends of actualiteiten is snelheid van belang. Als iets veel besproken wordt op Social Media dan kan het de volgende dag alweer heel ergens anders over gaan. Als je dan een paar dagen later met een inhaker komt dan is je moeite waarschijnlijk voor niets geweest.

4. Kijk bij je concurrenten

Kijk wat je concurrenten op Social Media doen. Op welk type content krijgen zij de meeste lezers, likes en shares? Als je weet welke type content het bij de concurrentie het goed doet dan kan je je ook op dit type content richten. Je wilt tenslotte rendement op je content marketing activiteiten. Zijn het de how-to artikelen welke het goed doen bij de concurrentie? Zijn het juist de grappige artikelen? Of video materiaal met een kijkje achter de schermen? Of interviews met mensen uit de branche? Etc.

5. Win informatie in bij verschillende afdelingen

Als online marketeer kan je van achter je bureau van alles zitten bedenken, maar je collega’s welke klantencontact hebben weten als geen ander wat er speelt onder de klanten. Win informatie in bij de verkopers, de after sales en afdelingen zoals de klantenservice of helpdesk. Wellicht zijn er enkele grote thema’s te ontdekken in de vragen welke je doelgroep heeft. Hiervoor kan een how-to geschreven worden of video materiaal voor gemaakt worden.

En het mooie van een dergelijke aanpak is natuurlijk dat je ook de druk op bijvoorbeeld een helpdesk af kan halen door klantvragen online te beantwoorden. Twee vliegen in één klap!

How-to content doet het over het algemeen altijd wel goed. Een how-to is er niet op gericht om het merk of de producten te pushen maar helpt mensen met handige tips en mensen zijn, er daar door, eerder bereid om het te delen met anderen.

6. Gebruik er visuele elementen bij

Infographics, video’s en foto’s zijn hot als marketingmiddel. Daar zijn verschillende redenen voor. Met visuele content kunnen we sneller emoties oproepen dan met geschreven tekst. En bij het bereiken van onze doelgroep draait het om het oproepen van de juiste emoties. Door het oproepen van de juiste emoties voelen mensen zich eerder bij een merk betrokken.

Bij content marketing is je enige limitatie je creativiteit en vindingrijkheid.

Visuele content wordt door lezers ook vele malen sneller opgenomen dan geschreven content. Zo worden infographics veel meer gedeeld dan geschreven stukken content terwijl zij dezelfde boodschap bevatten. Hierdoor bereik je met infographics veel meer mensen dan je normaal gesproken zou doen.

Deze lijst met content direct toepasbare content marketing ideeën is vast niet compleet. Bij content marketing is je enige limitatie je creativiteit en vindingrijkheid. Heb jij nog goede content marketing ideeën? Deel ze dan hieronder met onze lezers in de comments.

 

Foto: www.shutterstock.com