Online marketing vs. Printreclame in B2B – Welke marketingvorm belooft meer succes?

door Frank Schneider | Last Updated:   17 september 2018

Wie producten en diensten wil verkopen, kan niet zonder een doordachte marketingstrategie. In het digitale tijdperk voorspellen velen dat online marketing daarbij zal zegevieren. Maar is printreclame echt ten dode opgeschreven? Wat is het verschil tussen deze twee vormen van reclame en welke biedt er meer succes?

Waarin verschillen deze marketingvormen?

Online marketing omvat alle uitingen of boodschappen die via het internet worden verspreid. Daarbij horen bijvoorbeeld reclame-mails, banners of reclame via sociale media-platformen. Potentiële klanten worden zich dus via digitale kanalen bewust van deze reclame. Onder printmarketing valt daarentegen alle reclame die in gedrukte vorm verschijnt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan advertenties in tijdschriften, flyers of posters. Om ervoor te zorgen dat klanten het bedrijf opmerken, moeten deze printmedia zoals posters individueel worden ontworpen en openbaar worden verspreid.

Dit zijn de voor- en nadelen van printreclame:

Gedrukte reclame is vooral aantrekkelijk door zijn tastbaarheid. Want flyers, reclamebrochures en dergelijke, kunnen door potentiële klanten worden vastgepakt. Dat creëert vertrouwen. Uit recent onderzoek blijkt dat 52% van de Nederlanders de papieren folder zou missen als ze niet meer zou verschijnen. Vooral oudere doelgroepen beschouwen drukwerk als serieuzer dan online advertenties. Dit kan namelijk niet zomaar worden weggeklikt. Vaak wordt drukwerk zoals flyers of catalogi zelfs bewaard om op een later moment opnieuw te kunnen bekijken. Dit heeft als voordeel dat printmedia langer in herinnering blijven dan bijvoorbeeld online banners met een korte levensduur. Bovendien wordt drukwerk vaak in verband gebracht met een hogere betrouwbaarheid.

Echter leidt deze vorm van reclame in vergelijking met online marketing vaak tot hoge kosten. Bovendien kan drukwerk achteraf niet meer worden aangepast. Wanneer fouten pas na het drukken worden opgemerkt, leidt dit tot problemen. Ook het doelgroepgericht plaatsen van flyers, posters of brochures is nauwelijks mogelijk. Zo bereiken deze media vaak niet de beoogde ontvangers.

Dit zijn de voor- en nadelen van online reclame:

Wie online marketing inzet, heeft het voordeel dat de reclame exact bij de juiste doelgroep kan worden geplaatst. Zo kan een advertentie bijvoorbeeld alleen worden getoond aan gebruikers die via een zoekmachine naar een bepaalde dienst of product hebben gezocht. Dit zorgt voor gebruiksgemak en maakt ook het optimaliseren van de marketingstrategie makkelijker. Zo kan de online reclame hierdoor nog efficiënter worden ontworpen. Een ander voordeel is dat deze vorm van marketing vaak voordeliger is. Dit maakt het mogelijk dat ook personen met een klein reclamebudget hun bedrijf onder de aandacht kunnen brengen.

Online reclame heeft echter een minder lange levensduur dan drukwerk. Vaak wordt het binnen enkele seconden weggeklikt. Bovendien kan online reclame met speciale tools eenvoudig worden geblokkeerd. In dat geval komt de boodschap wellicht nooit aan bij de potentiële klant.

Welke marketingvorm belooft meer succes?

Eigenlijk kun je niet in algemeenheid vaststellen met welke reclamevorm een bedrijf meer succes zal hebben. Dat hangt af van meerdere factoren. Onder andere de doelgroep is daarbij van doorslaggevend belang. Indien je vooral jonge mensen wilt aanspreken, is aanwezigheid op sociale media onontbeerlijk. De oudere generatie heeft een voorkeur voor printreclame. Een mix uit beide vormen is daarom aan te bevelen. Zo kan de grote massa worden bereikt.

Afbeelding: www.shutterstock.com

content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.