Tags: buyer persona, content marketing
Door Stefanie Kokee van Hallo Blauw
Jouw dienstverlening, traject of online cursus lost de problemen op van jouw doelgroep. Maar weet jij wie jouw doelgroep is? Een vage beschrijving zoals alle âMKB bedrijvenâ of âmannen tussen de 25 en 45â is een eerste stap, maar is niet voldoende. Wil jij je product aan de man brengen, dan moet je in de huid kruipen van jouw doelgroep. Wat zijn hun verlangens, behoeften en drijfveren? Welke, angsten, frustraties en belemmeringen hebben ze? En waardoor laten ze zich leiden? Een persona maken helpt je daarbij.
Je gaat alle beschikbare informatie over jouw ideale klant verzamelen, nieuwe informatie ophalen en je Focus Persona (Buyer Persona) âtot leven wekkenâ door middel van visualisatie. Alleen op die manier kun jij je persona optimaal inzetten in de praktijk en pluk je daar de vruchten van.
Wat is een Focus Persona?
Een Focus Persona is een weerspiegeling van de doelen, behoeftes, frustraties, beĂŻnvloedingsfactoren van jouw doelgroep. Je maakt hiermee gemakkelijker keuzes voor de marketing- en communicatie-uitingen en dat zorgt voor focus.
Wat is het verschil tussen je doelgroep en een persona?
Je doelgroep omvat een specifieke groep mensen. Bijvoorbeeld vrouwen tussen de 25 en 45 jaar die moederschap en ondernemen willen combineren én ook nog ruimte willen overhouden voor hun partner, gezin en zichzelf. De Focus Persona is de vertegenwoordiger van deze groep: op basis van de verzamelde informatie schets je een beeld hiervan. Letterlijk: je geeft de Focus Persona een naam, gezicht, leeftijd en geeft een gedetailleerde beschrijving van onder andere het dagelijks leven, de mediaconsumptie, frustraties, behoeften en doelen. Doordat je het idee hebt dat je daadwerkelijk met een persoon communiceert, wordt het een stuk gemakkelijker om contact te leggen met de beoogde doelgroep. Een doelgroeponderzoek uitvoeren is essentieel voordat je die persona kunt visualiseren.
Stap 1: Doe je doelgroeponderzoek
Allereerst ga je aan de slag met het definiëren van je doelgroep door middel van deskresearch. Waarschijnlijk heb je al verschillende bronnen waar je uit kan putten, dus die informatie gaan we verzamelen.
- Gebruik Google Analytics voor data van je websitebezoekers
- Adverteer je op social media? Uit de rapporten kan je veel demografische gegevens halen
- Welke vragen worden er per mail/telefonisch gesteld? Medewerkers die dagelijks in contact staan met klanten en prospects vormen een waardevolle bron van informatie. Betrek dus sales, sales binnendienst, service desk medewerkers, field medewerkers en consultants bij dit proces.
- Waarop zoekt je doelgroep in zoekmachines? (SEO tools zoals SE Ranking zijn handige voor dit soort onderzoek)
Dit onderzoek helpt je uiteindelijk bij het formulieren van een content marketing strategie. Uiteindelijk is de doelgroep het fundament voor het plan.
Stap 2: Nieuwe informatie ophalen door fieldresearch
We gaan het veld in! De bovenstaande informatie is op basis van data, nu ga je deze data aanvullen met informatie van je eventuele collegaâs en je huidige klanten. Daarmee zorg je dat je een goed fundament hebt om een persona te maken. Zorg ervoor dat je dit te weten komt:
- Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
- Angsten, frustraties en belemmeringen
- Laat zich leiden door⊠(horen, zien, voelen en denken)
- Gebruik van (online) media
Met ons template voor het maken van een persona vind je een duidelijk overzicht van vragen die je kan stellen. In dit template hebben we een fictief bedrijf gebruikt dat oplossingen biedt op het gebied van automatisering. Deze kan je aanpassen om goed te laten aansluiten bij jouw bedrijf.
Stap 3: Focus Persona creëren en visualiseren
Nu je weet wie jouw doelgroep vertegenwoordigt, is het belangrijk om de Focus Persona te gaan visualiseren. Het oog wil ook wat, dus zorg voor ân mooie opmaak. Je gaat dit namelijk binnen je bedrijf gebruiken, dus je wil dat je eventuele collegaâs en bijvoorbeeld je VA op dezelfde lijn zitten. Zorg dat de visuele weergave in ieder geval de volgende elementen bevat:
- Naam
- Achtergrond
- Demografische gegevens
- Doelen
- Zorgen
- Omgeving
- Quote
- Foto
Of jij je Focus Persona nu âAnneâ, âLotteâ, of âAnniekâ wilt noemen, maakt niet uit. Het gaat erom dat zij gaat leven binnen je bedrijf en dat iedereen weet waar ze voor staat. Als je je Focus Persona intensief gebruikt merk je dat je Focus Persona tot leven komt, wat communiceren met je doelgroep een stuk gemakkelijker maakt en leuker!
Buyer- en user persona’s
Houd bij het maken van je persona ook rekening met buyer-, user persona’s. Het verschil tussen buyer en user personaâs is wie je aanspreekt en wie uiteindelijk het product moet aanschaffen. Bijvoorbeeld een medewerker die graag een cursus in growth hacking wil volgen, maar de leidinggevende die beslist over het opleidingsbudget. Of een kind in de supermarkt dat snoep wilt kopen, maar de ouder die daarover beslist. Daarom is het soms beter om een losse buyer persona en user persona te maken.
Negatieve persona’s voor scherpte
Ook is het een slimme tip om een ânegatieve personaâ te maken. Een negatieve persona is niet iemand die negatief staat tegenover jou of je bedrijf, maar die jij niet als klant wilt. Omdat ze bijvoorbeeld te veeleisend zijn, te weinig budget hebben of voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. NEE zeggen tegen bepaalde klanten, is JA zeggen tegen meer focus en de juiste klanten.
Stap 4: Focus Persona gebruiken in de praktijk
Je Focus Persona is gevisualiseerd en je hebt âm binnen je bedrijf gepresenteerd en verspreid. Komt je geprinte persona vervolgens onderop de stapel papieren te liggen? Dan zal er weinig gebeuren. Het is zaak om je persona in de praktijk in te gaan zetten.
Plan op regelmatige basis een brainstorm (wij doen dat bijvoorbeeld een keer per maand, voor de daarop volgende maand) en bepaal waar jouw focus persona behoefte aan heeft. Dan gaat het dus niet om wat je te bieden hebt aan producten of diensten. Gebruik de behoeftes, doelen en verlangens van de persona bij het schrijven van nieuwe blogs en diep angsten, frustraties en belemmeringen uit in jullie e-mailnieuwsbrief. Download ons persona template en ga vandaag aan de slag met het creëren van jullie eigen persona!
Lees ook:
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Moderne marketing in b2b: een voorbeeld van een specialist in Acrylaat lasersnijden
Laten we eens kijken naar deze typische B2B-onderneming, gespecialiseerd in geavanceerde machines voor het snijden van plexiglas.
âIn B2B-marketing moet je onderaan de Sales funnel beginnenâ
in de B2B-markt mag je mensen professioneel aanspreken. Mensen zoals jij, die je zo goed mogelijk probeert te helpen.
In 9 stappen naar de ideale klantreis
De reis van oriëntatie naar aankoop is een hele andere weg geworden. Hoe ga je in 9 stappen naar de ideale klantreis?
De belangrijkste valkuilen in B2B-contentmarketing
Trap jij in deze valkuilen van contentmarketing? De meeste bedrijven doen wel iets met content maar trappen vaak in dezelfde val!
b2b Slideshare die je niet kunt missen; 2014 benchmark report on b2b content marketing en lead generation
2014 benchmark report on b2b content marketing en lead generation
âMet onze kennis van Facilitair Management trekken we klanten en collegaâs aanâ
Interview: Han Strijbos, Marketing Manager bij Facilitair Management bedrijf HEYDAY over Inbound Marketing en Content Marketing in B2B

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.