Tags: content marketing, roi
De waarde en/of opbrengst (ROI) van content marketing is over het algemeen moeilijk te meten, zo ook in een B2B omgeving. Wat zijn de precieze kosten? Wat zijn de precieze opbrengsten? Return on Investment (ROI) is daarom een “vaag” begrip als we praten over content marketing. Er kan natuurlijk gekeken worden naar het aantal geopende pagina’s. Of men kan kijken hoelang een prospect op de pagina aanwezig is, echter als we praten over het omzetten van deze onlineactiviteit naar harde omzet/winst is dit moeilijk te meten.
In principe is content de basis van het gehele wereldwijde web; namelijk, zonder content, geen internet. Echter hoe kan een B2B markteer aan de Content Director, Marketing Directeur, Commercieel Directeur of juist aan het eigen team laten zien wat de waarde is van de tijd en euro’s die men steekt in content marketing? Hieronder twee relatief eenvoudige stappen, om meer inzicht te geven in de toegevoegde waarde van content marketing.
Identificeer uw Content Marketingdoelstellingen
Als B2B marketeer is het belangrijk om meetbare doelstellingen op te stellen. Dit is niets nieuws, maar het wordt in de praktijk niet vaak toegepast. Zonder een meetbare doelstelling is het lastig te bepalen of content marketing de ROI heeft opgeleverd.
Om goede doelstellingen te formuleren, kan men het beste kijken naar de huidige stand van zaken. Is er een organische dip die ik wil herstellen? Wilt u het aantal conversies en marketing gekwalificeerde leads (MQL’s) verhogen?
Een conversie is het moment waarop een bezoeker van een website overgaat tot een aankoop, informatieaanvraag, het downloaden van een brochure of andere commerciële interesse. Een MQL is een prospect die voldoet aan een of meerdere buyers persona criteria, een MQL is echter nog geen garantie voor een conversie.
Een voorbeeld om goede doelen te formuleren is om uw huidige website prestaties in Google Analytics of Google Search Console te bekijken (tegenwoordig te vinden in het Google Marketing Platform). Zodra deze doelen zijn vastgesteld, kunt u de prestaties van uw inhoud (content) nu in real-time meten.
Content prestaties effectiever meten
Hierboven staat al beschreven dat het belangrijk is om de te behalen prestaties te meten, echter hoe kunt u dit effectiever en efficiënter doen? Er zijn meestal drie focus gebieden die interessant zijn: brand awareness, betrokkenheid en conversies. Kortom; de bovenkant, midden en onderkant van de trechter van de customer journey.
Brand Awareness
Om uw brand awareness te meten moet u het aantal vertoningen, vermeldingen en algemene websiteverkeer van nieuwe bezoekers bijhouden. Een hulpmiddel hiervoor is BuzzSumo om te zien welke “tractie” de content krijgt op bijvoorbeeld social media.
Een ander voorbeeld van awareness is de zichtbaarheid in zoekmachines. U kunt dit meten via bijvoorbeeld de Google Search Consule. Het kost wat werk om de nieuwe zoekwoorden te zien en om nieuwe posities te identificeren, maar dit is zeker de moeite waard.
Betrokkenheid van uw doelgroep
Als u meer vertrouwen wilt creëren bij uw doelgroep dan zult u moeten zorgen dat deze doelgroep meer betrokken raakt bij uw content. Enkele voorbeelden om dit te meten zijn; de tijd die men op uw pagina aanwezig is, het bounce percentage, het aantal blog weergaven en het aantal terugkerende bezoekers.
Conversies
Conversies zijn gericht op content marketing resultaten die directe invloed hebben om omzet te genereren. Bijvoorbeeld groeiende abonnees of MQL’s. Hiervoor kunnen we Google Tag Manager gebruiken om deze gebeurtenissen te identificeren. Waarna deze zijn geïdentificeerd kan men deze maandelijks bijhouden, dit maakt het gemakkelijker om trends of veranderingen te zien.
Bij het bijhouden van deze gegevens, wilt u ook vastleggen welke artikelen, video’s of pagina’s de high-performers zijn in elke fase van de customer journey. Dit geeft informatie die nodig is om de soorten content te bepalen om suspects van boven naar beneden te begeleiden in de customer journey trechter.
Voorbeeld KPI’s voor content marketing in b2b
KPI | Voorbeeld |
---|---|
1. Organisch verkeer | 10.000 unieke bezoekers per maand |
2. Conversieratio | 5% conversie van bezoekers naar leads |
3. Betrokkenheid op sociale media | Gemiddeld 100 likes en 50 shares per post |
4. Terugkerend verkeer | 30% van het totale verkeer bestaat uit terugkerende bezoekers |
5. Tijd op pagina | Gemiddeld 3 minuten per bezoek |
6. Positie in zoekmachine | Gemiddeld op positie 2 voor belangrijke zoektermen |
7. Leads gegenereerd | 50 leads per maand |
8. Click-through-rate (CTR) | 10% CTR op e-mailcampagnes |
9. Kosten per lead | €100 per lead |
10. Conversiepercentage van leads naar klanten | 20% van de gegenereerde leads wordt klant |
Conclusie
Om de organisatie te overtuigen van de waarde van uw content marketingcampagnes dient u relevante en meetbare doelstellingen op te stellen, de volledige voortgang te bewaken in het customer journey proces, en uiteindelijk met deze opgedane informatie de juiste content te gebruiken voor harde conversies.
Als u deze stappen volgt, is het mogelijk om aan te tonen wat uw content marketing bijdraagt aan directe waarde voor uw B2B organisatie.
(foto: www.shutterstock.com)
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Tips voor short copy die converteert
We zijn onze short copy skills gaan afstoffen en bijspijkeren. Onze geleerde lessen deel ik graag.
Duurzaam omzet genereren door middel van content
Duurzame omzet, kan dat wel goedkoper? Ja! Dat kan. Linkbuilding, SEO en de content daarvoor maken dat mogelijk.
Wat is een content marketing strategie en hoe stel je deze op in 2024?
Een content marketing strategie is een plan voor het structureel verspreiden van content die relevant is om doelgroepen aan te trekken.
Tips voor moderne B2B Leadgeneratie (update 2021)
In de B2B marketing gaat het vaak over leadgeneratie. Uiteindelijk zijn alle activiteiten gericht op het genereren van leads. Tips voor b2b leadgeneratie:
Wat is structured data?
Structured data is een technische implementatie van de schema.org standaarden. Het is een universeel formaat waarin we gegevens indelen.
LinkedIn content inzetten voor b2b
LinkedIn inzetten voor B2B content, mooie LinkedIn cases. Lees het in dit artikel en gebruik Linkedin content
![content marketing ebook](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img/https://usercontent.one/wp/www.b2bmarketeers.nl/wp-content/uploads/2021/11/nummer-1-contentmarketing-thumb.png?media=1668764890)
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.