Succesvol in telefonische leadgeneratie

door Marcel Nanning | Last Updated:   1 april 2014

Tussen alle nieuwe media bestaat nog steeds een zeer succesvol middel om leads te genereren: telefonische marktbewerking. Vrijwel alle B2B marketingacties omvatten een bel-element. Logisch ook, want persoonlijk contact blijft een belangrijk element in het zaken doen. Hoe wordt jij, of de verkoop binnendienst die jij aanstuurt succesvol in het bellen? Een aantal tips:

Originele publicatie 4 mei 2011. Update april 2024

A. Een ijzersterke pitch

Een groot deel van je succes hangt van een sterke pitch. Ik heb ervaren dat de meest succesvolle pitch bestaat uit 4 elementen. Voor welke producten of diensten ik ook aan de slag ging, door mijn pitch met deze elementen op te bouwen scoorde ik zonder uitzondering. Bovendien kun je de juiste vragen stellen aan sales en marketing als je een pitch middels deze elementen opbouwt. Een pitch blijf je bijschaven en ook belangrijk; hier kun je eindeloos mee variëren. Daardoor houd je het bellen ook afwisselend.

Vier elementen van een succesvolle b2b-telemarketing pitch:

1. Zet jezelf d.m.v. een sterke zin naast je gesprekspartner en prikkel hem of haar.
“Wij zien duidelijk dat deze ontwikkeling gaande is in uw branche en dat bedrijven vaak kansen laten liggen op het gebied van….”

2. Maak de prospect gek van nieuwsgierigheid;
We hebben een revolutionair antwoord op de bekende problematiek in uw branche gevonden, we laten u graag zien hoe…

3. Doe een concrete winstbelofte;
Waarmee we een kostenreductie van meer dan 10% garanderen…

4. Concreet & doelgericht zijn. Je belt om een afspraak te maken, niet omheen gaan draaien.
Wanneer schikt het u om een uurtje te praten over hoe wij dit wij dit realiseren voor bedrijven als… …. en wat voor u betekent?

pitch-elementenInvulling
1. Connectie makenBranche-ontwikkelingen, overeenkomsten binnen klantenbestand/netwerk, inhaken op nieuwsbericht
2. Nieuwsgierig makenInnovaties, technische ontwikkelingen, unieke aanpak
3. Concrete winstbelofte.Extra omzet, kostenreductie, marge vergroten, meer leads, meer klanten, meer bestedingen per klant
4. Concreet & doelgericht Datum, tijd, duur van afspraak en andere randvoorwaarden

B. Oprechte interesse

Ga er echt voor zitten. Je wilt graag voor dit bedrijf gaan werken dus je bent ook echt geïnteresseerd in wat ze doen, en wat je gesprekspartner doet. Verbrand geen uren met het bezoeken van websites maar pak die telefoon en vraag gewoon wat je wilt weten. Dan voorkom je ook dat je aannames doet. Ik heb zelf ervaren: hoe minder ik wist van het bedrijf, hoe beter ik scoorde. Elke vraag was namelijk oprecht. Een aantal vragen die ik voor mezelf beantwoord wilde hebben waren:

C. Stel open vragen

Een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd in het zakelijk contact is het stellen van open vragen. Dit geld dus niet alleen voor telefonische marktbewerking maar voor gesprekken in het algemeen. Door open vragen te stellen zul je meer kans krijgen op een lopend, prettig gesprek. Over het algemeen levert het stellen van open vragen bij telemarketing meer informatie op dan na het stellen van gesloten vragen.

Een aantal voorbeelden van open vragen om te stellen in jouw telemarketing call:

Ope vragen nodigen uit tot dialoog. Gesloten vragen geven de gesprekspartner alleen maar kansen op “nee” zeggen. En dat wil je zo min mogelijk horen. Bovendien zijn gesloten vragen saai.

Telefonische leadgeneratie smile

D. Blijf glimlachen.

Als je een telefonische leadgeneratie beldag hebt, zul je ongeveer 4 effectieve gesprekken per uur voeren. Dat betekent wel dat je er een stuk of 80 per dag belt. Al deze belpogingen zijn kansen. Bij iedere belpoging moet je je bedenken dat je hier wellicht een mooie omzet uit gaat halen; ofwel; je volgende vakantie of die auto waar je voor spaart. Ik zeg altijd: alle prospects verdienen dezelfde aandacht. De 80ste die je belt, moet het idee hebben dat hij de eerste is die je belt die dag.

Bonus tip voor telefonische leadgeneratie!

Is er een mailing gestuurd die je ‘nabelt’? Begin je gesprek dan nooit met deze zin:

“heeft u onze mailing ontvangen?”.

De kans is groot dat de klant het niet heeft ontvangen of het zich niet meer herinnert. In dat geval heb je je eerste ‘nee’ al te pakken! Bovendien is het niet zo relevant of ze deze wel of niet hebben ontvangen. Het is veel belangrijker om met de klant te praten over de inhoud of het doel van die mailing. Was het een uitnodiging voor een event? Nodig de klant dan uit voor het event. Was het een handige checklist? Geef de klant dan wat tips uit de checklist. De mailing en jouw telefoontje zijn geen doel op zich.

Conclusie

De meest succesvolle bellers hebben een aantal zaken gemeen. Een ijzersterke pitch, oprechte interesse in de prospect, ze stellen open vragen en bellen iedere prospect alsof het de eerste is die ze bellen. Dus pak die telefoon en ga aan de slag!

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.