Ontvang jouw b2b updates. 2000+ b2b marketeers gingen je voor!

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.

6 tips voor jouw e-mailmarketing

by Redactie | Last Updated: 5 oktober 2021

E-mailmarketing is lang niet dood. Het is nog steeds een effectief marketingmiddel, maar het moet wel op de juiste wijze worden uitgevoerd. Om je hiermee te helpen, geven je een aantal tips voor je e-mailmarketing

1. Onderschat het belang van de onderwerpregel niet

Of je e-mail geopend wordt of niet, valt of staat met een wervende onderwerpregel. Onderschat het belang hiervan dus niet. Ondanks dat een onderwerpregel kort is, moet je hier de nodige aandacht aan besteden. Verplaats je in de schoenen van de lezer: zou jij hier op klikken als je dit in je inbox zou spotten? Wat de beste onderwerpregel is, hangt natuurlijk sterk af van de inhoud van je e-mail. Wel zijn er een aantal handvaten die je kunt gebruiken:

  1. Waak ervoor dat je onderwerpregel te lang is. De kans is groot dat de lezer dan afhaakt. 
  2. Zorg dat je onderwerpregel informatief is en tegelijkertijd nieuwsgierigheid opwerkt en daarmee prikkelt tot lezen. Een titel als ‘Nieuwsbrief september 2021’ nodigt niet uit om verder te lezen.  
  3. Het helpt om je lezer persoonlijk aan te spreken. Veel programma’s bieden de mogelijkheid om de naam van de ontvanger in de onderwerpregel te verwerken.

2. Zorg dat je het juiste platform voor e-mailmarketing gebruikt

Er is een weelde aan platforms die je voor je e-mailmarketing kunt gebruiken beschikbaar. Het is lastig om een eenduidig antwoord te geven op de vraag welke het beste is. Dit hangt namelijk sterk af van jouw wensen en behoeften! Neem de tijd om de verschillende platforms te onderzoeken voordat je een keuze maakt. Stuur je ook mails naar Belgische klanten, dan is deze online mailing tool in België een goede optie. 

3. Stop niet te veel reclame je in e-mails 

Veel bedrijven zijn geneigd om hun e-mails vol met reclame te stoppen. Dit leidt over het algemeen alleen maar tot irritatie en niet tot meer verkopen. Focus je liever op relevante content, iets wat voor de lezer écht interessant is. Je kunt daar op een natuurlijke wijze links naar je product of dienst in stoppen. 

4. Bied een duidelijke mogelijkheid tot uitschrijven

Het is wettelijk verplicht om een mogelijkheid tot uitschrijven in je e-mail te verwerken. Je ziet vaak dat deze bedrijf de link ergens in hun e-mail verstoppen. Niet alleen roept dat ergernis op, het heeft ook weinig zin om mensen die zich eigenlijk uit willen schrijven daarvan proberen te weerhouden. Je hebt veel meer aan een betrokken groep die je nieuwsbrieven actief leest. Dat is bovendien goed voor het openingspercentage!

5. Schrijf vanuit je eigen naam

We benoemden al dat het goed is om de lezer bij zijn of haar naam aan te spreken. Om het nog persoonlijker te maken, schrijf je het liefst vanuit je eigen naam. Hierdoor voelt het veel vetrouwder aan en krijgt je bedrijf sneller een betrouwbare uitstraling. Zet er eventueel een kleine foto en een link naar je social mediakanalen bij, zodat mensen zien dat er een echt persoon achter de e-mails zit. Het liefst gebruik je ook een e-mailadres waarin je naam verwerkt zit. 

6. Experimenteer met verschillende verzendtijden

De één zegt dat ’s ochtends het beste moment is om een e-mail te sturen, de ander zegt ’s avonds. Er zijn ontzettend veel meningen en statistieken over dit onderwerp, maar uiteindelijk hangt het sterk van je doelgroep af. Het beste is om de proef op de som te nemen en te experimenteren met verschillende tijden. Zo kom je er vanzelf achter wat de beste tijd voor jouw doelgroep is. 

Foto door Andrea Piacquadio via Pexels

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.