e-mailmarketingE-mail marketing in de wereld van B2B Marketing; hoe ga je om met al die e-mailclients, hoe breng ik mijn boodschap goed over en hoe val ik op tussen al die andere berichten, zonder de lezer te irriteren?  Hieronder een aantal tips en handvatten om het bereik en succes van je mailer te vergroten.

1. afzender adres

De afzender is het eerste dat gelezen wordt bij inkomende e-mails. Zorg dus dat hier geen vreemde zaken in staan. Bij de meeste (online) e-mailtools kun je kiezen voor een afzender naam + e-mailadres. Let op: Spamfilters worden steeds geavanceerder. Als afzendergegevens niet overeenkomen met de e-mailserver gegevens, kan de mail in de filter blijven hangen. Kijk voor je volgende e-mail marketing campagne dus goed naar de mogelijkheden van je e-mailtool en overleg daar over met je e-mail tool leverancier.

2. Onderwerp regel

De onderwerp regel is je haak, je magneet, waarop het oog van de scannende lezer moet blijven hangen. Haal de lezer over om je boodschap te bekijken, prikkel de ontvanger.

Ben to the point en doelgericht. Hou de onderwer pregel kort, over het algemeen adviseert men maximaal 50 tekens. Ik heb ervaren dat nieuwsgierigheid opwekken, het noemen van bedrijfsnamen en/of refereren naar concrete business cases/best practice goed werkt in e-mail marketing.

Vermeldt ook de bedrijfsnaam van de ontvanger als je personalisatie mogelijkheden dit toelaten. 

3. HTML: keep it simpel

De e-mail marketeer moet continu concessies doen. Door de variatie aan e-mailclients en spamfilters is het een uitdaging om een e-mail op te stellen die vormgeving technisch past bij je wensen en tegelijkertijd hoog percentage ‘opens’ heeft. Ga daarom voor simpel en ben consistent. Stuur geen video of geluid, gebruik niet teveel afbeeldingen. Steek veel tijd in het ontwerpen en testverzenden van een template. Er zijn genoeg goedkope tools te vinden waarmee je goedkoop je template kunt testen en in 1 oogopslag kunt zien waar je verbeterpunten liggen en hoe deze wordt weergegeven in meerdere clients. Met een goede template als basis, zul je sneller en succesvoller toekomstige mailers verzenden.

4. e-mail marketing tekstvariant

Plaats bovenin de mailer een linkje naar de webversie van de mailer.  Ontvangers die geen HTML opmaak kunnen bekijken, hebben dan toch de mogelijkheid om een kopie van de e-mail in de browser te bekijken.  De link naar deze pagina moet buiten de html staan.

5. Korte tekstblokken

Stel je e-mail samen met korte content blokken. Het heeft geen zin om elle lange verhalen te mailen. Verwijst liever voor de rest van het artikel naar een landingpage middels een “lees verder”. Het succes van je e-mail marketing zit in de conversie.

6. Opmaak

Gebruik zo min mogelijk dikgedrukte en onderstreepte woorden. Dat wordt al snel druk, onoverzichtelijk en schreeuwerig. Dit is overigens ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik kies er voor om titels te benadrukken door ze bolt te maken. Linkjes geef ik ook bolt weer en met een andere kleur. Gebruik een duidelijk lettertype en werkt met een puntgrote van 10 of hoger.

7. Linkjes

Mensen hebben bij afbeeldingen vaak te behoefte om te klikken, zorg er dus ook voor dat hier een link achter zit. Bij een verwijzing naar speciale landing-pages is het krachtig om de url in zijn geheel te tonen, bijvoorbeeld: www.jouwbedrijf/opening. Dit geeft je je e-mail marketing campagne een kop en een staart.

8. Uitschrijfoptie

Zorg altijd dat je een uitschrijfoptie in de mail verwerkt. Deze kun je laten verwijzen naar een landingpage waar je nog meerdere opties kunt bieden en eventueel vragen kunt stellen aan de respondent. Er zijn nieuwsbrieven met meerdere uitschrijfopties met daarbij ook: “Schrijf mij tijdelijk uit voor deze nieuwsbrief”, of “schrijf mij uit voor deze nieuwsbrief”. Hier kon je in het verleden mee experimenteren maar de regels worden daarin een stuk strenger; uitschrijven is uitschrijven. Respecteer altijd de wens van de ontvanger en de richtlijnen die er zijn rondom e-mail marketing.

9. E-mail marketing = Testen, meten & weten

Het moge duidelijk zijn dat iedere doelgroep een eigen, unieke aanpak vereist. Het kan dus best zo zijn dat bovenstaande tips niet perse werken voor uw doelgroep. E-mail marketing leent zich uitstekend voor testen, leren en verbeteren, doe dat dus ook. Maak naast je campagnes en mails ook een speeltuin kopie met een testlist zodat je vrij kunt experimenteren. Raadpleeg lezers voor reacties en gebruik deze waardevolle input voor je volgende mailer.