Wacht even voor je antwoord geeft op deze vraag. Hier gaat een definitievraag aan vooraf. In de praktijk zien we verschillende definities van het woord prospect. Zomaar een greep uit het assortiment:

 Een prospect is:

    • iemand die voldoet aan je klantprofiel
    • iemand met wie je nog nooit zaken hebt gedaan
    • gelijk aan het aantal leads dat je uit hebt staan
    • iemand die weet dat jij voor hem wil werken
    • iemand die interesse heeft in wat jij voor hem kunt betekenen
    • gelijk aan het aantal afspraken dat je hebt uitstaan

Groot verschil?

Is het verschil tussen het aantal prospects en het aantal nieuwe klanten groot? Grote kans dat het probleem schuilt in je definitie voor een prospect. De eerste drie definities zijn volledig kwantitatief. De laatste drie zijn kwalitatief.

Definitie waar je iets mee kunt

De voorlaatste definitie in het rijtje vind ik zelf het meest waardevol: ‘iemand die interesse heeft in wat jij voor hem kunt betekenen’. Het impliceert namelijk dat je niet alleen nadenkt over welke potentiele klanten je iets te bieden hebt. Maar ook dat je nagaat of ze daadwerkelijk geinteresseerd zijn. Een prospect definitie waar je iets aan hebt qua kwalitatieve én actieve benadering.

Wie actief zijn markt bewerkt weet precies hoeveel prospects hij heeft. Op dit moment heb ik er zelf vijf. Deze bedrijven heb actief benaderd met een concreet aanbod en ook opgevolgd. Niet met allemaal heb ik een afspraak staan, maar van sommige weet ik wel dat ze geinteresseerd zijn en daar houd ik contact mee tot er een afspraak volgt.

Volgende keer gaan we in op de vraag; wat is er nodig om tot waardevolle prospects te komen?

Boeken over prospects/prospecting:

De Wolf van Wall Street – Jordal Belfort

Van prospect naar klant 12 succesfactoren – Jan willem Seip

Meer klanten uit prospects (e-book) 

Strategy: Process, Content, Context

Artikelen over prospects en leads