Efficiënt punten toekennen aan leads met Lead scoring

door Roy Smid | Last Updated:   27 oktober 2015

Welke leads zijn interessant en zijn jouw kostbare tijd waard?

Lead Scoring is een belangrijk onderdeel van het moderne leadmanagement en wordt ondersteunt door Marketing Automation. Het begint allemaal met een bezoeker op je website. Wanneer iemand zijn contactgegevens achterlaat op jou website via bijvoorbeeld een formulier, wordt deze bezoeker een lead: een potentiële klant.

Hoe werkt Lead Scoring?

Marketing automation software geeft je inzicht in het gedrag van de bezoekers op je website en daarmee ook hun interesses. Op basis van dit gedrag kun je punten toekennen. Op deze manier zie je overzichtelijk welke leads echt aandacht moeten krijgen en welke van minder groot belang zijn. Je bepaalt zelf aan welke ‘handelingen’ je punten toekent en hoeveel. Het toekennen van de punten kan je helpen prioriteiten te stellen tussen leads. Hoe meer punten een lead heeft, hoe interessanter ‘ie is. Maar hoe kun je op een efficiënte manier punten toekennen, zodat je echt het onderscheid krijgt tussen interessante en niet-interessante leads?

Punten toekennen

Het toekennen van punten kan op verschillende niveaus, bijvoorbeeld op basis van persoonlijke informatie of demografie. Ga na wat voor jou de belangrijkste criteria zijn voor een lead. Is dit bijvoorbeeld de grootte van een bedrijf of de sector waarin het actief is? Onderstaande vragen kunnen je op weg helpen om de juiste criteria te bepalen:

Zorg ervoor dat een lead past bij jou ideale klantprofiel. Hierdoor verspil je geen tijd aan leads die uiteindelijk toch niks opleveren.

Je weet nu welke criteria belangrijk voor je zijn, maar hoe moet je die punten toekenning dan invullen op basis van het gedrag van de lead? Hieronder een voorbeeld:

Marketing automation maakt het mogelijk deze handelingen te monitoren. Door de punten op een juiste manier toe te kennen, zie je gemakkelijk welke lead behoefte heeft aan verdere opvolging door de salesafdeling en welke lead zich nog in bijvoorbeeld de oriëntatiefase bevindt.

 

Afbeelding: www.shutterstock.com

Roy heeft als online marketeer sterke focus op conversie waarbij hij o.a. Marketing Automation als krachtige tool inzet. Youwe realiseert (maatwerk-)weboplossingen op gebied van eCommerce, Content publicatie (CMS) en applicatie ontwikkeling (mobile & web) voor organisaties die eBusiness als mission-critical zien. Met 110 collega’s staan we aan de basis van succesvolle open source projecten aan nationale en internationale opdrachtgevers. Youwe
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.