Of je nu freelancer bent, voor een bureau werkt of bij een corporate: om binnen je (gewenste) netwerk top of mind te blijven, moet je jezelf continu laten zien. Wil je je socials bijhouden, op gezette tijden een whitepaper posten en regelmatig een knallende case presenteren? Dan kun je je borst natmaken. Contentmarketing kost nu eenmaal tijd, en zorgt bij veel professionals bovendien voor stress. Klantwerk gaat immers altijd voor en deadlines drukken je contentmomenten uit de agenda. Heb je eindelijk een uurtje over op dinsdagavond, is je inspiratie net een blokje om… Wat nu?

Effe lekker ouwehoeren

Wil (of moet) je elke maand contenttargets halen, maar komt er in de praktijk weinig tot niets van terecht? Grote kans dat je collega hetzelfde probleem heeft. Dat biedt jullie beiden een uitgelezen kans om met die eeuwige voorjeuitschuifklussen aan de slag te gaan. Interview elkaar. Terwijl je luncht, tijdens een wandeling of in de kroeg bijvoorbeeld. Gewoon even lullen over je werk: waar ben je mee bezig (geweest), wat is daar interessant aan en welke resultaten heb je geboekt?

Deze aanpak heeft een aantal grote voordelen:

  • Je hoeft het verhaal niet helemaal zelf te bedenken, want je gesprekspartner doet veel van het werk door simpelweg nieuwsgierig te zijn en je het hemd van het lijf te vragen.
  • Een afspraak met een collega verplaats je minder snel dan een afspraak met jezelf.
  • Je hebt een goede reden om je werkplek even te ontvluchten.

Genoeg over mij, hoe gaat het met jou?

Geen inspiratie voor je volgende blog of de afgelopen tijd genoeg over jezelf gepraat? Waag je dan eens aan dit revolutionaire concept: zet de klant centraal. Niets nieuws onder de zon zou je zeggen. Toch zijn de meeste contentstrategieën vooral naar binnen gericht. Kijk eens hoeveel we weten van dit onderwerp, lees deze case over ons laatste project eens etc. Maar wat houdt je klánten nou eigenlijk bezig, behalve die ene klus met jou?

Waarschijnlijk hebben zij ook een contentstrategie of zoeken ze naar manieren om meer te publiceren. Waarom trek je dan niet samen op? Zet je klant eens in het zonnetje met een klantverhaal, zoals MisterGreen dat doet bijvoorbeeld. Mooi meegenomen: je klant heeft reden genoeg om het verhaal ook te delen met zijn netwerk, dus dubbele exposure.

Z.g.a.n. en i.z.g.st.

Het is nog best lastig om een oneindige stroom content te creëren of elke paar maanden een nieuwe invalshoek voor een bepaald onderwerp te bedenken. Maar misschien is dat helemaal niet nodig. Neem een voorbeeld aan De Correspondent. Op dit online journalistieke platform krijgen lezers soms artikelen voorgeschoteld met het label ‘opnieuw relevant’. Bestaande stukken die perfect passen bij bepaalde gebeurtenis, soms aangevuld met enkele nieuwe feiten of inzichten. Dat kun jij natuurlijk ook doen. Reden genoeg om je archieven eens in te duiken!

Door je content creatie te hergebruiken op verschillende kanalen en in verschillende verpakkingen, benut je de publicaties optimaal en hoef je niet telkens opnieuw het wiel uit te vinden. Knip je whitepaper bijvoorbeeld op in een aantal losse artikelen. Haal er quotes uit voor LinkedIn-posts. Zo kost het je minder moeite om een constante stroom content te produceren, speel je in op meerdere niveaus van informatiebehoefte en vergroot je de kans dat je gevonden wordt.

Ten einde raad? Schakel professionele hulp in

Als je alles hebt geprobeerd en nog steeds regelmatig met een knoop in je maag naar die knipperende cursor kijkt, moet je eerlijk naar jezelf zijn. Je bent op dit moment niet de copykampioen of contentkoning die de wereld zo keihard nodig heeft. Geeft niets toch, ieder zijn vak. Bel gewoon Tekstwerf en besteed de boel uit. Kun jij je richten op de dingen waar je wel energie van krijgt.

Business photo created by katemangostar – www.freepik.com