Wat is content curatie?


Een definitie van content curatie is: het verzamelen, ordenen, bewerken en delen van bestaande content van je eigen organisatie of die van derden. Dan gaat het om hoogwaardige, inspirerende en relevante content voor de doelgroep zoals nieuws, blogs, columns, achtergrondartikelen etc. Een veel toegepaste manier binnen de Content Marketing om snel veel content te kunnen bieden aan doelgroepen.

Content curatie is in mijn optiek het meest krachtig door er waarde aan toe te voegen. Door zelf een mening of kennis toe te voegen aan bestaande content maak je er nieuwe content van, met waarde voor de doelgroep. Denk aan het verbinden van conclusies aan bestaande onderzoeken of het bundelen van verschillende artikelen over hetzelfde onderwerp. Een veelgebruikte techniek bij content curatie is het citeren van thought leaders of het gebruiken van complete alinea’s uit andere artikelen/interviews/blogs/columns etc. Men noemt dit ook wel content synthesising.

Een grote valkuil van content curatie is natuurlijk; het zomaar wat jatten of doorpoorten zonder waarde toe te voegen voor de lezer. Vroeg of laat wordt dit doorzien door je publiek en genadeloos afgestraft, als de zoekmachines het al niet doen. Bovendien; zelf content creëren is toch veel leuker!

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!
Previous Hoe B2B-marketeers met data bijdragen aan een succesvolle corporate strategie
Next LinkedIn inzetten voor B2B content

1 Comment

  1. Avatar
    22 juli 2014
    Beantwoorden

    Goed en bondig antwoord Marcel,

    Een uitgebreider antwoord op de vraag wat is content curation vind je hier: http://curation.nl/wat-is-content-curation/

    Ik heb op curation.nl ook een handleiding geschreven over hoe je op een nette manier aan content curatie kunt doen: http://curation.nl/ethische-content-curation-content-overnemen-als-een-gentleman/

    Ben benieuwd naar wat je er van vindt

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *