Schrijf je in voor de wekelijkse b2b updates en ontvang gratis de infographic: Content Marketing Statistieken 2021.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.

Hoe kan ik het aantal inschrijvingen voor mijn nieuwsbrief verhogen?

by Marcel Nanning | Last Updated: 25 februari 2011

ipad-krant

Wat we moeten doen om sitebezoekers te genereren wordt steeds duidelijker. We investeren massaal in SEO en SEA trajecten. Maar waar vervolgens vaak minder aandacht voor is, is juist zo belangrijk: conversie. Oftewel; hoe zet ik die duur verkregen bezoekers om in waarde voor mijn organisatie?

Conversie kan op allerlei manieren plaatsvinden, in dit artikel lichten we er 1 uit: de online nieuwsbrief inschrijving. Een paar tips om het aantal inschrijvingen voor de nieuwsbrief te verhogen:

Aandacht voor de landingpage

Genereer bezoekers op je website en leidt zo zoveel mogelijk naar een inschrijfmogelijkheid. Als een potentiële abonnee op de homepagina geen inschrijfmogelijkheid kan vinden, daalt de kans dat die persoon zich inschrijft dramatisch. De conversie wordt verhoogd wanneer je bezoekers trekt via een campagne en deze laat landen op een landingpage met een conversiemogelijkheid.

Een landingpage kan geheel aangepast worden op de campagne en sluit daardoor veel beter aan bij de zoekopdracht van de prospect. Bovendien kun je de bezoeker sturen naar de gewenste actie. Zorg dus voor een logische funnel waardoor de bezoeker automatisch ‘landt’ in het gespreiden bedje; jouw aanmeldformulier.

Een belangrijke voorwaarde bij de call-to-action is dat het voor de bezoeker klip en klaar moet zijn waar de nieuwsbriefaamelding toe gaat leiden. Geef dus antwoord op vragen als: hoeveel e-mailnieuwsbrieven ga ik ontvangen? Wat staat er in deze nieuwsbrieven en wat heb ik er aan? Ben hierin goudeerlijk. Hierover verderop in dit artikel meer.


😎 Tooltips van de maand voor marketeers!


Project Management Software voor b2b marketeers 👇
 

Scrollen = afhaken

Plaats Call to Actions zoals inschrijfopties voor nieuwsbrieven zoveel mogelijk boven de ‘vouw’. Want: scrollen = afhaken.

Tenzij…..

content marketing strategy template

de landingpage zo goed in elkaar zit dat de contextuele content zo sterk is dat deze verleidt tot verder lezen en aanmelden. Je kunt hiermee ook experimenteren. Voer A/B-tests uit met nieuwsbrief aanmeldformulieren op verschillende posities op de website om het aantal aanmeldingen voor de nieuwsbrief te verhogen.

Ieder veldje is een drempel voor een inschrijving op de nieuwsbrief

Maak de inschrijving op de nieuwsbrief zo eenvoudig mogelijk. Denk daarbij aan de gouden regel: ieder veldje is een drempel. Vraag dus alleen het hoogst noodzakelijke zodat u de prospect kunt identificeren en persoonlijk aan kunt schrijven. Geslacht, Naam en e-mailadres leveren al voldoende informatie op. Als uw prospect zich heeft geabonneerd, kunt u altijd later nog meer prospectinformatie verkrijgen.

What is in it for me?

Verrijk je inschrijfoptie met een korte maar krachtige tekst zodat de potentiële abonnee antwoord krijgt op de vraag: what is in it for me? En zorg dat uw prospect weet waar hij/zij zich op abonneert. Niemand zit te wachten op dagelijkse nieuwsbrieven met semi interessante content. Dus licht het toe, zo kort mogelijk. Bijvoorbeeld:

Schrijf u in en ontvang maximaal 6x per jaar gratis tips voor het verbeteren van de vindbaarheid van uw website. We gaan u niet spammen met informatie over producten of diensten. 

Om nog meer vertrouwen te wekken, kan het toevoegen van een link naar een eerdere nieuwsbrief wonderen doen. Ook kun je er voor kiezen om opties te bieden; onderwerpen/thema’s waar men wel of geen informatie over wil ontvangen.

Dit is ook interessant voor jou als aanbieder van de e-mailnieuwsbrief want op deze manier kun jij je content goed afstemmen op de wensen van de ontvanger.

Succes met het verhogen van het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief!

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn