Marketing Automation is een verzamelnaam van uiteenlopende softwaretools. Een type dat sterk in opkomst is in B2B, legt zich toe op het identificeren van websitebezoekers. We spreken dan over lead identification software, leadgeneratie software of sales acceleration software of website visitor tracking software.

Database gegevens worden gekoppeld aan het websitebezoek a.d.h.v. technische gegevens zoals het IP adres. Doel is om meer inzicht te verkrijgen in de daadwerkelijke bezoekers van websites om sneller en gerichter in te haken op de Customer Buyer Journey. De grotere Marketing Automation pakketten zoals HubSpot werken ook met websitebezoeker identificatietechnieken maar hier ligt doorgaans niet hun kracht. Lokale software aanbieders maken vaak gebruik van lokale databases waardoor de gegevens betrouwbaarder en uitgebreider zijn.

Een aantal tools dat zich richt op b2b Nederland op een rij:

Online Succes vanaf 0,- p/m

Een initiatief van twee b2b marketing experts dat in snel tempo gebruikers toevoegt. De achterliggende bedrijfsgegevens van leads zijn o.a. afkomstig van Company.info. Ook is er een doorlopende verrijking van gegevens gaande en is de tool volop in ontwikkeling. Er worden nieuwe functionaliteiten toegevoegd zodat gebruikers actief aan de slag kunnen met het ordenen en uiteindelijk bewerken van leads. De klant krijgt toegang tot een dashboard waar leads toe te wijzen zijn aan bepaalde bakjes (prospect/klant). Ook zijn er analyses te maken op verschillende informatie zoals wat de brancheverdeling is van het totaal aantal bezoekers. De kengetallen zijn vrij uitgebreid, denk aan het aantal bezoeken van een bepaalde lead aan specifieke pagina’s. Daarnaast biedt Online Succes opties voor het herkennen van contactpersonen en zijn er mogelijkheden om deze via de tool te benaderen. Tijdens onze proefperiode hebben we regelmatig bruikbare content ontvangen t.b.v. leadgeneratie.

Online Succes b2b

SalesFeed vanaf 39,- p/m

SalesFeed is eveneens een uitgebreide tool met sterke overeenkomsten met Online Succes. Ook hier krijgt de klant toegang tot een dashboard met mogelijkheden om leads toe te wijzen aan bepaalde bakjes en analyses te doen op de data. Deze mogelijkheden zijn gebruiksvriendelijk en volledig. De datapartner is o.a. CreditSafe, daarnaast legt SalesFeed een koppeling met LinkedIn profielen. SalesFeed is eveneens te koppelen aan verschillende pakketten zodat je bepaalde informatie direct in andere systemen kunt gebruiken zoals CRM software. SalesFeed biedt opties tot het maken van ‘Liquid content’, zodat landingpages specifieke data voor specifieke bezoekers tonen. SalesFeed geeft niet direct data m.b.t. contactpersonen.

salesfeed b2b

LeadBoxer vanaf 9,- p/m

LeadBoxer is een app, begin 2015 gelanceerd. LeadBoxer heeft onlangs een duwtje in de rug gekregen van het Emerce startup programma Rockstart. In december 2015 is er een kapitaalinjectie opgehaald van 500.000,-. (persbericht LeadBoxer). LeadBoxer gebruikt LinkedIn, KVK en Google Analytics als databronnen. Daarnaast bieden ze opties om de data te verrijken met eigen informatie. LeadBoxer beschikt over mogelijkheden om in contact te treden met leads vanuit de tool (bijv. via e-mail). De combinatie van het team, de partners en de funding zijn veelbelovend maar ze zullen hard moeten werken op een plek in de markt te veroveren want ze lijken duidelijk te kiezen voor een plek op de internationale markt.

leadboxer b2b

Website-Leads – Data Collectief  160,- p/m

De functionaliteiten van Website-Leads zijn niet zo uitgebreid als van de meeste andere tools. De kracht achter deze tool is het Data Collectief. Gegevens uit deze bron inclusief contactpersonen, worden gebruikt voor het aanleveren van leads. Aanvullende gegevens uit het data collectief worden hierbij verstrekt. De klant kan vervolgens zelf aan de slag met het benaderen van deze leads. De prijs van het ‘instap’ abonnement is vrij hoog in vergelijking met de andere systemen en er is geen dashboard of lead scoring.

website leads

LeadExpress 80,- p/m

Deze tool oogt wat eenvoudiger en richt zich voor alsnog puur op het identificeren van bezoekers en het verstrekken van rapporten hierover. De rapportage bestaat uit de basis gegevens zoals: bedrijfsgegevens, hoe bezoekers de website hebben gevonden, welke pagina’s zijn bezocht, welke zoekwoorden zijn gebruikt, time on page en of het terugkerende bezoekers zijn. De klant krijgt dus geen toegang tot een dashboard zoals dit bij tools als SalesFeed, LeadBoxer en Online Succes wel het geval is. Andere tools geven ook meer opties om met de leads aan de slag te gaan. Denk aan het ordenen van leads, lead scoring of lead nurturing. De tooling maakt gebruik van verschillende GEO IP databases, welke precies is ons niet verteld. LeadExpress ook werkt via een whitelabel reseller kanaal. Een van deze resellers is Leadtracker.

leadexpress b2b

Lead Identificatie Software op een rij:

Online Succes

SalesFeed

LeadExpress

LeadBoxer

Website-leads

Prijs p/m vanaf

0
39
80
9
160

Database partner (naast eigen verrijking)

Company.info
CreditSafe/kvk
Onbekend
LinkedIn, KVK
Data Collectief

Luiquid Content

ja
ja
nee
nee
nee

Dashboard

ja
ja
nee
ja
nee

Lead scoring

ja
ja
nee
ja
nee

Lead nurturing

ja
ja
nee
ja
nee

App

nee
nee
nee
ja
nee

Api/Connectiviteit

ja
ja
in voorbereiding
ja
onbekend

Contactpersonen aanleveren

 ja
 nee
 nee
 ja
ja

Ik heb ervaring met SalesFeed en Online Succes en vind dit beide tools een verrijking voor de b2b marketeer. De basis zit goed in elkaar en de aanvullende functionaliteiten sluiten in de meeste gevallen aan op de wensen van de b2b marketeer. De andere tools ken ik wat minder maar zijn vrij helder in hun communicatie rondom het product en de dienstverlening. Leadstracker/LeadExpress zijn qua functionaliteit het minst uitgebreid. LeadBoxer heeft een internationaal karakter en sterke App focus. Daar zie ik de voordelen wel van in; even snel door de nieuwste leads scrollen op je telefoon of tablet. LeadBoxer gaat eveneens verder dan alleen het identificeren van leads en biedt net als Online Succes en SalesFeed mogelijkheden tot lead scoring en (Social) engagement.

Best Of Breed vs Totaaloplossing

Lead identificatie software, leadgeneratie software of sales acceleration software aanbieders onderscheiden zich door de kwaliteit van de brondata en de mogelijkheden om met de leads aan de slag te gaan. Daarnaast is er onderscheid in de connectiviteit met andere tooling en de aanvullende diensten die er geboden worden. De wedloop is duidelijk op gang en er zijn veel meer spelers actief. Ook zijn de bestaande Marketing Automation tools doorlopend hun lead identificatie opties aan het verbeteren waardoor de concurrentie voor de Best Of Breed tooling toeneemt. Anderzijds neemt de concurrentie voor Marketing Automation tools toe omdat verschillende Leadgeneratie tools groeien aan functionaliteit. Vooral als het gaat om Lead scoring en lead nurturing.

Ik verwacht dat de tools zich gaan onderscheiden door het leven van de b2b marketeer eenvoudiger te maken en ben erg benieuwd waar dit toe leidt. Test het overigens zelf, want je kunt bij iedere tool wel een proefabonnement afnemen. Online Succes is na een proefperiode ook nog gratis in een basisvariant te gebruiken.

Aanvullingen op dit artikel zijn welkom!