Hoewel de wereld steeds verder digitaliseert, is het versturen van post voor veel bedrijven nog steeds aan de orde van de dag. Fysieke post komt nog steeds professioneler over dan digitale post en daarom is men hier nog niet op grote schaal afscheid van aan het nemen. Nu bestaan er verschillende mogelijke denkbare soorten post die je als bedrijf kunt versturen. Welke type enveloppen heb je nodig voor de post die jij wilt versturen, en in hoeverre kun je deze nog personaliseren?

Bedrukken

Laten we eerst stellen dat je als bedrijf niet ‘zomaar’ een envelop moet gebruiken om je post in te versturen. Voor een professionele uitstraling helpt het heel erg om je enveloppen te laten bedrukken met je huisstijl. Zo weet de ontvanger ook meteen wie de afzender is. Laat een professionele DTP’er dit opmaken om het er zo netjes mogelijk uit te laten zien. Laat je een grote oplage (500 stuks of meer) drukken dan is offset drukken de beste optie. Bij een kleinere oplage is digitaal drukken sneller en goedkoper.

14 x 14 enveloppen

Voor vierkante kaarten is het geschikte formaat voor de enveloppen 14 x 14. Deze kunnen bruikbaar zijn wanneer je een uitnodiging wilt versturen voor bijvoorbeeld een receptie of bedrijfsfeest. Ook kun je deze enveloppen inzetten wanneer je klanten of medewerkers een kerstgroet of felicitatie stuurt. De meeste bedrijven zullen dit type envelop niet op grote schaal gebruiken. Een 14 x 14 envelop leent zich nauwelijks voor bedrukking.

C4 envelop

De c4 envelop is de welbekende grote, rechthoekige envelop waar een A4 ongevouwen in past. Dit type enveloppen is geschikt voor zwaardere brieven en is vooral erg nuttig wanneer je meerdere pagina’s wilt versturen of een brochure verstuurt. Vooral in dat laatste geval is het natuurlijk van belang dat er geen onnodige vouwen gebruikt worden, want daar wordt een brochure alleen maar lelijk van. Een C4 envelop kan biedt veel ruimte om te personaliseren en dat is natuurlijk iets waar je handig gebruik van kunt maken. Naast je bedrijfsinformatie in huisstijl is er ook ruimte voor een grote afbeelding of wat prominentere tekst. Overweeg ook een variant met een ‘ruitje’ aan de voorzijde, waardoor het adres van de ontvanger zoals op de brief gedrukt zichtbaar gemaakt kan worden.

C5 envelop

Een C5 envelop is maar half zo hoog als een C4 envelop. Om A4-papier te investeren in een C5 envelop, moet je deze eenmaal vouwen. Dit is vooral geschikt voor lichtere post. Het is dan ook niet de bedoeling dat je in een C5 envelop een stapel A4’tjes verstuurt. De envelop leent zich voor één tot drie dubbelgevouwen A4’tjes. Voor eenvoudigere communicatie, zoals het versturen van facturen, offertes en boodschappen is dit de meest passende envelop. Deze envelop leent zich ervoor om je bedrijfslogo en bedrijfsinformatie op aan te brengen, maar niet veel meer bedrukking dan dat.

enveloppe dm soorten

C6 Envelop

De C6 envelop raden we af voor bedrijfscommunicatie. Om hier A4-papier in te kunnen versturen, is het nodig om deze twee keer te vouwen: door de lengte en daarna nog eens door de breedte. Dit is eigenlijk alleen geschikt voor persoonlijke brieven en minder om als bedrijf in te zetten. Enerzijds omdat je A4-papier er netter uitziet als het maximaal één keer gevouwen is. Anderzijds omdat een dubbele vouw ervoor zorgt dat de envelop ‘dikker’ wordt, en dit staat ook niet professioneel. In het minder voor de hand liggende gevallen dat je iets op A5-formaat wilt versturen, is een enkele vouw voldoende. Een A6 past er ongevouwen in. Dit is eventueel nog in te zetten voor het versturen van uitnodigingen. Een C6 envelop leent zich nauwelijks voor bedrukking.

Genoeg te kiezen dus, want naast verschillende formaten bestaan er natuurlijk ook nog verschillende materialen en kleuren. We wensen je succes met het kiezen van de beste enveloppen voor jouw communicatie!

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!