Tags: content marketing
In het huidige digitale tijdperk is het genereren van waardevolle leads essentieel voor het succes van je bedrijf. Het creëren van hoogwaardige content draagt hier enorm aan bij, niet voor niets publiceren veel bedrijven, groot én klein, regelmatig nieuwe content. Het creëren van content is vaak wel tijdrovend. Hoe slagen bedrijven erin om succesvolle content te creëren die ze klanten oplevert? De meeste ondernemingen hebben hiervoor een krachtige strategie: ze genereren gestructureerde content en schalen vervolgens de productie op. AI kan daar een sleutelrol in spelen!
De waarde van sterke content
Sterke content werkt. Studies tonen aan dat de Return on Investment (ROI) van contentmarketing gemiddeld hoger ligt dan die van traditionele marketing. Goede contentmarketing levert naast leads ook meer websitebezoekers en inkomende links op.
Consistent ijzersterke content
Wat heb jij nodig om ook consistent ijzersterke content te maken?
- Allereerst is het essentieel om je doelgroep heel scherp te hebben en goed te kennen. Als je weet wie ze zijn, en wat hun behoeften en interesses zijn, kun je content creëren die hen aanspreekt. Het werken met tools als Buyer Persona’s kan daarbij helpen.
- Daarnaast is het belangrijk om regelmatig onderzoek te doen naar relevante onderwerpen en trends in je vakgebied. Google Trends, vakbladen en gesprekken met experts uit de branche kunnen je hierbij helpen. Door op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen kun je content maken die nuttig en informatief is. Zo bouw je ook autoriteit op als thought-leader in je branche.
- Een duidelijke boodschap en een goed gestructureerd verhaal zijn ook onmisbaar voor ijzersterke content. Bouw je content logisch op en breng je boodschap op een heldere en beknopte manier over. Gebruik hiervoor een contentmarketing-framework.
Wat is een contentmarketing-framework?
Een contentmarketing-framework is een gestructureerde aanpak voor het creëren en verspreiden van waardevolle content om de doelen van een bedrijf te bereiken. Het framework biedt een overzicht van alle stappen en processen die nodig zijn om een effectieve contentmarketingstrategie te ontwikkelen en uit te voeren.
Waar de content aan moet voldoen én hoe de content de wereld in gaat
Het gebruik van een contentmarketing-framework is essentieel voor consistentie en focus in de contentcreatie en -distributie. Het helpt bedrijven om hun doelgroep beter te begrijpen, relevante en boeiende content te creëren, de juiste kanalen te gebruiken om die content te verspreiden, en de resultaten te meten en te optimaliseren.
Met behulp van een contentmarketing-framework kunnen bedrijven efficiënter werken en hun contentmarketingactiviteiten opschalen. Het helpt teams om samen te werken en prioriteiten te stellen, om zo meer gepersonaliseerde en impactvolle content te produceren.
Bovendien helpt het framework bedrijven om de ROI van hun contentmarketinginspanningen te meten en te verbeteren.
Opschalen met AI-tools
AI is een belangrijke schakel bij het opschalen van jouw contentcreatie. AI-tools kunnen een hoop werk uit handen nemen en je helpen om content nog relevanter, origineler en creatiever te maken. Of het nu gaat om het ontwerpen van infographics, het schrijven van krachtige teksten, het maken van een contentplan of het vertalen van content; AI is een prima content marketing assistent.
Een aantal use cases van AI in combinatie met content marketing:
1. Waardevolle informatie
AI-tools kunnen feiten en statistieken verzamelen van het internet, waardoor je beschikt over betrouwbare en up-to-date informatie voor jouw content. Dit helpt je om jouw content te voorzien van nauwkeurige en relevante feiten en bespaar je tijd op eigen onderzoek.
2. Content personaliseren
Daarnaast kunnen AI-tools je helpen om jouw content te personaliseren voor jouw specifieke doelgroep. Door informatie te geven over wie jouw klanten zijn en wat ze interesseert, kun je jouw content aanpassen om aan te sluiten bij hun behoeften en interesses. Zo wordt jouw content beter ontvangen en is het effectiever in het bereiken van jouw doelgroep.
3. Taken automatiseren met AI
Een ander voordeel van het gebruik van AI-tools is dat het taken automatiseert en efficiënter maakt. Zo kan je AI-tools inzetten om briefings op te stellen, of een outline voor een nieuw artikel te maken. Gebruik een conversational AI tool zoals ChatGPT om vanuit één briefing tientallen varianten te maken van advertentieteksten.
Door dit soort handige toepassingen, hebben jouw medewerkers meer tijd om zich te concentreren op het creëren van nieuwe content en andere belangrijke taken. Zo kun je jouw contentcapaciteit vergroten zonder extra middelen of personeel in te zetten.
🚨Let op!
-
Houd er wel rekening mee dat AI-tools alleen betrouwbare en accurate informatie geven als de bronnen die worden gescrapet ook betrouwbaar zijn. Het is dus belangrijk om kritisch te blijven en de informatie die de AI-tools je geven te verifiëren met andere bronnen.
Schaal je content met AI-tools
Voor het schalen van content kun je verschillende AI-tools gebruiken. Begin eerst met het maken van een contentplan en stel een contentkalender op om deadlines te stellen. Onderzoek welke content je al hebt en hoe je die opnieuw kunt inzetten. Als je dat op een rijtje hebt kun je op zoek gaan naar herhalende processen die geautomatiseerd kunnen worden.
De inzet van een contentframework en AI besparen je veel tijd, waardoor je sneller kunt opschalen. En zo kun je net zo productief en effectief worden als je belangrijkste concurrenten en optimaal profiteren van de ROI van contentmarketing.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Grensverleggende marketing: cruciaal voor internationaal succes
Internationale marketingcampagnes; waar je aan moet denken en waar je op moet letten; vertalen, cultuur, wetten, regelgeving en meer.
B2B hoger in Google: 3 SEO-content trends om op in te spelen
3 SEO-content trends om op in te spelen voor b2b-organisaties in 2022. Lees tips en trends in dit artikel
Tips voor het vertalen van een website (om internationaal te ondernemen)
Tips voor het vertalen van een website (om internationaal te ondernemen). Let op tone-of-voice, de juiste vertaler en websitestructuur.
Interview | De status van Online Marketing in B2B op dit moment
Van kennisleider naar marktleider met content marketing
Van kennisleider naar marktleider met content marketing (deel 1); hoe word je thought leader voor meer business
b2b Slideshare die je niet kunt missen; 2014 benchmark report on b2b content marketing en lead generation
2014 benchmark report on b2b content marketing en lead generation
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.