Tags: e-mailmarketing
Wat we moeten doen om sitebezoekers te genereren wordt steeds duidelijker. We investeren massaal in SEO en SEA trajecten. Maar waar vervolgens vaak minder aandacht voor is, is juist zo belangrijk: conversie. Oftewel; hoe zet ik die duur verkregen bezoekers om in waarde voor mijn organisatie?
Conversie kan op allerlei manieren plaatsvinden, in dit artikel lichten we er 1 uit: de online nieuwsbrief inschrijving. Een paar tips om het aantal inschrijvingen voor de nieuwsbrief te verhogen.
1. Aandacht voor de landingpage
Genereer bezoekers op je website en leidt zo zoveel mogelijk naar een inschrijfmogelijkheid. Als een potentiële abonnee op de homepagina geen inschrijfmogelijkheid kan vinden, daalt de kans dat die persoon zich inschrijft dramatisch. De conversie wordt verhoogd wanneer je bezoekers trekt via een campagne en deze laat landen op een landingpage met een conversiemogelijkheid.
Een landingpage kan geheel aangepast worden op de campagne en sluit daardoor veel beter aan bij de zoekopdracht van de prospect. Bovendien kun je de bezoeker sturen naar de gewenste actie. Zorg dus voor een logische funnel waardoor de bezoeker automatisch ‘landt’ in het gespreiden bedje; jouw aanmeldformulier.
Een belangrijke voorwaarde bij de call-to-action is dat het voor de bezoeker klip en klaar moet zijn waar de nieuwsbriefaamelding toe gaat leiden. Geef dus antwoord op vragen als:
- hoeveel e-mailnieuwsbrieven ga ik ontvangen?
- Wat staat er in deze nieuwsbrieven en
- wat heb ik er aan?
Ben hierin goudeerlijk. Hierover verderop in dit artikel meer.
2. Scrollen = afhaken
Plaats Call to Actions zoals inschrijfopties voor nieuwsbrieven zoveel mogelijk boven de ‘vouw’. Want: scrollen = afhaken.
Tenzij…..
de landingpage zo goed in elkaar zit dat de contextuele content zo sterk is dat deze verleidt tot verder lezen en aanmelden. Je kunt hiermee ook experimenteren. Voer A/B-tests uit met nieuwsbrief aanmeldformulieren op verschillende posities op de website om het aantal aanmeldingen voor de nieuwsbrief te verhogen.
3. Ieder veldje is een drempel voor een inschrijving op de nieuwsbrief
Maak de inschrijving op de nieuwsbrief zo eenvoudig mogelijk. Denk daarbij aan de gouden regel: ieder veldje is een drempel. Vraag dus alleen het hoogst noodzakelijke zodat je de prospect kunt identificeren en persoonlijk aan kunt schrijven. Geslacht, Naam en e-mailadres leveren al voldoende informatie op. Als de prospect zich heeft geabonneerd, kunt je altijd later nog meer prospectinformatie verkrijgen.
4. What is in it for me?
Verrijk je inschrijfoptie met een korte maar krachtige tekst zodat de potentiële abonnee antwoord krijgt op de vraag: what is in it for me? En zorg dat uw prospect weet waar hij/zij zich op abonneert. Niemand zit te wachten op dagelijkse nieuwsbrieven met semi interessante content. Dus licht het toe, zo kort mogelijk. Bijvoorbeeld:
Schrijf u in en ontvang maximaal 6x per jaar gratis tips voor het verbeteren van de vindbaarheid van uw website. We gaan u niet spammen met informatie over producten of diensten.
Om nog meer vertrouwen te wekken, kan het toevoegen van een link naar een eerdere nieuwsbrief wonderen doen. Ook kun je er voor kiezen om opties te bieden; onderwerpen/thema’s waar men wel of geen informatie over wil ontvangen.
Dit is ook interessant voor jou als aanbieder van de e-mailnieuwsbrief want op deze manier kun jij je content goed afstemmen op de wensen van de ontvanger.
5. Laat abonnees abonnees voor je werven
Verwen jouw abonnees met waardevolle nieuwsbrieven die relevant zijn. Het is frustrerend als er gouden bergen worden beloofd en de aanmelding vervolgens leidt tot een teleurstelling. Door relevante, creatieve informatie, handige templates, kortingen of andere voordelen houd je de nieuwsbrief levendig. Daarmee vergroot je tevens de kans dat abonnees jouw nieuwsbrief ook gaan aanbevelen aan anderen. Dit kun je ook stimuleren door leden er actief to te motiveren. Bijvoorbeeld door een winactie in het leven te roepen.
Conclusie
Het verhogen van het aantal inschrijvingen voor je nieuwsbrief vereist niet alleen aandacht voor het genereren van websiteverkeer, maar ook een doordachte aanpak van conversie. Door te focussen op de optimalisatie van de landingpagina, het vermijden van scrollafhankelijkheid en het minimaliseren van drempels bij het inschrijvingsproces, kun je de kans op aanmeldingen aanzienlijk vergroten. Belangrijk is ook om de potentiële abonnee helder te informeren over wat hen te wachten staat en waarom zij zich zouden moeten inschrijven.
Door te voorzien in relevante en waardevolle content, en door de inschrijfopties aan te passen aan de interesses van de lezer, creëer je een win-winsituatie voor zowel de abonnee als voor jou als aanbieder. Met deze strategische benadering kun je met vertrouwen werken aan het succesvol laten groeien van je nieuwsbriefabonneebestand.
Succes met het implementeren van deze tips en het stimuleren van betrokkenheid bij je nieuwsbrief!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Spotler lanceert nieuw product: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1 oplossing!
E-mail marketing specialist Spotler lanceert: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1
Tips voor succesvolle e-mailmarketing in 2024
Met deze tips maak jij van e-mailmarketing een succes in 2024. Lees snel verder om jouw e-mailmarketing te optimaliseren!
6 tips voor jouw e-mailmarketing
Het is nog steeds een effectief marketingmiddel, om je hiermee te helpen, 6 tips voor je e-mailmarketing.
9 Tips voor krachtige e-mail marketing in b2b marketing
succesvolle e-mail marketing, emailmarketing
Haal meer uit je e-mailtool met een CRM-koppeling
MailerLite Review 2024: is dit een goed e-mailtool alternatief voor jou?
MailerLite: e-mailsoftware die terrein wint als waardig alternatief voor je huidige software. ✅ Check onze MailerLite review!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.