De voordelen van drukwerk in een online wereld (tips & voorbeelden)

door Marcel Nanning | Last Updated:   30 januari 2023

Tags: ,

Lachen ze jou uit op de afdeling als je een voorstel doet voor een print mailing? Daar heb je best kans op gezien steeds meer marketingafdelingen volledig bestaan uit digital marketeers. Toch is het niet zo gek om juist voor print te kiezen om op te vallen in een digitale wereld.

Uitnodigingen voor zakelijke evenementen, toffe DM-campagnes of brand-books kunnen juist die impact maken waar jij naar op zoek bent. We bespreken een aantal voordelen en voorbeelden van printed media voor de moderne b2b marketeer!

De voordelen van printed media

1. Professionele uitstraling

Als b2b professional krijg jij  maandelijks, zo niet wekelijks uitnodigingen voor webinars en business events. Vrijwel altijd zijn dit e-mails of LinkedIn-advertenties zoals video-ads. Tof natuurlijk, maar niet opvallend. Denk eens aan de reactie van jouw prospect of klant als er een professionele uitnodiging op de mat zou vallen. Denk aan een doosje of een glossy kaart in een enveloppe. Met drukwerk zet je direct een professionele uitstraling neer. Bovendien heb je zichtbaar moeite gedaan om te communiceren met jouw prospect of klant, dat wordt gewaardeerd.

drukwerk event-uitnodiging

2. Creativiteit in marketing

Een ander voordeel van drukwerk is de deuren die het opent tot nieuwe creatieve toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan een guerrilla-marketing-actie voor een lokale service. Je laat een aantal stickers drukken en plaatst deze op tactische plekken in de nabije omgeving. Ook interessant voor events overigens, als wegwijzers voor de eventlocatie. Hiermee ben je echt zichtbaar op de plekken waar de doelgroep is. Je hoeft je overigens geen zorgen te maken over de impact op het milieu. Er zijn tegenwoordig zelfs veganistische outdoor stickers beschikbaar.

Nog meer creativiteit met drukwerk

Een ander voorbeeld van creativiteit in marketing met drukwerk is het inzetten van posters. Bij Efteling Events heb ik ooit een hele toffe campagne gedaan om de Efteling als eventlocatie te promoten. Het centrale onderdeel van de campagne was een event-poster die we naar prospects verstuurden. Uiteraard gepersonaliseerd! Hier werd heel leuk op gereageerd en het leverde nieuwe aanvragen op!

3. Drukwerk is tastbaar

We zagen het al even in het event-voorbeeld. Drukwerk is tastbaar. Je kunt het vastpakken, bekijken, ruiken en zelfs proeven (meestal niet aan te raden). Dat maakt het een middel dat meer zintuigen prikkelt dan een online middel. Zeker als je kiest voor drukwerk met een schermpje waar je een videoboodschap op afspeelt. Daarmee prikkel je alle zintuigen! Dat het tastbeer is, versterkt de impact.

4. Houdbaarheid

Veel online uitdingen zijn vluchtig. Ads flitsen voorbij. Blogs, whitepapers en e-books worden doorgaans slechts gelezen op het moment dat ze geraadpleegd worden. Daarmee zijn het over het algemeen vanuit het oogpunt van de prospect geen houdbare middelen. Een krachtige drukwerk-uiting zoals een factsheet, uitnodiging of toffe brochure blijft vaak langer op tafels of bureau’s liggen. Een inhoudelijk magazine bijvoorbeeld, wordt vaak door meerdere mensen binnen hetzelfde bedrijf gelezen als het op de lunchtafel terechtkomt, bijvoorbeeld.

Ik heb het zelf ervaren bij verschillende werkgevers; de betere vakbladen werden veelvuldig gelezen door meerder collega’s.

5. Technisch eenvoudig

Drukwerk is nog nooit ‘gechackt’ of door een e-mailfilter tegengehouden. Goed drukwerk komt wel bij de juiste contactpersoon terecht. Als het eenmaal aankomt, is het goed. Je hebt dus geen issues zoals bij websites rondom ‘laadtijd’ of ‘spamfilters’.  

Voorbeelden van drukwerk voor moderne marketing

Wat voor drukwerk zou je kunnen inzetten in deze tijd om toch impact te maken op doelgroepen? We bespreken een aantal voorbeelden.

1. Glossy vakblad

In de lijn van content marketing kun je periodiek hét vakblad uitbrengen voor de belevingswereld van jouw doelgroep. Een glossy magazine met inhoudelijke artikelen, experts aan het woord, partnerverhalen en klantverhalen doet het altijd goed. Het is een fantastisch middel om de zichtbaarheid te verhogen, te werken aan TOMA en zelfs leads te genereren.

2. Event uitnodigingen

Nodig klanten voor het jaarlijkse klant-event eens uit met een originele drukwerk-uitnodiging. Je kunt overigens nog meer drukwerk inzetten voor en tijdens het event. Van programmaboekje tot flyers, van factsheets tot productbochures.

3. Whitepapers, e-books & playbooks

Alle content die je maakt voor online activiteiten, kun je ook als drukwerk inzetten. Heb jij een tof onderzoeksrapport gemaakt? Loopt een bepaalde whitepaper goed in de online campagnes? Zet deze dan ook in als drukwerk. Niet alleen handig voor de ‘kofferbak van sales’ maar ook als give aways tijdens events. Ook goed inzetbaar in goodie-bags. Hierdoor haal je meer rendement uit je content marketing.  

4. Productcatalogus (maar dan wel modern!)

Drukwerk dat we allemaal kennen binnen de marketing zijn de productcatalogi. Met de komst van het internet en de webshops is hier veel in veranderd. Toch zijn er nog steeds voordelen aan het uitbrengen en verspreiden van een productcatalogus. De belangrijkste: ze maken impact. Je bladert er zo eenvoudig doorheen. Niet voor niets zien we nog steeds speelgoed-catalogi rondom de feestdagen aan het einde van het jaar.

Als je dit type drukwerk inzet, doe het dan wel modern. Leg bijvoorbeeld de connectie met online door te werken met QR-codes naar productpagina’s, video’s of tools. Op die manier maak je het effect van het drukwerk ook beter inzichtelijk.

drukwerk product catalogus

5. Boek voor jubileum als tof relatiegeschenk

Bestaat jouw bedrijf 10 jaar? Breng dan een jubileumboek uit dat je uitdeelt tijdens het jubileumfeest met klanten. Maak er een mooi, exclusief boek van met verhalen rondom klanten en interessante foto’s. Mensen lezen dit soort boeken graag. Je werkt hiermee aan de zichtbaarheid en het opbouwen van het merk.

Conclusie

Drukwerk heeft nog steeds een hele belangrijke plek in onze marketingmix. Zorg echter wel voor een doordachte inzet, het liefst met een koppeling naar online. Daarmee maak je je merk tastbaar en genereer je maximale impact.

Foto drukwerk uitnodiging door Leeloo Thefirst

Foto catalogus door Thought Catalog

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.