In haar 15 jarig bestaan heeft Google al heel wat updates uitgevoerd van haar zoekalgoritme. De SEO wereld stond in september 2013 op z’n kop vanwege de aankondiging van de nieuwe Google Hummingbird update. Ben je overigens nieuw met SEO? Dan heb je geluk, de regels zijn zo drastisch veranderd dat het voor de meest ervaren content marketing professional voelt alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen.

Google Hummingbird update

Google Hummingbird wordt langzaam uitgerold in Nederland. Je kunt maar beter nu al starten hiermee rekening te houden wanneer je nieuwe informatie schrijft voor je lezers en je doelgroep. En vergeet alle SEO schrijf richtlijnen maar die je de afgelopen jaren geleerd hebt.

Het Google algoritme bestaat uit ongeveer 200 verschillende punten waarop de content op een webpagina beoordeeld wordt. Allerlei ingewikkelde berekeningen van backlinks, keywords, H1 en H2 tags enzovoorts op basis waarvan Google de zoekresultaten bepaald. Deze Hummingbird update is anders; de menselijke factor telt nu zwaar mee. SEO guru Rand Fiskin van SEOmoz is er duidelijk over:

SEO gaat nu over onderwerpen en mensen, niet meer over keywords en rankings

Google wil met Hummingbird de intentie en context van de zoekopdrachtgever beter gaan beantwoorden. Dit betekent dat de regels voor SEO omgegooid zijn. Schrijf je teksten dus niet meer voor zoekmachines door ze met keywords te doordrenken, schrijf ze voor je lezers!

Contentmarketing

De belangrijkste Hummingbird SEO regel: schrijf vanuit de behoefte van je lezer / klant. Binnen elke contentstrategie is het belangrijk dat je je doelgroep begrijpt, bijvoorbeeld door het opstellen van Buyer Persona’s. Onderzoek wat hem beweegt, wat zijn z’n uitdagingen en problemen zijn, en welke antwoorden hij zoekt.

Heb je dus content op je website die alleen over jou gaat, heb je een probleem. Deze content kun je beter op de Over Ons pagina onderbrengen om zo ruimte te maken voor content die er wel toe doet. Content die gaat over de doelgroep en zijn uitdagingen.

Dit zijn de belangrijkste contentvormen die met de Google Hummingbird update meer gewaardeerd zullen worden:

‘How to Content’/Educatief

Hummingbird houd van content dat begint met: Hoe moet ik…, Welke…, Waar is… en Wat is… Met andere woorden content die vragen beantwoorden en waar dus een vraagteken achter staat. Voorkom bij dit type content overigens wel zoveel mogelijk het gebruik van ‘jargon’. Google is inmiddels slim genoeg om content dat te technisch geschreven is vol met jargon, en dus onvoldoende vanuit de behoefte van de lezer, te herkennen.

Frequently Asked Questions

De FAQ pagina op websites wordt vaak nog onderschat. Naast dat dit een handig overzicht biedt voor de meest voorkomende vragen en / of issues, is een FAQ pagina ook een handig overzicht met verwijzingen naar onderliggende pagina’s. Onderhoud de FAQ pagina goed, zorg dat deze up to date is als extra service naar je potentiële en huidige klant.

Probleem / Oplossing

Google’s zoekalgoritme is steeds beter in staat om vragen te begrijpen vanuit de context van de zoeker. Het gemiddeld aantal woorden dat mensen op Google intypen neemt toe. Het is echter niet zo dat hoe meer keywords je gebruikt in je tekst des the beter Google je zal begrijpen. Dit is wellicht de belangrijkste reden waarom in Google Analytics de lijst keywords waarop je gevonden wordt niet meer zichtbaar is. Keywords op webpagina’s zijn steeds minder relevant wanneer Google de context waarbinnen de vraag wordt gesteld probeert te begrijpen.

Case Studies

Case Studies zijn nog altijd een krachtig wapen voor marketeers. Hiermee wordt immers het ‘bewijs’ geleverd dat je resultaat geleverd hebt. Hanteer altijd structuur van de volgende 3 onderdelen:

  1. de probleemstelling of uitdaging
  2. de oplossing
  3. het resultaat, de ROI

Je ziet helaas weinig goede case studies, vaak wordt het teveel als reclame medium ingezet, wat een gemiste kans is. Vaak haak ik na 3 zinnen al af omdat het gevoel dat ik een advertorial lees die de overhand krijgt. Ik zoek iets ‘echts’ iets wat authentiek is, eerlijk is, wat aangeeft waar je op moet letten, wat de ‘lessons learned’ zijn. Probeer zo veel mogelijk diepgang aan te brengen. Een goede Case Study kost tijd, maar het is zeer de moeite waard ook vanuit het perspectief van de Hummingbird update!

Social

Het zal je inmiddels niet als een verrassing in de oren klinken dat Google Hummingbird ook meer naar de sociale impact kijkt. Lees meer hierover op mijn eerdere blog waarom Marketeers over zouden moeten stappen van Facebook naar Google+.

Top Tips

Lezers zijn nog altijd gek op Top Tips lijstjes, zoals 10 beste hotels ter wereld, of ’5 tips hoe vis te garen ‘, of de 15 belangrijkste Inbound Marketing KPI’s. En omdat lezers dit soort lijstjes waarderen, doet Google Hummingbird dat ook!

Onderzoek en analyses

Eerder dit jaar maakte Google al bekend dat er veel vraag is naar onderzoeksartikelen, In Depth Articles noemt Google dit zelf. Niet iedereen is dus op zoek naar een snel antwoord wanneer ze zoeken. Mensen willen ook diepgang, vanuit een bredere context geschreven. Dit is je kans als expert binnen jouw vakgebied om je plek als ‘Thought Leader’ te claimen.

Content is King, Context is Queen

De beste Inbound Marketing strategie is: blijf je focussen op kwaliteit, wees uniek en schrijf dus vooral vanuit de behoefte van je klant. Niet alleen is Content King, maar nu ook is Context Queen. Kijk niet alleen naar hoe hoog je artikelen ‘ranken’ binnen Google, maar probeer juist zoveel mogelijk sociale interactie los te maken. Je zult dan zeker succesvol gaan worden en meer terugkerende lezers – bezoekers – potentiële klanten krijgen.

Boektip: Google Marketing – Mark Jansen