b2b Prospects, Suspects, hot prospects, leads, klanten; ieder bedrijf hanteert zo z’n eigen definities om hun b2b doelmarkten in te delen. Wat is een b2b prospect? Traditioneel gezien zien we in de b2b marketing de volgende indeling van leadfunnels voorbijkomen:

Suspects
De totale doelmarkt, waar u zaken mee zou willen doen

Prospects
Suspects die in kaart zijn en waar u basis informatie over heeft

Hot prospects
Prospects waarvan u weet dat er in korte tijd een oriëntatie gaat plaatsvinden

Leads
Prospects waarbij u deel uitmaakt van het salestraject

Klanten
Bedrijf waarmee u een overeenkomst heeft gesloten.

b2b prospects vs b2b leads

Bij veel bedrijven worden de termen prospects en leads door elkaar heen gebruikt en wegen b2b prospects zwaarder dan leads; dan zit een prospect dichter bij het doen van een aankoop.

Ook is het definiëren van een klant lang niet zo eenvoudig als bovenstaande funnel doet vermoeden. Een klant kan ook zijn; een bedrijf waar ooit een factuur naar verstuurd is, een bedrijf dat minimaal 1 jaar een abonnement heeft afgenomen etc. Bovendien zien we dat deze statische weergave in de praktijk niet altijd geldt. Bedrijven, of beter gezegd, contactpersonen kunnen door de verschillende fases van de leadfunnel fietsen, zowel heen als terug. Een b2b klant kan goed weer lead worden, een lead kan ook weer in de prospectfase terechtkomen. Vaak wordt hier een lead kwalificatieproces voor ingericht. Leadfunnels geven een houvast om grip te krijgen op aantallen, voorzichtige voorspellingen te kunnen doen op marketing- en sales resultaten.

Meer over dit onderwerp:

 
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!