Tags: Leadgeneratie, marktbewerking, telemarketing, tips
Tussen alle nieuwe media bestaat nog steeds een zeer succesvol middel om leads te genereren: telefonische marktbewerking. Vrijwel alle B2B marketingacties omvatten een bel-element. Logisch ook, want persoonlijk contact blijft een belangrijk element in het zaken doen. Hoe wordt jij, of de verkoop binnendienst die jij aanstuurt succesvol in het bellen? Een aantal tips:
A. Een ijzersterke pitch
Een groot deel van je succes hangt van een sterke pitch. Ik heb ervaren dat de meest succesvolle pitch bestaat uit 4 elementen. Voor welke producten of diensten ik ook aan de slag ging, door mijn pitch met deze elementen op te bouwen scoorde ik zonder uitzondering. Bovendien kun je de juiste vragen stellen aan sales en marketing als je een pitch middels deze elementen opbouwt. Een pitch blijf je bijschaven en ook belangrijk; hier kun je eindeloos mee variëren. Daardoor houd je het bellen ook afwisselend.
1. Zet jezelf d.m.v. een sterke zin naast je gesprekspartner en prikkel hem of haar.
“Wij zien duidelijk dat deze ontwikkeling gaande is in uw branche en dat bedrijven vaak kansen laten liggen op het gebied van….”
2. Maak de prospect gek van nieuwsgierigheid;
We hebben een revolutionair antwoord op de bekende problematiek in uw branche gevonden, we laten u graag zien hoe…
3. Doe een concrete winstbelofte;
Waarmee we een kostenreductie van meer dan 10% garanderen…
4. Concreet & doelgericht zijn. Je belt om een afspraak te maken, niet omheen gaan draaien.
Wanneer schikt het u om een uurtje te praten over hoe wij dit wij dit realiseren voor bedrijven als… …. en wat voor u betekent?
B. Oprechte interesse
Ga er echt voor zitten. Je wilt graag voor dit bedrijf gaan werken dus je bent ook echt geïnteresseerd in wat ze doen, en wat je gesprekspartner doet. Verbrand geen uren met het bezoeken van websites maar pak die telefoon en vraag gewoon wat je wilt weten. Dan voorkom je ook dat je aannames doet. Ik heb zelf ervaren: hoe minder ik wist van het bedrijf, hoe beter ik scoorde. Elke vraag was namelijk oprecht.
C. Stel open vragen
Wat is het belangrijkste aspect in het orderproces. Waar loopt u dagelijks tegenaan? Waar liggen volgens u nog verbeterpunten? Wat is uw visie op deze ontwikkelingen? Wat is in uw ogen de gewenste situatie? Open vragen nodigen uit tot dialoog. Gesloten vragen geven de gesprekspartner alleen maar kansen op “nee” zeggen. En dat wil je zo min mogelijk horen. Bovendien zijn gesloten vragen saai.
D. Blijf glimlachen.
Als je een beldag hebt, zul je ongeveer 4 effectieve gesprekken per uur voeren. Dat betekent wel dat je er een stuk of 80 per dag belt. Al deze belpogingen zijn kansen. Bij iedere belpoging moet je je bedenken dat je hier wellicht een mooie omzet uit gaat halen; ofwel; je volgende vakantie of die auto waar je voor spaart. Ik zeg altijd: alle prospects verdienen dezelfde aandacht. De 80ste die je belt, moet het idee hebben dat hij de eerste is die je belt die dag.
De meest succesvolle bellers hebben een aantal zaken gemeen. Een ijzersterke pitch, oprechte interesse in de prospect, ze stellen open vragen en bellen iedere prospect alsof het de eerste is die ze bellen. Dus pak die telefoon en ga aan de slag!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Frictieloze funnels: de sleutel voor meer omzet
In dit artikel duiken we in de wereld van snelle funnels en geven we tips om jouw funnel te laten vlammen!
Ons onderscheidend vermogen? Uhh..wat..?
onderscheidend vermogen, dat ken je toch wel?
Business Marketing Management – W.G. Biemans
Business Marketing Management - W.G. Biemans
Leadgeneratie – een nieuwe manier
Leadgeneratie door leadgeneratiebureaus, een nieuwe manier
Leadofilie: het failliet van de trechter in marketing
Leadofilie: het failliet van de trechter in marketing
Crisis! Hoe kom ik aan prospects?
Hoe kom ik aan waardevolle prospects? b2b marketing

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.