In een periode dat alles in een versneld tempo digitaliseert zijn veel B2B bedrijven ook veel meer content gaan produceren (Chat GPT..aaah!). Logisch, de consumptie van B2B content is ook omhoog geschoten en deze stijgende lijn zal volgens onderzoek onder B2B marketeers aanhouden. Bron: Marketingcharts. Een contentstrategie ontbreekt echter vaak.
Om meer zichtbaar te zijn op digitale kanalen en om meer leads te genereren worden er gretig whitepapers, podcasts, kennisblogs, video, webinars geproduceerd.
Het aantal leads loopt echter nog niet gelijk op met de content ontwikkeling.
Het probleem? Er is een overload aan content, een overload die alleen maar meer wordt. En dus zul je echt moeten focussen in je contentstrategie.
In deze blog 5 bottlenecks waarom jouw contentstrategie nog te weinig leads oplevert:
Ik neem 5 bottlenecks met je door die ik vaak heb gezien bij klanten die met content aan de slag zijn. Deze lijst is niet uitputtend. De punten die je hier leest, komen rechtstreeks uit de praktijk van klanten uit uiteenlopende branches in B2B (IT, Recruitment, events etc.). Daar gaan we!
1. B2B = focus focus en nog eens focus
Bedenk goed met welk doel je content maakt. Om meer bezoekers naar je site te krijgen? Zichtbaar te zijn op LinkedIn? Nee. Kwalitatieve B2B content kost veel aandacht, energie en vaak ook budget. Dus daar wil je leads uit krijgen.
Denk dus goed na voor je een long read blogpost schrijft en bedenk een effectieve insteek voor je content zodat het je ook echt iets oplevert.
💡Tip: bepaal per content item het doel en de insteek. Bepaal ook wat je op welk moment aanbiedt. Iemand die voor de eerste keer een belangrijke landingspagina bezoekt wil je misschien andere content met een soft CTA voorschotelen, dan iemand die voor de derde keer op je landingspagina komt. Die wil je wel een reden geven om een volgende stap te maken in zijn customer journey!
2. Ontbreken van landingspagina’s die inspelen op insights bij je doelgroep
Als je een contentstrategie hebt die vanuit een product of dienst gericht is op een specifieke doelgroep, zorg dan dat je een knaller van een landingspagina hebt. Creëer een aansprekende pagina waar jouw persona zich in herkent. Als een landingspagina goed is, zorgt dit ervoor dat jouw bezoeker ook een volgende stap gaat zetten.
Ofwel, door het lezen van een herkenbaar succesverhaal, ofwel door het inschrijven op een webinar of event, ofwel door het verder onderzoeken van jouw product of dienst. Een landingpage is de plek waar ‘het moet gebeuren’. Daar zal de conversie plaatsvinden waar het uiteindelijk allemaal om te doen is.
Zorg dus voor een zachte landing na een uiting zoals een advertentie of artikel op een third party website met een goede landingpage.
💡Tip: denk goed na wat de KO criteria zijn en hoe je deze uitlicht. Dit zijn de criteria waarmee je écht het verschil maakt met je concurrent als de doelgroep in de consideration fase zit.
3. B2B = B2C propositie
In B2B heb je vaak te maken met een tweeledige propositie. Naar de buyer persona (jouw directe klant) en de end user. E-learning bedrijf Good habitz heeft een sterke propositie ontwikkeld voor werkgevers, maar ze moeten er ook goed over nadenken hoe ze dit vertalen naar de medewerkers van de werkgevers. Want uiteindelijk ligt daar de toegevoegde waarde voor hun opdrachtgevers.
💡Tip: laat niet alleen een quote of video van de buyer persona zien, maar ook een end user.
4. Je zet alleen in op inbound marketing
Als je de resultaten van je content inspanningen wilt versnellen, zet dan niet alleen in op inbound marketing. Eerder schreef ik hier al eens een blog over: Het hockeystickeffect van B2B content marketing. Als je dure content hebt gemaakt, zorg dan ook dat je deze content het podium geeft dat het verdient. Dus zet je content niet achter de geraniums totdat er iemand komt om het te lezen, maar breng het naar je publiek door gericht te distribueren en extra te promoten via je kanalen.
💡Tip: ga je je content ook promoten via SEA en LinkedIn, houd wel goed bij wat de ROI is van de traffic en de leads die je hier uit krijgt ten opzichte van organisch.
5. Je call to action is te hoogdrempelig…
Als iemand voor de eerste of tweede keer op je site komt dan is de kans klein dat hij meteen zijn gegevens gaat achter laten. Dus heb je 80% nieuwe bezoekers dan kan het best zijn dat een call to action als: “Maak een afspraak” of “Gratis demo” a bridge too far is.
Hierin is het goed om een alternatieve, softere call to action aan te bieden. En zet er een foto naast van een contactpersoon, het straalt vertrouwen uit in die afstandelijke online wereld.
💡Tip: test eens om naast je primaire call to action een secundaire, soft call to action. Bijvoorbeeld “Gratis demo” (primair) en “Meer info” (secundair). Op deze manier geef je de bezoeker die twijfelt een keuze. (Cialdini)
BONUS
Waarom zou iemand zijn gegevens achter laten? Met een call to action naar een succesverhaal, blog of een model als download krijg je mij niet op het puntje van mijn stoel. Hierop krijg je hooguit een aantal downloads van studenten en concurrenten op.
Wil je dat iemand zijn gegevens achter laat? Bedenk dan dat iemand dat alleen doet als hij er echt iets waardevols voor terug krijgt.
💡Tip: stuur je iemand een whitepaper of een case study, zorg dan dat je overperformt en overtref zijn verwachtingen met een extra document bijvoorbeeld.
Wil je meer uit je B2B contentstrategie halen? 👍
In deze blog heb je veelvoorkomende bottlenecks voor je B2B contentmarketingstrategie kunnen lezen waarvan er een aantal waarschijnlijk herkenbaar zullen voorkomen. Belangrijkste is dat je echt focust op de doelen die je wilt bereiken.
Wil je nou echt een contentstrategie neerzetten waar je op korte én lange termijn betere resultaten mee kunt behalen, dan help ik je graag verder samen met B2B content strateeg Marcel Nanning. We hebben reeds meerdere contentstrategie-trajecten mogen begeleiden voor verschillende B2B bedrijven met uiteenlopende uitdagingen. Hieronder zie je ons samen in actie.
Zet de eerste stap, vraag deze maand nog een gratis audit aan
Om de eerste stap te zetten kun je profiteren van een gratis audit. Hierin zullen we je content screenen op de belangrijkste kanalen en op basis hiervan stellen we een rapport van een A4tje op met daarin de belangrijkste bottlenecks en eerste aanbevelingen.
Klinkt goed, ik wil een gratis audit van mijn contentstrategie 👇
Lees ook:
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
De SEO trends voor 2020 voor B2B bedrijven
Search Engine Optimization (SEO) is een belangrijke marketingtechniek. Door middel van SEO wordt jouw bedrijf beter gevonden in de zoekmachines.
Online marketing, waarom heb je het nodig?
E-commerce wordt steeds belangrijker. Wat is online marketing eigenlijk en hoe kun je het inzetten?
Hoe je een content marketing plan maakt in b2b
Leer hoe je een content marketing plan opstelt om jouw doelgroep te activeren: inclusief tips en voorbeelden!
Zet duurzame sportveldverlichting in als content marketing
Zet duurzame sportveldverlichting in als content marketing. Tips en voorbeelden voor de inzet van verlichting en marketing
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
‘Contentmarketing is de lopende band van marketing geworden’
Contentmarketing is de lopende band van marketing geworden: een verslag van marketingprofs.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.