10 marketing e-mail types waar je als b2b marketeer niet omheen kunt

door Marcel Nanning | Last Updated:   21 april 2021

Dat marketing e-mail berichten relevant zijn is geen verrassing. Al jaren beweert jan en alleman dat e-mailmarketing dood is. Nou, dat is het zeker niet (er is zelfs een website over, zie onderaan dit artikel). De wereld van e-mailmarketing groeit nog steeds. Onlangs haalde e-mailmarketing software ActiveCampaign nog 240 miljoen dollar (!!!) kapitaal op voor verdere groei.

E-mailmarketing ontwikkelt zich in rap tempo en wordt gevarieerder, relevanter en effectiever. De b2b marketeer zal altijd marketing e-mails inzetten in de verschillende fases van de customer journey. Om dit te mogen doen is het van belang relevant te zijn. Ook zal de frequentie van het aantal marketing e-mails bewaakt moeten worden.

Oke, maar wat zijn relevante marketing e-mails? Laten we in de lijst duiken met marketing e-mails die jij als b2b marketeer kunt toevoegen aan jouw gereedschapskist.

1. Productlancering marketing e-mail (maar dan goed!)

In markten als b2b SaaS en productie waar veel product-updates en product-lanceringen zijn, is het versturen van product-updates in marketing e-mails gemeengoed. Het is aan de b2b marketeer om hier geen zakelijke zo-die-is-eruit-e-mail van te maken. Een nieuwe feature of compleet nieuw product is iets om te vieren, ook als het vaak voorkomt. Je zou eens kunnen experimenteren met een mini-campagne met 2 of 3 e-mails rondom de product update of lancering. Een voorbeeld:

Productlancering marketing e-mail stap 1 – vooraankondiging

Een vooraankondiging. Dit kan een leuke teasende e-mail zijn waarin je de markt voorbereid op wat er komen gaat. Je bent hard aan het werken aan een nieuwe feature of aan een nieuw product en maakt prospects en klanten nieuwsgierig.

Productlancering marketing e-mail stap 2 – lancering

De daadwerkelijke lancering. Een feestelijke e-mail met een korte duiding van de nieuwe features of het nieuwe product. Inclusief goede onderliggende landingpages. Je kunt hier ook de interactie opzoeken door:

Niet iedere update of productlancering leent zich voor een uitgebreide campagne. Ook de kleinere vernieuwingen verdienen echter de aandacht en kunnen mooi gedeeld worden via jou product marketing e-mail.

2. Nieuwe content marketing e-mails

marketing email ebook

Onder productlanceringen kun je ook nieuwe content items verstaan. Sta je op het punt een mooie whitepaper te lanceren? Heb je een groot onderzoek afgerond dat de markt op komt? Zie dat als een productlancering. Je kunt zelfs een heel event optuigen rondom de lancering van jouw onderzoek.

Nieuwe content die is gemaakt op basis van de behoeftes van de doelgroep is waardevol en verdient de aandacht. Het promoten van nieuwe content door de inzet van marketing e-mails zorgt voor een eerste boost. Bovendien kun je reacties pijlen en eventuele foutjes aanpassen of aanvullingen verwerken.

3. Productaanbiedingen

marketing e-mail productaanbod

In het verlengde van de productlancering is er natuurlijk de product marketing e-mail. Dit is voor b2b e-commerce bedrijven een van de meest gebruikte e-mails. Dit type e-mail kun je inzetten om aanbiedingen te promoten en direct omzetverhoging te realiseren.

Een met moeite opgebouwde e-maillijst vraagt om een subtiele behandeling. Je wilt voorkomen dat jouw abonnees direct vluchten naar de ‘uitschrijven’ pagina zodra je je tweede mail verzonden hebt. Het ‘pushen’ van producten is sowieso af te raden. Dat wil niet zeggen dat je helemaal geen product promoties kunt mailen. Het gaat ook hier om de juiste frequentie en de juiste boodschap.

4. Bevestiging marketing e-mail en dank e-mails

Iedere activiteit van jouw doelgroep vraagt om een bevestiging en in de meeste gevallen een woord van dank! Dus bij een download, een productaanschaf of een eventaanmelding verdient jouw doelgroep een bevestiging van de activiteit; alles is goed gegaan! 😀

Daarnaast kun je de prospect of klant ook bedanken voor de actie en ben je vrij om aanvullende informatie of inspiratie te bieden. Een aantal voorbeelden:

Vanuit deze marketing e-mail kunnen weer nieuwe e-mails worden opgezet. Een aantal dagen na de whitepaper download bijvoorbeeld, kun je een nieuw stuk content opsturen dat in het verlengde ligt van de whitepaper. Na een aantal e-mails, afhankelijk van de activiteit van de ontvanger (clicks) kun je een aanbod doen voor een demo-account, een proefperiode, een demonstratie van het product of bijvoorbeeld een gratis consult.

Dat brengt ons op het volgende:

5. Lead nurturing e-mails

👩‍🔬

Zodra een contactpersoon gegevens achterlaat om iets te doen kun je lead nurturing campagnes inzetten. Hiermee voorzie je de prospect van nieuwe informatie en inspiratie. Vervolgens werk je toe naar een moment waarop een prospect toe is aan de volgende stap in de customer journey.

Leadnurturing marketing e-mails kunnen op veel verschillende manieren opgezet worden. E-mailmarketing software en marketing automation systemen bieden steeds meer mogelijkheden om geavanceerde flows in te richten voor dit soort e-mails. Op basis van verstreken tijd, verrichte acties of andere triggers wordt de volgende e-mail verstuurt. Een voorbeeldje:

Dit is een voorbeeldje van een drip-mail-flow waarmee de prospect met meerdere event-based contactmomenten geholpen wordt in de reis naar een eventuele productkeuze.  

6. Partner e-mail

Werk jij in b2b? Dan is het waarschijnlijk dat je met andere organisaties partnerships hebt. Werk je samen aan een product voor een van jouw niches? Voert de partner bepaalde diensten uit voor jouw organisatie? Dan is het de partner marketing e-mail een hele interessante vorm van e-mailmarketing. Je kunt namelijk samen optrekken om goede content te genereren en profiteren van elkaars bereik.

Een aantal samenwerkingen waar je aan kunt denken zijn:

7. Inhaak-marketing-e-mails

Marketing e-mails die inhaken op actualiteiten geven kleur en dynamiek aan jouw e-mail marketing planning. Wil jij je creativiteit kwijt? Dan is dit een van de e-mail types waar je helemaal op los kunt gaan. Je kunt inhaken op verschillende actualiteiten.

marketing e-mail functie elders

8.  Event uitnodigingen, build-up en follow-up

event marketing e-mail

Nu we het onderwerp toch hebben aangestipt; marketing e-mails rondom events zitten vrijwel in iedere mailing-set van b2b marketeers. Of het nu gaat om webinars, online events, klantdagen, partner-events of prospect-events; er zullen altijd e-mails aan gekoppeld zijn. Een aantal opties:

a. De event teaser marketing e-mail

Bereid je netwerk voor op het aankomende jaarlijkse klant event van jouw bedrijf. Is nog niet alles duidelijk? Dat geeft niets! Je kunt een aantal highlights noemen en misschien al een tipje van de sluiter weggeven over een van de gastsprekers. Dit soort e-mail zijn onderdeel van een build-up fase voorafgaand aan jouw event en zorgen uiteindelijk voor resultaat.

b. De event-uitnodiging (en reminders)

Bij ieder event hoort een officiele event-uitnodiging. Dit kan een e-mail zijn. De marketing e-mail kan ook aanvullend zijn op een uitnodiging per post. Vergeet niet een variant op te stellen die nagestuurd kan worden door accountmanagers op individuele basis. “heb je al gehoord van ons event? Ik stuur je de uitnodiging nog een keertje op”. Tegenwoordig zijn er mooie koppelingen te leggen tussen CRM-systemen en e-mailmarketing systemen waarmee dit soort e-mails met 1 druk op de knop verzonden kunnen worden vanuit het CRM-systeem.

c. De build-up e-mails om spanning op te bouwen

Je kunt de no-shows beperken door voorafgaand aan het event goed na te denken over spanning opbouw naar het event toe. Door regelmatig te communiceren voorafgaand aan het event betrek je de deelnemer en maak je de deelnemer enthousiast. Voorbeelden van build-up marketing e-mails:

d. After event marketing e-mails

Na het evenement kun je het effect verlengen door verschillende marketing e-mails te versturen. Een aantal voorbeelden:

9. De periodieke e-mail nieuwsbrief

periodieke e-mail nieuwsbrief

Hier kunnen we natuurlijk niet omheen; jouw periodieke e-mailnieuwsbrief. Dit is een e-mail waar je bovenstaande content ook in kunt verwerken. Je kunt deze ook inzetten als content-gedreven inspiratie-nieuwsbrief met verwijzingen naar de nieuwste blogartikelen en video’s. Door interessegebieden uit te vragen van abonnees kun je deze nieuwsbrieven afstemmen op de behoefte van de lezer en de CTO en CTR verhogen.

De vorm en stijl van dit type e-mail is helemaal vrij in te vullen. Een aantal ideetjes:

10. Serviceberichten voor klanten

Natuurlijk zijn de nieuwsbrieven, product e-mails en andere types in te zetten voor klanten. Een type e-mail die specifiek voor klanten in te zetten is, is de service e-mail. Dit zijn e-mails die betrekking hebben op het gebruik van het product of de services. Met deze marketing e-mails informeer je klanten over bugs, de product-roadmap, prijsveranderingen, veranderingen vanuit wetgeving, aangepaste processen of aanpassingen in het service-model. Deze e-mails zijn informatief van aard maar bieden ook marketingkansen. Je kunt altijd subtiel verwijzen naar andere producten of diensten, de klant uitnodigingen de social media accounts te volgen of een bepaald event te volgen.

Final Thought voor marketing e-mails

Er is een grote diversiteit te bedenken aan marketing e-mail berichten waarmee je jouw prospects en klanten kunt inspireren en converteren. Hoeveel types e-mail je ook inzet, het gaat er uiteindelijk om dat je met relevante content de markt op gaat. Hoe beter jij in staat bent prospects en klanten te informeren, inspireren, verrassen, entertainen of helpen; hoe meer kans je hebt op succes.

*E-mailmarketing is niet dood, er is zelfs een website die dergelijke statements weerlegt over met overtuigend bewijs: emailisnotdead.com

Foto credits:

Hero img: Foto door Carlos Cuadros via Pexels
Ciber monday: Foto door Karolina Grabowska via Pexels
Sale: Foto door Artem Beliaikin via Pexels

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.