Tags: Direct Mail, direct marketing
In de wereld van online marketing willen wij marketeer soms vergeten hoe krachtig offline marketing kan zijn. Sterke nog; nu het aanbod van online prikkels zo gigantisch is, liggen er kansen om offline op te vallen. 4 opvallende offline middelen met een langdurige communicatiewaarde.
1. Puzzel-DM voor Account Based Marketing
Offline content kan je ook helpen bij Account Based Marketing-campagnes. In b2b zien we deze vorm van marketing steeds vaker toegepast worden. De essentie van Account Based Marketing is; het zorgvuldig selecteren van organisaties om deze met gerichte marketing- en salesactiviteiten te bewerken. Door een uitgebalanceerde set aan on- en offline middelen in te zetten, kun je hier veel impact mee maken. Omdat er vaak spraken is van een DMU waarvan verschillende leden bewerkt moeten worden, is het interessant om te werken met puzzel-mailings.
Dit zijn verschillende uitingen die naar dezelfde organisatie maar naar verschillende DMU-leden worden verstuurd. De boodschap of een eventuele incentive wordt duidelijk zodra de DMU-leden bij elkaar komen en de puzzelstukjes bij elkaar leggen.
Op deze manier worden meerdere sleutelfiguren binnen dezelfde organisatie op een andere manier met jouw boodschap geconfronteerd. Door ze bij elkaar te brengen creëer je een buzz rondom jouw campagne. Het is een typische Direct Mailing waar over nagepraat wordt binnen een organisatie.
Verras relaties met een Jubileumboek
Iedere organisatie heeft vroeg of laat een jubileum te vieren. Dit zijn perfecte marketingmomenten die zich lenen voor interessante campagnes. Naast de inmiddels voor de hand liggende digitale inhakers zoals de nieuwe bedrijfsvideo biedt dit ook offline kansen. Maak impact met een splinternieuw jubileumboek van jouw organisatie.
Verzamel de mooiste bedrijven en foto’s van de afgelopen jaren, haal anekdotes op bij klanten en maak een naslagwerk over jouw bedrijf. Klanten, leveranciers, medewerkers en andere stakeholders zullen dit met veel plezier lezen. Verhalen van bedrijven zijn boeiend en staan voor veel mensen dichtbij.
Een ander voordeel van een jubileumboek is dat het absolute topcontent is die niet zomaar weggegooid wordt. Je kunt er best vanuit gaan dat deze boeken goed bewaard blijven en vaker gelezen worden.
Het is ook een type content dat multi-inzetbaar is. Een aantal opties:
- Deel het uit tijdens eens een jubileum-event en andere events,
- geef het mee aan medewerkers, leveranciers en klanten.
- Geef het mee aan sales als extra tool in de saleskit.
- Leg jubileumboeken in vergaderruimtes en bij de receptie.
Bekijk hier een aantal voorbeelden van jubileumboeken van Pavlov.
Videokaart mailings
Een opkomende trend is die van de videokaarten. Dit zijn mailings met een schermpje er in waarop je een videoboodschap af kunt spelen. Hiermee leg je op een creatieve manier te vertaalslag tussen offline en digitaal. De ontvanger heeft iets tastbaars in handen met een hoge communicatiewaarde.
Doorgaans kun je de gehele kaart bedrukken naar wens en voorzien van een persoonlijke videoboodschap. De ontvanger heeft met een aantal bedieningsknoppen ook de mogelijkheid om door te spoelen of door te gaan naar een andere boodschap. Uiteraard spelen de kaarten ook het bijbehorende geluid af.
Google cardboard VR brillen

Oke, nu gaan we een beetje valsspelen. Dit is niet helemaal een offline-middel. Het is eerder een offline middel dat iets toevoegt aan de offline wereld. De Google cardboard is een VR-bril waarmee je 360-graden video’s van bijvoorbeeld Youtube in 3d kunt ervaren. Deze video’s zijn speciaal opgenomen voor dit soort brillen.
De Google cardboard is te bedrukken naar wens en past door de brievenbus. De ontvanger moet hem nog wel even in elkaar vouwen. Vervolgens zoekt de ontvanger de gecommuniceerde video op en speelt deze af via een mobiele telefoon die in de cardboard geplaatst wordt. De video is nu te beleven als een 3d-ervaring.
Er is inmiddels een hele set aan 360-graden-video’s beschikbaar die met deze brillen (i.c.m. met een telefoon) te bekijken zijn. Naast jouw video kan de klant de bril dus blijven gebruiken om ook andere video’s te bekijken. Daarmee heeft dit middel een vrij lange levensduur en daarmee een relevante communicatiewaarde.
Final thoughts
Je kunt in deze digitale wereld goed opvallen met offline acties. Er zijn voldoende creatieve manieren om impact te maken door tastbare media in te zetten zoals videocards, google vr brillen, puzzel mailings en jubileumboeken.
Afbeelding 1: Jubileumboeken Pavlov
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Toelichting e-mail marketing richtlijnen 2012
e-mail marketing richtlijnen 2012: wat je wel en niet kunt doen met e-mailmarketing. Lees hier onze tips, veel succes!
Effectievere direct marketing dankzij 30 procent beter inzicht in je doelgroep
Direct marketing is een vorm van marketing waarbij een bedrijf direct in contact treedt met individuele klanten, via bijvoorbeeld e-mail, telefoon, mobiele platformen of social media. Door beter inzicht in doelgroepen, kan effectiviteit verhoogd worden
8 tips voor een overtuigende brochuretekst
Hoe schrijf ik een overtuigende brochuretekst, een brochure is marketing en sales dus ga er zorgvuldig mee om! lees de tips!
De optimale b2b landing page in 2012?
De optimale b2b landing page in 2012?
tips voor een succesvolle direct mail in b2b
12 tips voor een succesvolle direct mail in b2b
Actionable insights voor effectieve Direct Marketing
Actionable insights voor effectieve Direct Marketing, tips om Actionable Insights toe te passen in de praktijk van B2B Marketing

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.