Wat is leadkwalificatie?

Leadkwalificatie betreft het proces van het toetsen van leads op basis van bepaalde criteria om te bepalen of de lead geschikt is voor de volgende fase in het salesproces. Leadkwalificatie vind doorgaans plaats door marketing of door marketing en sales. Er zijn verschillende fasen waarin leads worden gekwalificeerd en methodes om daar bij te gebruiken.

Marketing Qualified Leads

Een Marketing Qualified Lead is een prospect die na een leadkwalificatie door kan naar sales voor de volgende kwalificatieronde. De Marketing Qualified Lead voldoet aan een aantal vooraf bepaalde criteria zoals:

Sales Qualified Leads

De volgende fase in de marketing- en salesfunnel is de Sales Qualified Lead. De lead is voorgelegd aan sales tbv leadkwalificatie en wordt door sales geaccepteerd als verkoopkans. Op dit moment wordt in veel gevallen de verantwoordelijkheid voor de leadnurture overgedragen aan sales. Al zien we de laatste jaren dat hier een verschuiving in komt en marketing steeds vaker ook wordt betrokken bij leadnurturing in latere fases van de funnel.

BANT

Een veelgebruikte methode om leads te kwalificeren is de BANT-leadkwalificatie methode. De BANT wordt in veel branches gebruikt om de geschiktheid van een lead te toetsen. BANT staat voor:

Meer over leadgeneratie en leadkwalificatie


Tooltips van de maand voor marketeers!


CRM met marketing power 👇
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.