Tags: b2b
Wat vloog 2017 voorbij! Wederom een heerlijk jaar voor B2B Marketing. Het is geen vraag meer of organisaties iets met content moeten doen, de vraag is wel: hoe? Steeds meer B2B organisaties zetten in op video, webcasts en andere vormen van rijke content.
Er is ook veel aandacht voor Machine Learning en AI. De Digitale Transformatie heeft de aandacht. Deze ontwikkelingen zijn spannend en gaan razendsnel. Hebben we in dit technische geweld nog oog voor de mens? Onlangs op het jaarlijkse klantevenement van GAC Business Solutions hoorde ik meerdere klanten aangeven dat digitalisering ruimte geeft voor persoonlijke aandacht en contact. DĂĄt is de kracht van digital!Â
Een van de belangrijkste agendapunten voor de b2b marketeer in 2018 is ongetwijfeld; GDPR. Niet alleen voor jou als marketeer. Maar ook voor de rest van de organisatie.Â
Waar ligt de focus voor de B2B Marketing in 2018 volgens B2B marketeers? Wat zijn de ontwikkelingen en verwachtingen? Ik vroeg het ook dit jaar weer aan een aantal vrienden van de site met deze longpost als gevolg. Enjoy!Â
Marlene Dekkers, Marketing Accent
Â
“Er ontstaat een bepaalde âtool-moeheidâ waardoor de aandacht voor hypes verschuift naar een strategie met oprechte aandacht voor de individuele mens in B2B”
Menselijke marketing in B2B
Ik verwacht dat er in 2018 meer en meer aandacht komt voor menselijke marketing in B2B. Het altijd maar over je eigen bedrijf, producten en diensten hebben blijkt steeds minder efficiënt. Data en neuromarketing bieden ons steeds meer inzicht in emotionele drijfveren in B2B. Focus op problemen en emoties van klanten, vertaalt in concrete klantoplossingen op maat, neemt daardoor toe in 2018. Ook in B2B gaat het verhaal achter het bedrijf daarbij een grotere rol spelen (purpose marketing), dankzij bijvoorbeeld de vanuit-wetgeving-gestimuleerde-aandacht voor het milieu.
Door het correct inzetten van data kunnen we veel persoonlijker worden, echter zie je nu dat bedrijven dankzij data juist meer afstand creĂ«ren tot hun klanten. De âfixatie op cijfertjesâ zal in 2018 tot het besef leiden dat de aandacht voor de mens achter het cijfer te veel naar de achtergrond verdwijnt. Er ontstaat daarnaast een bepaalde âtool-moeheidâ waardoor de aandacht voor hypes en âhet continu uitproberenâ verschuift naar een strategie met oprechte aandacht voor de individuele mens in B2B, uiteraard met inzet van enkele reeds vertrouwde tools.
Zeker bij langdurige beslissingstrajecten, grote investeringen en uitgebreide DMUâs is het bedrijven van menselijke marketing een uitdaging. Account Based Marketing gaat voor steeds meer organisaties hieraan een relevante bijdrage leveren. Daarnaast groeit in 2018 het besef dat âsmarketingâ – de samensmelting van sales en marketing – noodzakelijk is.
Qua content verwacht ik dan ook dat visuele marketing, en dan vooral video, veel vaker en beter ingezet gaat worden in B2B, omdat deze vorm âlevendigheid, persoonlijkheid en empathieâ bevordert.
Frank Husmann, Online Succes B.V.
Â
“het in kaart brengen van de klantreis en dit zowel offline als online terug laten komen zal uiteindelijk voor meer relevante, kwalitatieve leads gaan zorgen.”
Voor de B2B marketeer is en blijft de belangrijkste focus om relevante leads te genereren, ook in 2018. Dit jaar spraken we inmiddels meer dan 1.600 marketeers van B2B bedrijven en zoals elk jaar hebben we ook onderzoek gedaan naar de B2B trends voor 2018 onder bijna 200 B2B marketeers. Hieronder wat deze marketeers en wijzelf zien als focus voor 2018 om relevante leads te blijven genereren:
1) Customer Experience: het in kaart brengen van de klantreis en dit zowel offline als online terug laten komen zal uiteindelijk voor meer relevante, kwalitatieve leads gaan zorgen.
Marieke Heesakkers â MariekeHeesakkers.nl
Â
“Breng de âcustomer journeyâ in beeld en vindt samen de momenten van de waarheid voor klanten. “
Mensen verbinden staat centraal
De klantbeleving staat centraal, roepen we al jaren. Dit goed organiseren in je B2B-organisatie blijkt een stuk lastiger te realiseren. Want als dit blijft hangen bij Marketing en Sales gaat je klant het niet voelen in zijn hele koopproces.
Alhoewel âalignmentâ misschien een jeukwoord is voor velen, is dat wel wat belangrijk is in 2018 Ă©n nog heel vaak niet de praktijk is. Richten, balanceren, uitlijnen: verbinden. De klant centraal zetten in alles wat je doet. Dit gaat verder dan alleen je kopende klant centraal zetten: het begint bij je collegaâs. Hoe wil je je klant een 9+ ervaring bieden, zonder voldoende aandacht voor je medewerkers? Maak ze bewust van welke invloed ze hebben op het klantproces en hoe ze toegevoegde waarde kunnen bieden. De zzp-ers die je inhuurt om je producten te monteren, kunnen waarschijnlijk zorgen voor de âpeak end ruleâ in de klantreis, waarmee irritatiepunten eerder in die âreisâ gemakkelijk glad worden gestreken. Deel dit met ze en faciliteer ze.
Weet je niet hoe je dit kunt organiseren? Breng de âcustomer journeyâ in beeld en vindt samen de momenten van de waarheid voor klanten. Organiseer âhet verschil makenâ. Lijn hierin iedereen binnen dit klant-tot-klantproces op. Dit levert je geen tevreden, maar loyale klanten op, zodat je minder hoeft te investeren in het binnenhalen van nieuwe klanten, wat per definitie een kostbare aangelegenheid is. Deel vervolgens de opgetogen reacties van zowel de blije klant als de voldane collega via intranet en zo is de cirkel weer rond.
Maar ook âinbound recruitmentâ en âemployer marketingâ zijn belangrijk in dit oplijnproces: hoe gemakkelijk worden jouw vacatures gevonden en sluit de inhoud van je vacatureteksten aan bij waar je voor staat als bedrijf. Met een opsomming van taken en een gelikt stukje standaardtekst over de organisatie, kom je niet meer weg. Je onderscheidend vermogen bewijzen is belangrijk. Laat bijvoorbeeld zien hoe werkplekken er uit zien, deel ervaringen van (oud-)stagairs, medewerkers en klanten via online videoâs zorg dat potentiele nieuwe collegaâs al gevoel krijgen bij je bedrijf, voor ze een stap over de drempel hebben gezet.
Als marketingafdeling kun je die verbindende rol invullen als geen ander: inspelen op behoeften van mensen en hier âwinstâ mee boeken behoren tot jouw kernkwaliteiten. Als je met je aanstekelijke positieve instelling dan ook nog wat humor en lol aanvoert binnen je organisatie, wordt werken bijna leuk.
Edwin Vlems â MCB Nederland
Â
“Niet langer de onderbrekers, maar de bouwers van platforms waar collega’s zich van hun beste kant mogen laten zien”
In 2018 is er geen weg terug: Op 25 mei wordt de nieuwe Privacywet ingevoerd, die het vrijwel onmogelijk maakt om mensen die dat niet willen te benaderen. De maatschappelijke druk en dreiging van hoge boetes zal ervoor zorgen dat vanaf mei ook de tragere bedrijven de beweging van ‘outbound’ naar ‘inbound’ marketing (moeten) gaan maken.
De snellere bedrijven zullen deze beweging als een kans zien om veel leukere en effectievere marketing en sales te gaan doen. Ze zullen hun medewerkers stimuleren om (op hun manier) kun kennis en persoonlijkheid met de wereld te delen. Ze zullen inzien dat ze samen een enorme magneetwerking hebben, niet alleen op klanten maar ook op nieuwe collega’s en andere stakeholders. Medewerkers zullen trotser zijn op zichzelf en hun collega’s, en verrast zijn over de positiviteit die het oplevert.
2018 is het jaar dat, helaas aangeduwd door wetgeving, we als marketeers trots mogen zijn op ons vak. Niet langer de onderbrekers, maar de bouwers van platforms waar collega’s zich van hun beste kant mogen laten zien. Ik kan niet wachten.
Gijs Besselink, Colours AI
Â
“De lat voor 2018 mag omhoog! Het is tijd om onze beloftes in te lossen”.
The reckoning of the chatbot hype
In 2018 moet je met iets beters komen dan een goed verhaal. De hype is aan zân eind. We hebben de wonderbaarlijke beloftes rondom de toekomstige mogelijkheden van AI en chatsbots nu wel gehoord. We willen nu wel resultaten zien.
En terecht. De techniek heeft het afgelopen jaar zeker niet stilgestaan. Het was verbazingwekkend om te zien hoe de tools zich de laatste tijd ontwikkeld hebben. Waarbij je in 2016 zelf nog creatief workarounds moest programmeren, zag je in 2017 de opkomst van professionele out-of-the-box oplossingen. Nederlandse NLP (natural language processing) ondersteuning nodig? Geen probleem. Makkelijk flows in elkaar slepen? You got it. Complexe koppelingen maken? Lees onze tutorial. De lat voor 2018 mag omhoog! Het is tijd om onze beloftes in te lossen.
Ook kan 2018 iets voor ons AI pioniers terug doen. De hoeveelheid daadwerkelijke opdrachten bleef helaas in 2017 tegenvallen. Ondanks dat de grote Silicon Valley bedrijven record na record verbreken met hun AI implementaties, blijft het Nederlandse bedrijfsleven terughoudend. Dat hoeft echt niet meer, de techniek is er klaar voor en de eerste projecten hebben zich bewezen. Tijd om de hype en twijfel achter ons te laten en serieuze plannen te maken voor de inzet van dit fantastisch nieuwe kanaal.
Xavier Dusée, GAC Business Solutions
Â
Â
“De honger naar content bij onze prospects en klanten groeit en groeit, nieuwe generaties beslissers komen in het vizier.”
“Hi Xav, heb je zin om je bijdrage weer te leveren dit jaar?”
Damn, realiseer ik me ineens, weer een jaartje verder, time flies! Tijd om het mandje weer eens op te halen. Wat hadden we voor ogen in 2017 wat hebben we weer geleerd onderweg en wat is er veranderd in de tussentijd. Tsja, heb je even?
Online Marketing Rockstars
Dit jaar hadden we als afdeling qua inspiratie de beste kick-off ooit, namelijk een trip naar het event Online Marketing Rockstars in Hamburg. Ben je hier nog niet geweest of ken je het nog niet? Doe eens een gek en vlieg er heen, neem je marketingafdeling mee en maak er een onvergetelijke ervaring van. Wat een toffe plek en ambiance om de laatste snufjes op Online Marketingvlak te ervaren.
Legendes als Gary Vaynerchuck en Casey Neistat op het podium die je met hun energie even volblazen over entrepreneurship & content, content, content! En dan kom je weer terug op aarde, met op het menu de Digitale Transformatie. Zowel intern als extern. Hiervoor geldt nog steeds de eeuwenoude stelregel: “intern beginnen is extern winnen”.
Satya Nadella
Sinds Satya Nadella met de scepter zwaait bij Microsoft is het voor ons als B2B marketeers een feest van jewelste: letterlijk de vertaalslag maken van wat de tooling van Microsoft kan bijdragen aan de processen en resultaten van onze klanten of in de bredere zin; Microsoft gebruikers.
Smart Central 2017
Inmiddels is het hoofd event van GACÂ Smart Central 2017Â weer achter de rug en constateren we dat we het toch weer hebben geflikt, en het zich weer bewijst. De honger naar content bij onze prospects en klanten groeit en groeit, nieuwere generaties beslissers komen in het vizier. Dus wat hebben we in 2017 op poten gezet; een heuse video studio waar topproducties uit rollen (Referentie video’s, PowerDemo video’s, Update video’s etc.)
Persoonlijke verbinding!
De energie die hierdoor intern vrijkomt is wat je vandaag de dag nodig hebt en zou ik je als tip willen meegeven, just do it. Om te eindigen dit keer, naast al het geweld op databasemarketing en powerbi rapportages en inzichten, automatische emailtreintjes, een nieuw CMS met alle snufjes van heb ik jou daar, blijkt eens te meer dat er één ding nog niet online te regelen is. Namelijk het meest belangrijke in B2B land: het contact, de ‘human touch’. En bezig zijn met de vraag; hoe houden we ons in deze overvloed aan data persoonlijk verbonden met elkaar.Â
Tobias Pasma, One4Marketing
Â
Â
“Ik verwacht dat wij als datagedreven b2b-marketeers in 2018 meer de zachte kant marketing gaan waarderen”.
Predictive marketing
Chatbots met natural language processing, e-mailmarketing met sent time optimization of marketing automation pakketten met predictive lead scoring. Wilde je deze tools inzetten, dan moest je een paar jaar geleden nog heel diep in de buidel tasten. De afgelopen tijd zijn bestaande tools echter slimmer geworden en nieuwe tools goedkoper. Zo timmeren Act-on & HubSpot beide goed aan de weg, met steeds meer voorspellende functionaliteiten in hun oplossingen. Hopelijk zien we in 2018 ook artificial intelligence (AI) steeds meer terug op strategisch niveau en niet alleen op operationeel niveau. Zodat we onze marketinginspanningen steeds gerichter kunnen afstemmen op onze doelmarkten.
Meetbaarheid in perspectief
Ik verwacht dat wij als datagedreven b2b-marketeers in 2018 meer de zachte kant marketing gaan waarderen. Niet alles hoeft meer meetbaar te zijn. Neem bijvoorbeeld het verschil tussen branding en conversie-optimalisatie. Het laatste is veel gemakkelijker te meten dan de waarde van een merk. Terwijl branding ook van onschatbare waarde is voor succesvolle marketing. Als marketeers gaan we steeds meer beseffen, Ă©n ernaar handelen, dat ook niet-meetbare zaken kunnen bijdragen aan succes.
Experimenten met nieuwe formats
Deze laatste voorspelling is meer een hoop dan een trend. Het is tijd voor âthe next stepâ. Wanneer laten wij marketeers eindelijk de pdfâs los? Waarom doen bedrijfswebsite nog altijd vrijwel hetzelfde als tien jaar geleden? Ik hoop dat we een paar mooie, succesvolle experimenten zullen zien van nieuwe contentformats. Hopelijk in formats die we nog niet kennen.
Jochem Nauw, Jelba
Â
“Door het toepassen van liquid content wordt de website of webshop gepersonaliseerd en kan een eindgebruiker zich direct hiermee identificeren.”Â
Binnen B2B Online marketing zien wij een tendens naar steeds verdergaande optimalisatie en automatisering op persoonsniveau. Uiteraard is marketing automation al jaren bezig met een opmars in B2B, maar dit krijgt een versnelling in 2018.
Binnen Jelba maken wij hier een onderscheidt tussen automation voor B2B websites (leadgeneratie) of B2B webshops (transactie). Voor beide type websites zie je duidelijk dat liquid content modules i.c.m. IP-verificatie steeds meer wordt toegepast in de van oudsher traditionele B2B markten, te weten: bouw, industrie en logistiek.
Door het toepassen van liquid content wordt de website of webshop gepersonaliseerd en kan een eindgebruiker zich direct hiermee identificeren. Dit brengt unieke voordelen en kansen met zich mee. Zo wijst onderzoek uit dat liquid content zorgt voor hogere conversies en klantwaarderingen. Natuurlijk is personalisatie al langer een trend in de B2B onlinemarketingwereld, maar wordt het nu echt tastbaar.
Wij verwachten dat het inzetten van optimalisatie en automatisering op persoonsniveau zorgt voor een grotere overtuigingskracht en authenticiteit waardoor leads en transacties voor B2B bedrijven zullen toenemen in 2018.
Mark van den Berg, Spotler
Â
“Een ander âdingâ dat mij de laatste tijd steeds meer opvalt is dat marketeers steeds meer moeite hebben om alle nieuwe marketingtechnologieĂ«n te blijven volgen en toepassen.”Â
2018; het jaar van AVG, technology-gap en E-commerce
Â
1) AVG
Ik kan er niet om heen. Marketeers zijn er nu al druk mee. A) omdat ze niet goed weten wat ze er mee aan moeten en B) omdat het weldegelijk impact heeft op hun werkzaamheden en activiteiten. Ik heb het natuurlijk over de AVG (de Algemene Verordening Gegevensbescherming) of GDPR (General Data Protection Regulation) op zijn Engels die vanaf 25 mei 2018 van kracht zal gaan. Vanaf dan moeten bedrijven een aantal zaken op orde hebben als het gaat om gegevensbescherming van klanten, medewerkers, leveranciers en prospects. Of beter gezegd van personen waarvan zij gegevens vastleggen in databases. Bedrijven krijgen vanaf dan een verantwoordelijkheidsplicht wat zoveel inhoudt dat je moet kunnen verantwoorden dat je je aan de wet houdt. Voor marketeers betekent dit onder andere dat zij goed inzichtelijk moeten kunnen maken welke gegevens zij vastleggen (door middel van cookies) en waarom. Maar ook hoe die zijn vergaard en wat er met die gegevens gebeurt. Ook moet duidelijk zijn hoe die gegevens worden beschermd. Je moet inzage, correctie en verwijdering van data kunnen faciliteren en de mogelijkheid bieden om eerder verleende toestemming weer in te laten trekken. Hoe je het ook went of keert, je moet als marketeer deze zaken op orde hebben en dus zal dit in 2018 Ă©Ă©n van de themaâs zijn waar marketeers zich mee bezig zullen houden. Voor meer info over de AVG verwijs ik je trouwens graag naar de site van de KvK, die m.i. wel een helder beeld schetst.
2) technology-gap
Een ander âdingâ dat mij de laatste tijd steeds meer opvalt is dat marketeers steeds meer moeite hebben om alle nieuwe marketingtechnologieĂ«n te blijven volgen en toepassen. Ik merk het in de praktijk, maar het wordt bijvoorbeeld ook onderschreven in het Global Media Technology Report van het Britse media-adviesbureau ID Comms. Geen enkele deelnemer aan het onderzoek begrijpt de werking van marketingtechnologie-tools volledig: 8 procent zegt het goed te begrijpen, 22 procent een beetje. En 3 procent geeft toe er helemaal niets van te begrijpen. Daaruit kun je concluderen dat de technologie-tools niet effectief kunnen worden ingezet. En omdat technologische ontwikkelingen zo snel gaan, zie ik dat de technology-gap voor marketeers steeds groter wordt. Niet effectief inzetten van tools en tegelijkertijd veel geld eraan uitgeven kan niet de bedoeling zijn.
Voor 2018 daag ik marketeers uit om eens goed na te denken over wat zij willen bereiken in 2018 en hoe zij dit willen bereiken. Wat heb je daar echt voor nodig en als je daarvoor tools wil inzetten, kies dan voor tools die je wel begrijpt, simpel te hanteren zijn en je resultaten inzichtelijk maken.
Ben je werkzaam als marketeer in een MKB bedrijf en heb je veel verschillende zaken te doen, dan is het des te belangrijker dat je dit effectief kunt doen. Durf in de spiegel te kijken en kies niet altijd voor tools waarmee de Forbes 500 bedrijven heel effectief zijn, maar kies voor wat bij jouw behoeften past en zorg er ook voor dat je de tool volledig beheer(s)t.
3) E-commerce
Tot slot zie een groei in de e-commerce activiteiten van B2B bedrijven. De groei van Sana Commerce, een platform dat speciaal voor B2B e-commerce is ontwikkeld, de afgelopen jaren onderstreept dit. Maar bij Spotler zien we ook het aantal B2B-klanten dat ons eCom product afneemt snel toenemen. Ook als je kijkt naar de resultaten uit de twee edities van het B2B Marketing Trendrapport dan is de groei van e-commerce in B2B nu echt ingezet. In 2016 gaf nog 8% van de respondenten aan dat e-commerce een speerpunt was voor dat jaar, maar in 2017 is dat al voor 20% van de respondenten. Met name groothandelsbedrijven zullen in 2018 steeds meer en steeds vaker stappen maken richting B2B e-commerce. Online zaken doen, kan zowel aan de verkoopkant als aan de inkoopkant kosten besparen. Omdat steeds meer boekhoudsoftware en ERP-pakketten e-facturen kunnen produceren en verzenden, wordt het ook steeds makkelijker om de verschillende systemen en platformen online te koppelen.
Elias Crum, Marketing Guys
Â
“Met behulp van marketing automation zullen bedrijven veel beter gesegmenteerd en dus relevanter, hun e-mailcampagnes gaan voeren.”
Bij Marketing Guys houden we ons hoofdzakelijk bezig met marketing automation en marketing technology. Daarin zien wij voor 2018 een aantal trends, te weten:
1. Artificial intelligence & machine learning: de meeste marketing automation pakketten zoals Marketo en Act-On maken gebruik van machine learning om de software te verbeteren op basis van herkende patronen van gebruikers. Denk hierbij aan het verbeteren van lead scoring modellen. Dat was altijd een handmatig proces maar door machine learning wordt dit een geautomatiseerd proces en wordt de meest optimale laadscore bepaald op basis van gedrag. Hetzelfde geldt voor e-mailmarketing, op individueel niveau wordt bijgehouden wat het gedrag van een lezer is ten aanzien van open- en clickrate. Vervolgens wordt een e-mailnieuwsbrief dus niet meer in batches verstuurd maar aan individuele leden van de mailinglist op de voor hen effectiefste tijd. Voor social media posts wordt hetzelfde gedaan. Tot slot wordt er op basis van gedrag van bezoekers bepaald welke content er wordt vertoond, dit wordt verzorgd door nieuwe softwaretools zoals Evergage.
2. Data warehouse en koppeling van marketing systemen: een groot aantal bedrijven maakt inmiddels gebruik van een vorm van marketing automation. De logische vervolgstap is de koppeling van achterliggende CRM systemen .Zonder CRM koppeling wordt er nooit een compleet klantbeeld zichtbaar en is bovendien de ROI op de online marketing slecht meetbaar. Ook geeft dit een totaalbeeld van zowel de online als offline touchpoints. Steeds meer bedrijven gaan in 2018 gebruik maken van data warehouses, was dit in het verleden altijd iets van multinationals, tegenwoordig is dit met tool als Tealium voor kleinere organisaties ook bereikbaar.
3. GDPR of de AvG: 25 mei gaat de GDPR wetgeving in. Wij verwachten dat dit een grote verschuiving van kwantiteit (versturen van grote hoeveelheden e-mails) naar kwaliteit gaat brengen. Met behulp van marketing automation zullen bedrijven veel beter gesegmenteerd en dus relevanter, hun e-mailcampagnes gaan voeren. Op Marketing Technology Day van 7 november jl. was dit een van de topics waar de meeste aandacht naar uitging. Een goede presentatie met tips die tijdnes Marketing Technology Day zijn gegeven is hier te downloaden.
4. Geo- en In-app targeting: programmatic advertising is bj grotere ondernemingen al langer bekend maar zal in 2018 ook echt in het MKB haar intrede doen. Zaken als geo-targeting waarbij een gebruiker op basis van zijn exacte locatie wordt bereikt, middels allerlei in-app advertenties zullen een vlucht nemen. Deze slimme mogelijkheden van adverteren, die echt de creativiteit van de marketeer of het bureau vragen, zijn de toekomst. Hierin is nog onderscheid mogelijk en kan echt het verschil worden gemaakt ten opzicht van de traditionele SEA campagnes.
5. Datavisualisatie & dashboarding: de hoeveelheid aan tools in het online marketing speelveld neemt dagelijks toe, inmiddels zijn er meer dan 5000 verschillende tools. Marketeers gebruiken vaak meer dan 10 verschillende tools. Wij zien de trend dat de resultaten van de acties in deze tools steeds beter getoond kunnen worden in 1 dashboard. Omdat het inloggen op alle systemen omslachtig is -en dit vaak de reden is om hiermee niet bezig te zijn- is een dashboard een goede uitkomt. Systemen als Tableau, Google Datastudio, Qlik en Klipfolio zijn hierin voorbeelden van dashboards.
Massimo Gagliotti â EenSuccesvolBedrijf
âVideo zal voor B2B marketeers een GAMECHANGER worden om hun doelgroep te bereikenâ
Van LinkedIn CV naar klantgerichte leadgenerator
Waar LinkedIn een veredelde vacaturebank was, is het dat allang niet meer. Met name door de nieuwe functies zien we marketeers, accountmanagers en ondernemers massaal hun LinkedInprofiel als CV omzetten naar leadgenerator. Â
âHet kost gemiddeld 7 contactmomenten voordat iemand klant wordtâ.
LinkedIn timeline sterker dan artikelen.
Waar artikelen (pulse berichten) nog steeds belangrijk zijn, zien we dat de timeline van LinkedIn meer traffic oplevert. Kopers hebben minder tijd om lange artikelen door te lezen. Snackable content (snelle content, tips en oplossingen) wordt wel gelezen. Video stijgt hierin nog steeds erg hard. Dat neemt niet weg dat artikelen (longposts) belangrijk zijn om leadership en autoriteit te creëren. Artikelen dienen je doelgroep immers te helpen om vooruit te komen. Daarbij moet het praktisch, professioneel en persoonlijk zijn.
âIk voorspel dat velen voor 2020 een lopende video als header hebben op hun linkedinprofiel die direct laat zien wat jij doet, wie je helpt etcâŠâ.
LinkedIn wil betere verbindingen.
LinkedIn is natuurlijk begonnen als veredelde vacaturebank. LinkedIn heeft als doel mensen met elkaar verbinden. Maar hoe weet je nu wie de perfecte match is? Hierin gaat LinkedIn experts creĂ«ren. Omdat de concurrentie grilliger wordt, zien we dat er meer niches opkomen.Â
âKopers dwingen bedrijven op LinkedIn nog verder in nichesâ
LinkedIn Salesnavigatorgebruikers groeit exponentieel
Met premiumaccounts zoals Salesnavigator heb je toegang tot de totale database van LinkedIn. Door de overname van microsoft wil LinkedIn meer rendement maken. Zo zal het standaard GRATIS account nog verder in mogelijkheden beperkt worden. Het wordt bijna een must om een premiumaccount te hebben als je iets met sales hebt. Dat betekent tegelijkertijd dat als je nu niet op die trein bent gestapt, je echt te laat kan zijn.Â
LinkedIn video neemt significante vormen aan
De mogelijkheden voor marketing en sales zijn nu ongekend krachtig om zo snel een grote doelgroep op te bouwen. Video speelt hierbij een grote rol. Op de mobiele versie is het zelfs al mogelijk om native video te plaatsen op jouw LinkedInprofiel. Dit zal in 2018 verder zijn vorm krijgen. Video is de manier om persoonlijk verdere verbinding aan te gaan met je netwerk zodat men je nog sneller kan gaan vertrouwen.
âVideo zal voor B2B marketeers een GAMECHANGER worden om hun doelgroep te bereikenâ
POINTDRIVE voor Salesteams in opkomst
Grotere bedrijven met meerdere premium accounts zullen POINTDRIVE beter gaan adopteren.
Pointdrive zorgt ervoor dat je kunt zien wie jouw content zoals videoâs etc.. heeft bekeken. Bij een goede inrichting kun je jouw prospects volgen en krijg je een beter inzicht in welke fase zij zich bevinden van hun âkopersreisâ (buyer journey)
Samenvatting
Bottomline zal men gaan ontdekken dat helderheid en transparantie zal leiden tot verbinding.
Als je de koper helpt om naar de volgende fase te komen zullen zij jou meer vertrouwen dan menig ander. De juiste afstemming hierin zal doorslaggevend en cruciaal zijn voor succes!
Romano Groenewoud, SEOgeek
“‘de lat moet hoger’, is alleen maar crucialer geworden. Google zal d.m.v. machine learning steeds beter content kwaliteit kunnen beoordelen”.
Wat betreft inbound marketing in zijn algemeen, de prognose die ik stelde in het vorige vooruitzicht op B2bmarketeers.nl, “de lat moet hoger”, is alleen maar crucialer geworden. Google zal d.m.v. machine learning steeds beter content kwaliteit kunnen beoordelen.
De verwachting is ook dat Google in 2018 meer gewicht gaat toebedelen aan zogenaamde gebruikerssignalen, zoals bounce rate, gemiddelde tijd op pagina en ‘taken volbracht/conversie’. In 2018 wordt ‘standaard content’ daarom echt een faux pas. Voor specifiek search marketing zie ik drietal meest belangrijke trends van vorig jaar ook doorgetrokken worden. Dat betekent groter belang kunstmatige intelligentie, spraakgestuurde zoekopdrachten en mobile.
Verdere themaâs die ik zou willen aanhalen:
Autoriteit belangrijker
In de oorlog tegen ‘Fake news’ uitgeroepen door zowel Google als Facebook zal autoriteit een doorslaggevende factor zijn. Zoekers worden voor nieuws of informatie zoekopdrachten vaker doorverwezen naar de gevestigde orde, denk aan NOS, NY Times of zelfs Wikipedia.
Als kleinere (nieuws of informatie) website zijnde, ook in de B2B sector, om te voorkomen ‘collateral damage’ te worden van Google’s zogenaamde Project Owl, is het zaak om de autoriteit van de website in kwestie te verbeteren. Dit o.a. door het vergaren van relevante, kwalitatieve verwijzingen van derden. Maar ook door je entiteit zo duidelijk mogelijk te maken aan Google. Hoe meer Google weet over je organisatie, des te meer vertrouwen de zoekmachine gigant in je zal hebben, bijvoorbeeld door het gebruik van structured data op de website. Met de ‘sameAs’ property kun je bijvoorbeeld aanduiden welke andere profielen (zoals sociale media bijvoorbeeld) op het web verbonden zijn aan jouw entiteit.Â
Meer featured snippets
Featured snippets zijn zoekresultaten die als het ware op een speciaal platform gezet worden boven de reguliere zoekresultaten. Search specialisten noemen het daarom ook wel ‘positie 0’. Afgelopen jaar zijn deze in aantal gestegen en de verwachting is dat dit komend jaar verder al groeien.
Google toont featured snippets voor zoekopdrachten waarbij Ă©Ă©n van de zoekresultaten de vraag het beste zou beantwoorden. Je hebt als het ware ‘One true answer’. Featured snippets worden ook benut met Google Assistant op Android toestellen en Google Home, waarbij de featured snippet opgelezen zal worden als antwoord op een vraag.
Het zal om die reden nog belangrijker worden om het beste antwoord te geven, immers ‘Winner takes it all’. Sommige individuele websites, of zelfs hele niches en industrieĂ«n zullen weggevaagd worden.Â
Attributie moeilijker
Door de verbeteringen in AI zal het nog moeilijker, misschien zelfs onmogelijk worden om verbeteringen of verslechteringen in zoekmachine rankings toe te schrijven aan bepaalde werkzaamheden (intern, binnen eigen invloedssfeer) of Google algoritme updates (extern).
Vroeger was het vrij makkelijk. Google rolt een update uit. De zoekmachine gigant brengt bericht erover uit naar de buitenwereld in sommige gevallen en geeft een leuke naam aan een update, zoals Panda of Penguin. Dat laatste doen ze sowieso al niet meer. Grote ranking fluctuaties zijn zichtbaar in monitors als Algoroo en MozCast. Ten slotte, is het duidelijk wat de ranking volatiliteit veroorzaakt heeft en belangrijker wat webmasters kunnen doen om de situatie te verbeteren.
Komend jaar zal dit allemaal veel vager worden. Algoritmes als Panda zijn opgenomen in core algoritme Google en zullen (bijna) real time gaan draaien. De impact zal voor verschillende websites op andere momenten plaatsvinden. Bepaalde activiteiten om zoekmachine resultaten te manipuleren zoals het proactief aantrekken van links zullen niet direct zichtbaar resultaat hebben. Daardoor worden die activiteiten op eerste gezicht onaantrekkelijk.
Mobile-first index
Mobiel wordt dus belangrijker, dat is vele malen eerder aangegeven. En een specifieke stap die Google gaat zetten in 2018 is de mobile-first index. Webmasters moeten hier enigszins rekening mee houden. Belangrijk is content consistent te presenteren op desktop en mobiel. Bijvoorbeeld door zogenaamde responsive webdesign.
Meer met video doen
Video verkeer zal 80% zijn van alle online verkeer in 2021. In de praktijk zie ik nog steeds te veel B2B organisaties helemaal niets doen met video, specifiek YouTube. Gemiste kans, YouTube is de op Ă©Ă©n na grootste zoekmachine van het web. Google is de eigenaar van YouTube, en veel zoekresultaten die enigszins visueel van aard zijn, zijn dan ook doorspekt met YouTube video’s naast reguliere webpagina vermeldingen.
Hier ligt mijns inziens dus de grootste mogelijkheid voor B2B marketeers komende jaren.
Marcel Nanning, GAC Business Solutions & b2bmarketeers.nl
Â
Heerlijk om al die voorspellingen weer te lezen. Ik heb er weinig aan toe te voegen en ben vooral blij dat al deze auteurs weer hebben bijgedragen aan de totstandkoming van dit jaarartikel. Dit is niet vanzelfsprekend! Ik vraag vaak in de drukste tijd van het jaar een bijdrage aan Marketeers uit mijn netwerk en krijg altijd op tijd alles binnen! Daar ben ik dankbaar voor want daardoor kunnen we weer een mooi artikel delen met b2b Nederland.
Hele fijne dagen en een geweldig 2018!
Marcel.
b2bmarketeers.nl
Afbeelding 2018;Â www.shutterstock.com
Â
Â
Lees ook:
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Meer uit je database halen: B2B klanten succesvol segmenteren
Klantsegmentatie: Door het verdelen van leads en/of klanten in kleinere groepen wordt een gerichtere en efficiëntere communicatie mogelijk.
âMet onze kennis van Facilitair Management trekken we klanten en collegaâs aanâ
Interview: Han Strijbos, Marketing Manager bij Facilitair Management bedrijf HEYDAY over Inbound Marketing en Content Marketing in B2B
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
B2B marketing: the next big thing
B2B marketing; the future of b2b marketing, 30 juni 2015
b2b marketing in 2013 door marketing nederland
b2b marketing in 2013
âContentmarketing is de lopende band van marketing gewordenâ
Contentmarketing is de lopende band van marketing geworden: een verslag van marketingprofs.
Dank voor je aanmelding!
Je hebt je aangemeld en ontvangt de bestanden!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.