De b2b marketing strategie is een overzicht aan stappen en marketingactiviteiten voor de lange termijn om voor een succesvolle marktbenadering richting organisaties. Een b2b marketing strategie vormt de basis voor je marketingplan en -tactiek.

b2b marketing strategie de hoe en de wat

Wat staat er in een b2b marketing strategie?

De b2b marketing strategie kan op verschillende manieren omschreven worden. Doorgaans wordt er vanuit onderzoek gekeken naar markten. De volgende elementen komen daar in terug:

  • Trends- en ontwikkelingen
  • Doelmarkten/doelgroepen zoals marktomvang, marktkenmerken
  • Concurrenten, bestaande spelers in de markt, huidige marktpositie
  • Kansen/bedreigingen, sterktes/zwaktes aan de hand van bijvoorbeeld een SWOT-analyse met een confrontatiematrix.
  • Organisatie, producten- en dienstenaanbod

Strategisch keuzes rondom:

  • Doelstellingen
  • Marktbenadering
  • Merkpositionering
  • Afzetkanalen/distributie
  • Partners & leveranciers
  • Plan van aanpak

Vanuit de b2b marketing strategie kan een doorvertaling gemaakt worden naar een operationeel b2b marketingplan. Hierin wordt omschreven wat de waardeproposities zijn voor verschillende markten en hoe de markt bewerkt gaat worden. In dit plan komen marketingmiddelen en marketingactiviteiten aan bod zoals:

  • Marketingdoelstellingen
  • Marketingbudget
  • Waardeproposities
  • Marketingacties
  • Inzet marketingmiddelen & marketingkanalen
  • Marketingplanning

B2b Marketing middelen voorbeelden

Kenmerkend aan b2b marketingplannen is dat er vaak wordt gesproken over de marketing- en salesfunnel waarin leadgeneratie een belangrijke rol speelt. Maar b2b marketing gaat om meer: de inzet van above the line en below the line zijn beide belangrijke elementen in een totale marktbenadering.

Een aantal voorbeelden van middelen en b2b marketingactiviteiten zijn:

Boeken & artikelen over het opstellen van een b2b marketing strategie: