In samenwerking met email marketing software Nextmessage hebben wij in deze blog de belangrijkste B2B marketing trends voor 2024 verzameld. Zo vind je als ondernemer of B2B marketeer eenvoudig een overzicht van de belangrijkste trends. Ook in 2024 blijft marketing binnen B2B een enorme groeimarkt, waarin de mogelijkheden steeds uitgebreider worden. Het is daarom van belang om een gezonde combinatie samen te stellen tussen B2B marketing trends die op korte termijn zorgen voor meer omzet en trends die op langere termijn zorgen voor de stabiele onderstroom. Uiteraard kijken we hierbij ook naar de meest recente ontwikkelingen rondom AI en demand generation.
Kies daarom bewust met welke B2B marketing trends jij aan de slag gaat.
B2B e-mail marketing: nog steeds helemaal niet dood!
“E-mail marketing is dood”. Het is een stelling die we al vele jaren zien opduiken. Toch is niets minder waar. In verschillende landen zoals buurland Duitsland is zelfs gebleken dat e-mail marketing nog nooit eerder zo populair was als nu. Dat hoeft ook helemaal niet te verbazen. E-mail marketing is namelijk één van de beste manieren om contact te houden met je klantenbestand.
Type e-mail marketing in 2024
Bovendien is het op deze manier eveneens mogelijk om hun interesse vast te houden, iets wat bij vele andere vormen van marketing een niet onbelangrijk pijnpunt is. Bij het versturen van mailings kan er gebruik worden gemaakt van vier verschillende type e-mails, namelijk:
- Informatieve e-mails;
- Promotionele e-mails;
- Educatieve e-mails;
- Lead genererende e-mails;
Customer Journey begrip
Door de customer journey te begrijpen zal je kunnen achterhalen op welk moment je het best welke e-mail naar welke partij kan sturen. Voordat je de voordelen van e-mail marketing kan achterhalen is het van cruciaal belang om een kwalitatieve mailinglijst aan te leggen. Er zijn op de markt verschillende tools voor handen die je hierbij kunnen helpen. Zo kan je bijvoorbeeld gebruikmaken van website visitor identification software.
Daarnaast kan ook gated content bestempeld worden als een ontzettend belangrijke bijdrager aan een kwalitatieve, relevante mailinglijst. In ieder geval, ook dit is met zekerheid één van de trends in marketing B2B die zeer relevant zal zijn in het jaar 2024.
Social selling: nog steeds ontzettend relevant
De eerste van de B2B marketing trends die je aandacht ook in 2023 nog steeds meer dan waard is, heeft betrekking tot zogenaamde social selling. Social media platformen zullen ook de komende jaren nog steeds razend populair blijven. Instagram, TikTok en Youtube blijven groeien. Ook business-kanalen zoals LinkedIn blijven zich verder ontwikkelen.
Social Media doelen
Het niet benutten van de mogelijkheden die dergelijke platformen met zich meebrengen kan als gevolg hebben dat er een behoorlijk potentieel voor je onderneming onbenut wordt gelaten. Social media kunnen ingezet worden voor meerdere doelen.
Denk hierbij aan:
- Het genereren van leads;
- Aan prospectie doen;
- Het opbouwen van zakelijke relaties;
Voor de zakelijke markt geldt dat vooral LinkedIn kan worden bestempeld als het meest interessante platform. Er bestaan heel veel verschillende manieren om social selling te implementeren in jouw marketing strategie. Gaande van het simpelweg liken van relevante content tot het plaatsen van reacties en het creëren van LinkedIn message ads, het is allemaal het overwegen meer dan waard.
Intent-based marketing
Eén van de trends in marketing B2B die ontzettend relevant zal zijn in het jaar 2023 is ongetwijfeld intent-based marketing. Het gaat hierbij om een vorm van marketing waarbij de focus vooral komt te liggen op de achterliggende doelen van individuen. Hiermee is het streven: kwaliteit boven kwantiteit.
Focus op koopintentie
Door het toepassen van deze marketing wordt de focus dus gelegd de bedoeling van een interactie door een individu. Als je je richt op de daadwerkelijke koop-intentie ben je dus vooral op zoek naar prospects of klanten die een interactie aangaan met een duidelijke aankoopbeweging. Een voorbeeld van een zoekopdracht in Google: ‘CRM software kopen’.
De kans is groot dat hier iemand zoekt met de daadwerkelijke intentie CRM software aan te schaffen. Aangenomen kan worden dat achter de zoekopdracht: ‘wat is CRM?’ geen directe koopintentie ligt.
Intent-based marketing tactieken
Er bestaan verschillende manieren om de kracht en het potentieel van intent-based marketing te benutten. Een eenvoudige, voor de hand liggende manier om dit te doen is door te kijken naar de partijen die interesse hebben getoond in de diensten of producten van je (belangrijkste) concurrenten. Hierdoor wordt duidelijk dat ze geïnteresseerd zijn in het product of de dienst welke ook jouw bedrijf kan aanbieden, maar ze mogelijks nog niet met jouw onderneming in contact zijn gekomen.
Dit is een geweldige manier om jouw concurrentievoordeel uit te spelen. Van alle verschillende trends in B2B marketing op deze pagina is dit zeker één van de belangrijkste om te benutten.
De toepassing van ‘website visitor identification’
Voor elke B2B onderneming geldt dat ze eigenlijk verplicht zou moeten worden om gebruik te maken van ‘website visitor identification’. Zoals de naam al laat vermoeden zorgt het gebruik van een dergelijke tool ervoor dat je een beter beeld krijgt van de partijen die je website of webwinkel bezoeken. Het toepassen van dergelijke software kan helpen om de omzet die wordt gerealiseerd door je bedrijf met tussen de 10 en 20 procent te verhogen. Op deze manier wordt het bijvoorbeeld mogelijk om te achterhalen welke “anonieme” bedrijven jouw website bezoeken. Bovendien kan je ook rekenen op andere relevante data zoals bijvoorbeeld:
- Welke pagina’s ze bezoeken;
- Hoeveel tijd ze op bepaalde pagina’s doorbrengen;
- Welke uiteindelijke conversie er mogelijks plaatsvindt;
Data combineren
Naast bovenstaande maakt website visitor identification het eveneens mogelijk om te achterhalen wat de belangrijkste medewerkers zijn van het bedrijf in kwestie evenals bijvoorbeeld het zakelijke e-mailadres waar ze gebruik van maken. Ook de LinkedIn accounts van deze personen kunnen op deze manier worden achterhaald waardoor er een uitstekende wisselwerking ontstaat met mogelijkheden op het gebied van social selling.
Dit is absoluut één van de B2B marketing trends die je zowel tegenwoordig als in de (nabije) toekomst niet over het hoofd mag zien!
Influencer marketing binnen het B2B-segment? Absoluut!
Influencer marketing kan misschien wel worden bestempeld als één van de belangrijkste marketing trends van de voorbije jaren. Dat zeker niet alleen maar binnen het consumentensegment, maar ook in het B2B-segment. Ondanks haar populariteit over de voorbije jaren lijkt het er niet naar uit te zien dat deze binnenkort gaat afnemen, in tegendeel. Ook nu weer wordt ze getipt als één van de belangrijkste trends in marketing B2B voor het jaar 2023.
Influencer marketing b2b voorbeeld
‘s Werelds grootste bedrijven blijken het hier in de praktijk ook alleen maar mee eens te zijn. Neem nu bijvoorbeeld het bekende technologiebedrijf Cisco. Voor deze onderneming geldt dat ze zich heeft gespecialiseerd in het op de markt brengen van zowat ‘s werelds meest betrouwbare en kwalitatieve netwerkapparatuur. Dit bedrijf heeft ervoor gekozen om een samenwerking aan te gaan met niet alleen influencers, maar ook andere bekende personen om hun producten te adverteren.
Bovenstaande keuze heeft haar effect niet gemist. Cisco slaagde er in de praktijk dan ook in om een indrukwekkend engagement te realiseren op social media.
Influencer marketing b2b & risico’s
Let wel, ondanks het enorme potentieel dat influencer marketing met zich meebrengt moet het gezegd dat er ook risico’s aan verbonden zijn. In zee gaan met de foute influencer kan niet alleen een dure grap worden, daarnaast zou er zomaar ook reputatieschade door geleden kunnen worden.
Wees er dus zeker van om altijd grondig onderzoek te doen naar de beste influencers voor jouw onderneming.
Bloggen blijft ook in 2024 een belangrijk gegeven
Eén van de meest krachtige tools welke door elke onderneming kan worden ingezet is blogging. De voorbije jaren werd al duidelijk dat bloggen ook binnen het B2B-segment steeds populairder is geworden. Dat is niet zonder reden. Door te bloggen kan je namelijk niet alleen je expertise laten blijken, daarnaast lok je meer bezoekers naar je website en weet je op een efficiënte manier nieuwe abonnees voor je mailinglijst te verzamelen.
Door te bloggen wordt in de praktijk een win-win-situatie gecreëerd voor alle betrokken partijen. Dit dus zowel voor jouw onderneming als voor de zakelijke klant die interesse heeft in jouw producten en / of diensten.
In dit interview van RedPandaWorks ga ik dieper in op de vraag: “heeft bloggen nog zin?”.
Van top of funnel tot aankoop
Wanneer er een potentiële zakelijke klant terecht komt op jouw website door middel van een blogartikel is het bijvoorbeeld mogelijk om deze partij te “remarketen” op social media. Het inzetten van website visitor identification software zou er zelfs voor kunnen zorgen dat je de persoonlijke informatie van de bezoeker weet te achterhalen zo dat je hem of haar persoonlijk kan contacteren.
Blogs zijn eenvoudig te realiseren en te onderhouden. Zelfs wanneer je bijvoorbeeld slechts enkele keren per maand een artikel plaatst, kunnen jouw blogs nog steeds een mooie meerwaarde betekenen.
Voorbeeld: bij email marketing software Nextmessage houden ze ook van kennisdeling. Zo deelt de software inzichten over email marketing, maar ook bredere trends binnen e-commerce en (online) marketing. Ben je op zoek naar meer inzichten groeien met je webshop: je leest hier alles over webshop marketing.
Remarketing: ook in 2024 één van de belangrijkste trends in B2B marketing
Lijsten met trends voor B2B marketing bevatten al enkele jaren steevast een stukje met informatie over remarketing. Dat is ook voor het jaar 2024 het geval. Nog steeds is het zo dat veel bedrijven er niet voor kiezen om remarketing deel uit te laten maken van hun marketingstrategie. Wanneer dat ook geldt voor jouw onderneming is nu het perfecte moment aangebroken om daarmee te beginnen.
Remarketing toepassen op bijvoorbeeld social media kanalen is een geweldige manier om de focus te richten op bedrijven of andere zakelijke partijen die voorheen al interesse hebben geuit in jouw producten of diensten. Voor maar liefst 98 procent van de personen of bedrijven die voor het eerst een bezoek brengen aan je website geldt dat er niet meteen een conversie wordt gerealiseerd.
Door remarketing toe te passen creëer je dus een ongelofelijk potentieel voor jouw bedrijf. Een explosieve toename van het aantal conversies is dan ook zo goed als gegarandeerd.
Bovenstaande kunnen we ook perfect in cijfers uitdrukken. Onderzoeken hebben aangetoond dat bedrijven tot zomaar even 70 procent meer kans hebben om bezoekers te overtuigen betalende klanten te worden wanneer ze door middel van een remarketing campagne worden benaderd.
Bovendien is er nog een voordeel verbonden aan remarketing. In tegenstelling tot wat veel mensen vermoeden valt het namelijk behoorlijk eenvoudig op te zetten.
Remarketing kan via Linkedin (je vult bijvoorbeeld een remarketing-bucket met mensen die meer dan 25% van je video hebben bekeken). Uiteraard kun je ook kiezen voor remarketing via Google Display ads op basis van bezoekers aan jouw website.
Website personalisatie
Personalisatie is sinds jaar en dag één van de vaakst aangehaalde B2B marketing trends. Voor personalisatie geldt echter dat ze op verschillende manieren kan worden toegepast. Denk hierbij niet alleen aan het personaliseren van mailings, maar ook aan de personalisatie van je eigen website. Voor B2B website personalisatie geldt dat ze specifiek verwijst naar de mogelijkheid om de aanblik van je website aan te passen aan de zakelijke partij die er een bezoek aan brengt. Dat klinkt natuurlijk ongelofelijk complex, maar in de praktijk valt dat eigenlijk best mee. We geven je graag een concreet voorbeeld.
Website personalisatie b2b voorbeeld
Stel, een verzekeringsmaatschappij is op zoek naar een gespecialiseerd marketingbedrijf. Wanneer de verantwoordelijke van de verzekeringsmaatschappij een bezoek brengt aan jouw website zou je ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld case studies of use cases weer te geven die specifiek betrekking hebben tot de verzekeringsmarkt.
Door de verzekeraar te voorzien van duidelijk voor haar zeer relevante informatie wordt de kans dat ze uiteindelijk met jouw onderneming in zee zal gaan en niet met een concurrent aanzienlijk vergroot.
Video marketing: een trend waar je niet meer omheen kan
Ook voor video marketing geldt dat het duidelijk één van de belangrijkste trends voor marketing B2B is. Er zijn heel wat verschillende zaken die onder deze noemer vallen. Denk hierbij onder meer aan:
- Het maken van Youtube video’s;
- Adverteren op Youtube;
- Video’s op een organische manier gebruiken op social media kanalen;
Eén ding wat al deze verschillende zaken met elkaar gemeen hebben is dat ze met absolute zekerheid de aandacht van je doelgroep zullen weten te strikken. Voor video marketing geldt dat ze tegenwoordig perfect in te zetten is op eender welk social media platform. Dit niet alleen op een organische manier, maar ook in advertenties.
Marketeers hebben ontdekt dat het gebruik van video’s op hun landingspagina’s de conversion rate met zomaar even 70 procent kan doen toenemen. Bovendien is het ook nog eens zo dat zomaar even 90 procent van de (potentiële) klanten die de video onder ogen krijgen, aangeven dat het hun helpt om een aankoopbeslissing te maken.
Al deze verschillende voordelen samen maken eigenlijk alleen maar duidelijk hoe ontzettend belangrijk video marketing in de praktijk wel niet is.
Ze hoort dus absoluut met recht en rede thuis in deze lijst met B2B marketing trends.
Gated content: tijdrovend, maar ontzettend belangrijk
Een trend die we al jaren zien is die van gated content: het aanbieden van waardevolle content achter een formulier. Het produceren en inzetten van gated content staat er in de praktijk om bekend ontzettend tijdrovend te zijn. Dit gezegd hebbende kan ze over de lange(re) termijn zeer interessant blijken te zijn. Deze vorm van content verspreid je op verschillende manieren. Denk hierbij concreet aan:
- Een ebook;
- Een video;
- Cursussen;
Bied waardevolle content. No short cuts!
Van belang is vooral om er op toe te zien dat ze jouw bezoekers of potentiële zakenpartners voorzien van een bepaalde vorm van educatie. In het merendeel van de gevallen is dit content welke uitsluitend toegankelijk is voor bezoekers die hun contactinformatie achterlaten.
Het kan hierbij dan concreet gaan om hun volledige naam, het bedrijf waarvoor ze werken en hun e-mailadres. Van zodra je deze e-mailadressen hebt bemachtigd is het uiteraard mogelijk om ze toe te voegen aan je CRM of e-mail marketing software zodat je ze nadrukkelijk kan opvolgen.
Welke b2b marketing trends voor 2024 verwacht jij?
Dit is een greep uit de belangrijkste trends die wij zien voor b2b marketing in 2024. Natuurlijk is er meer gaande in 2024 waar we oog voor moeten hebben. Wat zijn bijvoorbeeld de ontwikkelingen rondom online en live events? Welke rol gaan hybride events spelen bijvoorbeeld? Welke belangrijke trends zie jij op ons afkomen in 2024? We horen het graag in een reactie op dit artikel!
Topafbeelding b2b marketing trends 2024 door Mikael Blomkvist
Afbeelding vraagteken door Ann H
Lees ook:
- b2b marketing trends 2020
- b2b marketing trends 2018
- b2b marketing trends 2017
- b2b marketing trends 2016
- b2b marketing trends 2015
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Waarom attributie je b2b-marketing aanpak toekomstbestendig maakt
Attributie; niet het meest geliefde onderwerp voor marketeers. Attributie is erg belangrijk voor de meetbaarheid en transparantie van marketing.
De belangrijkste valkuilen in B2B-contentmarketing
Trap jij in deze valkuilen van contentmarketing? De meeste bedrijven doen wel iets met content maar trappen vaak in dezelfde val!
Whitepaper marketing als centraal onderdeel in content marketing
Whitepaper Marketing als centraal onderdeel in Content Marketing, kun je er b2b leads mee genereren? En waar moet een whitepaper dan aan voldoen?
Patrick van Zandwijk: “Kennis delen is de sleutel tot het groeien van je B2B-bedrijf”
“Ik vind B2B-marketing uitdagender, B2C-marketing is toch wat 'makkelijk'. Rond B2B-marketing zit veel meer complexiteit.”
MailerLite Review 2024: is dit een goed e-mailtool alternatief voor jou?
MailerLite: e-mailsoftware die terrein wint als waardig alternatief voor je huidige software. ✅ Check onze MailerLite review!
Je marketingbrein uitschakelen? 6 redenen waarom lezen helpt!
Je marketingbrein uitschakelen? 6 redenen waarom lezen helpt! Start direct en begin met het lezen van dit artikel!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.