BANT staat voor Budget, Authority, Need & Timeline. Dit is een voorbeeld van een Sales kwalificatienorm die wordt gebruikt om suspects te onderscheiden van Prospects of Leads (afhankelijk van de definitie). Het gaat er om dat Marketing Qualified Leads worden geaccepteerd door Sales en over gaan in een Sales Qualified Lead.

Budget: wat is het budget dat beschikbaar is voor een eventuele aanschaf van jouw dienst/product. Vaak wordt er gewerkt met bandbreedtes om een budget aan te geven.

Authority: heeft jouw contactpersoon of het team waarmee je in contact bent de juiste autoriteit rondom de mogelijke aanschaf van een product of dienst. Het bepalen van deze autoriteit hangt samen met het verkrijgen van inzicht in de DMU die betrokken is bij de aanschaf.

Need: het product of de dienst kan interessant zijn maar is er ook behoefte aan? Heeft de prospect een duidelijke behoefte? Is er een business-case?

Timeframe: wat is de planning rondom de aanschaf van product of dienst? Is daar inzicht in en past deze binnen een bepaalde bandbreedte?

Een voorbeeld van het belang van een kwalificatienorm zoals BANT:

Denk aan een Mercedes showroom; Marketing zorgt ervoor dat de showroom vol staat met prospects en de verkoper verkoopt de auto. Als marketing er echter voor kiest om een bekende Nederlander zoals Roy Donders uit te nodigen voor een gratis kleding adviessessie, kan het zomaar zijn dat de Mercedes showroom vol staat met mensen. Of dit echter ook concrete ‘leads’ zijn waar de verkopers meer door gaan verkopen is nog maar de vraag. Vandaar dat er kwalificatienormen in het leven zijn geroepen om ook de concrete, meer korte termijn verkoopkansen te kunnen definiëren. En hiermee ook meer voorspelbaarheid te verkrijgen m.b.t. de toekomstige order portefeuille.

Meer over Leadgeneratie

 
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!