Hoe je een content marketing plan maakt in b2b

door Nick Struik | Last Updated:   30 april 2021

Content marketing is een krachtig middel om meer bezoekers naar je website te trekken en ze te interesseren voor jouw product of dienst. Om als B2B ondernemer succesvol te bloggen, is het belangrijk je doelgroep te begrijpen. In dit artikel leer ik je hoe je een content marketing plan opstelt om jouw doelgroep te activeren.

Graag doe ik dit in acht stappen die je zelf direct kan toepassen. Zo kun je content ontwikkelen waarmee je organisch meer bezoekers en merkbekendheid genereert zonder te adverteren.

1. Wat is de uitdaging van je doelgroep?

Als ondernemer help je jouw doelgroep met het oplossen van een probleem door middel van jouw product of dienst. De vraag die je jezelf daarom wilt stellen voor het ontwikkelen van content is niet: ‘wat voor product bied ik aan?’. Veel waardevoller is om te kijken naar: ‘welke uitdaging van de doelgroep los ik op?’.

Op die manier leg je de focus niet op jezelf, maar op je doelgroep. Je gaat van inside-out denken naar outside-in. Start met een probleem dat herkenbaar is voor de doelgroep. Zo trek je de aandacht en kun je hen overtuigen dat jouw dienst of product de juiste oplossing biedt.

Content marketing plan doelgroep bepalen
Een voorbeeld van inside-out communiceren is: ‘De meest complete software voor server-side rapportage’. Een voorbeeld van outside-in communiceren is: ‘Hoeveel winst maken jouw marketing campagnes nu echt? Drie manieren om dit inzichtelijk te maken’.

Dit kan je op een aantal manieren doen. Begin je net en heb je geen kennis van je doelgroep? Maak dan een hypothese over hoe je hun meest urgente problemen kunt oplossen. Maak hier content over en verspreid deze onder je doelgroep met beknopte advertising campagnes. Zo leer je snel of de boodschap aanslaat of dat je hen vanuit een andere hoek moet benaderen.

Als je al bestaande klanten hebt, kan je de uitdagingen van de doelgroep baseren op inzichten van het sales proces en klantcontact. De meest effectieve manier om dit te achterhalen is simpelweg met het salesteam te gaan zitten en te leren met welke argumenten zij potentiële klanten over de streep trekken. 

Ontwikkel een B2B persona op basis van feiten, niet op aannames

De beste manier is echter door daadwerkelijk met je klanten en prospects in gesprek te gaan en hen te interviewen. Zo bouw je waardevolle data en inzichten op en kan je een B2B persona ontwikkelen die op feiten berust en niet op aannames. Zoek hiervoor op LinkedIn naar personen binnen je doelgroep en vraag zonder iets te verkopen of je hen een kleine twintig minuten mag interviewen. Het zal je verbazen hoeveel mensen hiervoor open staan en wat voor schat aan informatie zij geven over hun beslisproces.

2. Zoekgedrag analyseren

Nu je weet wie je doelgroep is en met welke uitdaging(en) zij te maken hebben, kan je hun zoekgedrag analyseren. Zo kan je goed achterhalen hoe zij hun buyer journey starten. Een gratis tool als de Google Ads Zoekwoordplanner is hier geschikt voor, maar ook tools als Answer the Public geven veel inzichten. Zoek naar de zoektermen waar je op gevonden wilt worden. Denk niet alleen aan de dienst die je aanbiedt, maar juist ook aan de uitdagingen van je doelgroep.

Zo ontdek je hoe jouw doelgroep zoekt. Letterlijk. De keyword tool biedt een schat aan informatie van gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten tot de exacte zoektermen die jouw doelgroep gebruikt. Deze zoektermen wil je terug laten komen in jouw content, zodat je organisch makkelijker vindbaar bent voor deze potentiële klanten.

Ook kun je de zoekwoorden invoeren in Google en zo analyseren welke partijen hier momenteel content over schrijven. Dit geeft je niet alleen inspiratie, maar helpt je ook content te ontwikkelen waarmee je onderscheidend bent. 

3. Schrijven van content

Aan het eind van dit artikel deel ik een aantal andere contentvormen met je, die je kan inzetten voor jouw content marketing plan. In dit voorbeeld ga ik er echter van uit dat je een artikel wilt schrijven op basis van de inzichten van de uitdaging van je doelgroep en hun zoekgedrag.

Begin met het schrijven van je blog artikel. Schrijf vooral voor je doelgroep. Niet voor de zoekmachines. Als je jouw doelgroep helpt met waardevolle content die hun vraag beantwoordt of hun uitdaging oplost, zullen ze eerder geneigd zijn terug te komen naar jouw website om vaker informatie te zoeken. Na vertrouwen met je merk te hebben opgebouwd, kunnen ze zelfs een lead of een klant worden.

Deze medaille heeft echter ook een keerzijde. Bied ECHT iets van waarde, anders doe je jouw merk schade aan. Een bezoeker die denkt: ‘dit is niet wat ik zoek’, of erger: ‘dit is flinterdunne flutcontent’ zal in de toekomst met een boog om jouw merk heenlopen.

4. Optimaliseer je content

Heb je eenmaal een artikel geschreven? Optimaliseer dan je content. Qua leesbaarheid voor je doelgroep, maar ook voor de zoekmachines.

Een simpele tip om jouw content aantrekkelijker te maken voor de lezer is bovenaan de pagina aangeven hoe lang het ongeveer duurt de content te lezen. 

Denk verder aan H1 en H2 titels, meta-tags, alt-tags, afbeeldingen, etc. Hoe beter je aangeeft aan de zoekmachines waar jouw pagina over gaat, hoe makkelijker je geïndexeerd en gevonden wordt.

Google, Bing en andere search engines zullen je belonen met een hogere positie op hun SERP’s.

5. Delen van je content (ook intern)

Je hebt een mooi artikel geschreven. Nu wil je dit uiteraard met zoveel mogelijk mensen delen. Begin met het organisch delen van je content op je eigen social media kanalen.

Dit is geheel gratis en je bereikt iedereen binnen je netwerk. Wil je een boost geven aan je bereik? Neem dan je hele organisatie mee. Hoe meer medewerkers, hoe meer bereik je kan genereren.

Vraag alle werknemers het artikel te delen, en creëer zo een enorm organisch bereik door gebruik te maken van hun persoonlijke netwerk.

Zoek ook naar gratis groepen op LinkedIn en Facebook waar jouw doelgroep zich bevindt en praat over onderwerpen waarbij jij hen kan helpen. Zo kan je zonder te adverteren makkelijk duizenden mensen bereiken.

Bereik duizenden mensen zonder te adverteren

6. Content kalender ontwikkelen

Vaak zal je doelgroep-onderzoek en keyword analyse veel inzichten en ideeën opleveren voor jouw content marketing plan. Zo veel zelfs, dat dit niet allemaal in één blog artikel past. Ontwikkel een content marketing strategie met een content kalender.

Zo kan je jouw ideeën makkelijk uitwerken tot meerdere blogs rondom een bepaald thema of een uitdaging van je doelgroep. Denk na welke content je wilt maken, wanneer je dit doet en selecteer data wanneer je dit wilt publiceren en delen op je social media kanalen.

Stel een schema of content kalender op en maak voor jezelf deadlines. Zo kan je heel makkelijk en efficiënt content ontwikkelen.

7. Vergroot je digital footprint

Je weet inmiddels naar welke onderwerpen en uitdagingen je doelgroep zoekt. Je hebt je echter alleen gefocust op je eigen speelveld. Als je jouw blik naar buiten richt, kom je nog meer te weten over jouw markt en doelgroep.

Zoek online waar er over de onderwerpen gesproken wordt die jouw doelgroep interessant vindt, en wat zij vertellen. Zo heb je snel een beeld met wat voor content je onderscheidend kunt zijn.

Tevens kan je relevante blogs benaderen voor een gastartikel en op die manier jouw digital footprint vergroten.

8. Andere media voor content marketing plan

In de bovenstaande stappen hebben we enkel gekeken naar geschreven content in de vorm van een blog artikel. Uiteraard kan je ook andere vormen van content inzetten. Dit is vaak een goede keuze omdat je jezelf op die manier makkelijker kan onderscheiden van je concurrenten.

In feite is elke vorm van content waardevol voor je website. Denk hierbij aan: blogs, ebooks, case studies, whitepapers, infographics, video’s en podcasts.

Denk na hoe je doelgroep hun content het liefst consumeert. Bied je een complexe oplossing, maar kan je dit simpel uitleggen op een visuele manier? Dan zou video een goede manier kunnen zijn om jouw doelgroep te bereiken. Met InVideo kun je verschillende soorten video’s online maken. 

Als je weet dat jouw doelgroep veel naar Spotify luistert of op Apple Music zit, dan is een podcast wellicht iets voor hen.

Leer je doelgroep kennen en je zal vanzelf ontdekken hoe je hen het best kan benaderen.

Doel van een content marketing plan

Het doel van een content marketing plan is dat je voor jezelf uitwerkt hoe je meer prospects kan aantrekken en de betrokkenheid van je huidige klanten vergroot.

Zo kan je met jouw content mensen verleiden om de volgende stap te zetten in jouw marketing funnel. Bijvoorbeeld in ruil voor hun naam en e-mailadres. Door content te produceren, verbeter je de vindbaarheid van jouw website en de bekendheid van je merk.

De clou van dit alles is om altijd iets van waarde te bieden aan je doelgroep. Informeer ze, inspireer ze, prikkel ze en ga de dialoog met ze aan. Zo ben je niet alleen zichtbaar, maar help je hen echt met hun problemen en uitdagingen. Alleen zo wordt je een autoriteit binnen jouw vakgebied en zal je harde werk beloond worden.

Dit gastartikel is geschreven door Nick Struik. Hij is mede-oprichter van Marquant Marketing, een online marketing bureau gespecialiseerd in B2B marketing.

Afbeelding: Startup Stock Photos via Pexels

Lees ook deze artikelen als je aan de slag gaat met je content marketing plan:

Nick Struik is mede-oprichter van Marquant Marketing ,een online marketing bureau gespecialiseerd in B2B marketing. Marquant werkt volgens het growth marketing principe: klein proberen en succes groot uitrollen. Zo werken we keihard voor een doelgroep waar we echt het verschil kunnen maken: MKB en kleinzakelijk. Echte ondernemers helpen hun business te laten groeien voor een tarief dat ze kunnen missen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.