Tags: lead, marketing automation
Welke leads zijn interessant en zijn jouw kostbare tijd waard?
Lead Scoring is een belangrijk onderdeel van het moderne leadmanagement en wordt ondersteunt door Marketing Automation. Het begint allemaal met een bezoeker op je website. Wanneer iemand zijn contactgegevens achterlaat op jou website via bijvoorbeeld een formulier, wordt deze bezoeker een lead: een potentiële klant.
Hoe werkt Lead Scoring?
Marketing automation software geeft je inzicht in het gedrag van de bezoekers op je website en daarmee ook hun interesses. Op basis van dit gedrag kun je punten toekennen. Op deze manier zie je overzichtelijk welke leads echt aandacht moeten krijgen en welke van minder groot belang zijn. Je bepaalt zelf aan welke ‘handelingen’ je punten toekent en hoeveel. Het toekennen van de punten kan je helpen prioriteiten te stellen tussen leads. Hoe meer punten een lead heeft, hoe interessanter ‘ie is. Maar hoe kun je op een efficiënte manier punten toekennen, zodat je echt het onderscheid krijgt tussen interessante en niet-interessante leads?
Punten toekennen
Het toekennen van punten kan op verschillende niveaus, bijvoorbeeld op basis van persoonlijke informatie of demografie. Ga na wat voor jou de belangrijkste criteria zijn voor een lead. Is dit bijvoorbeeld de grootte van een bedrijf of de sector waarin het actief is? Onderstaande vragen kunnen je op weg helpen om de juiste criteria te bepalen:
- Wie is je doelgroep?
- Welke bedrijfssectoren hebben interesse in jou product?
- Moeten deze bedrijfssectoren voldoen aan een minimale grootte of gevestigd zijn op een bepaalde locatie?
- Welke specifieke werknemers binnen een bedrijf hebben de meeste waarde als lead?
Zorg ervoor dat een lead past bij jou ideale klantprofiel. Hierdoor verspil je geen tijd aan leads die uiteindelijk toch niks opleveren.
Je weet nu welke criteria belangrijk voor je zijn, maar hoe moet je die punten toekenning dan invullen op basis van het gedrag van de lead? Hieronder een voorbeeld:
- Bezoeken webpagina 1 punt
- Invullen formulier 5 punten
- Aanmelden webinar 20 punten
- Downloadaanvraag whitepaper 15 punten
- Zakelijk e-mailadres 5 punten
- Privé e-mailadres 1 punt
Marketing automation maakt het mogelijk deze handelingen te monitoren. Door de punten op een juiste manier toe te kennen, zie je gemakkelijk welke lead behoefte heeft aan verdere opvolging door de salesafdeling en welke lead zich nog in bijvoorbeeld de oriëntatiefase bevindt.
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Spotler lanceert nieuw product: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1 oplossing!
E-mail marketing specialist Spotler lanceert: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Hoe B2B-marketeers met data bijdragen aan een succesvolle corporate strategie
Hoe B2B-marketeers met data bijdragen aan een succesvolle corporate strategie
Hoe kies je een marketing automation oplossing?
Hoe kies je een marketing automation oplossing? Omdat ik inmiddels ruim 100 implementaties heb begeleid deel ik graag de tips met je
Dynamics Marketing; het antwoord van Microsoft op Marketing Automation?
Dynamics Marketing van Microsoft is het antwoord van Microsoft op de Marketing Automation trend
Lead identification software: wat zijn de verschillen?
Lead identificatie software, leadgeneratie software of sales acceleration software: de verschillen, b2b leadgeneratie software in opmars, de verschillen?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.