Een definitie van content curatie is: het verzamelen, ordenen, bewerken en delen van bestaande content van je eigen organisatie of die van derden. Dan gaat het om hoogwaardige, inspirerende en relevante content voor de doelgroep zoals nieuws, blogs, columns, achtergrondartikelen etc. Een veel toegepaste manier binnen de Content Marketing om snel veel content te kunnen bieden aan doelgroepen.

Content curatie is in mijn optiek het meest krachtig door er waarde aan toe te voegen. Door zelf een mening of kennis toe te voegen aan bestaande content maak je er nieuwe content van, met waarde voor de doelgroep. Denk aan het verbinden van conclusies aan bestaande onderzoeken of het bundelen van verschillende artikelen over hetzelfde onderwerp. Een veelgebruikte techniek bij content curatie is het citeren van thought leaders of het gebruiken van complete alinea’s uit andere artikelen/interviews/blogs/columns etc. Men noemt dit ook wel content synthesising.

Een grote valkuil van content curatie is natuurlijk; het zomaar wat jatten of doorpoorten zonder waarde toe te voegen voor de lezer. Vroeg of laat wordt dit doorzien door je publiek en genadeloos afgestraft, als de zoekmachines het al niet doen. Bovendien; zelf content creëren is toch veel leuker!