Tags: b2b, content marketing, interview
“Ik vind B2B-marketing uitdagender, B2C-marketing is toch wat ‘makkelijk’. Rond B2B-marketing zit veel meer complexiteit.” Patrick van Zandwijk is nu bijna een jaar Marketing Professional bij IV-experts.com, een bedrijf dat al vanaf de oprichting klanten trekt door kennis te delen: “Bij IV-experts.com delen we veel kennis, we hebben op de website bijvoorbeeld een wiki met 200 tot 300 documenten: artikelen, whitepapers, noem maar op.”
[notification type=”alert-success” close=”false” ]Deze case komt uit het nieuwe boek van Edwin Vlems over B2B Marketeers. Het interview komt ook terug in de workshop die hij met B2Bmarketeers.nl heeft opgezet, klik hier voor details. [/notification]
Dus je marketing bestaat vooral uit kennisdeling?
“Inderdaad. We horen vaak dat de kennis op onze website goed te vinden is, er staat vooral veel kennis over ‘functioneel beheer’ op. Het zijn artikelen van onszelf, maar ook van andere experts. Iedereen die kennis wil delen over functioneel beheer staat in onze wiki. Je wordt als bedrijf zelf beter door al die online kennis, maar je verandert ook langzaam in een platform. Het trekt jaarlijks veel nieuwe klanten aan.”
“We beheren verschillende labels met een eigen wiki. Onze oprichter Martijn Buurman heeft in 2010 www.functioneel-beheerder.com opgezet -nu onderdeel van IV-experts.com- om voor de arbeidsmarkt voor Functioneel Beheerders een platform te vormen. Op een bepaald moment was er geen tijd meer om marketingactiviteiten te ontplooien en toen ben ik erbij gekomen om een marketingafdeling op te zetten.”
“Sinds kort hebben we ook een chatfunctie, je kunt mensen die een artikel zoeken of hulp nodig hebben direct helpen. Veel mensen zijn op zoek naar content over functioneel beheer, bijvoorbeeld ook naar sjablonen en modellen. En dat levert klanten op, we zitten heel erg op kennis delen en daar leads uithalen.”
“We beheren verschillende labels met een eigen wiki.
“We geven ook regelmatig lezingen en workshops, en een jaarlijkse pizzasessie XL waar de laatste keer meer dan 300 mensen op afkwamen. We doen ook kleinschalige (gratis) pizzasessies, 4 keer per jaar over het hele land. Met verschillende sprekers, over relevante onderwerpen. De aanwezigen moeten zichzelf eerst introduceren, zo’n 25 man. Dan volgen de sprekers en de pizza, waarna de bijeenkomst wordt afgesloten met een forumdiscussie.”
Vertel eens wat over je bedrijf?
“We doen de werving, selectie en detachering van functioneel beheerders en informatiemanagers. We willen dit jaar meer gaan focussen op die laatste groep, de kennis hebben we al in huis. Maar we doen ook coaching, aan zowel functioneel beheerders als informatiemanagers. Er werken nu rond de 34 man, waarvan een groot deel gedetacheerd bij klanten zit.”
ik heb alle vrijheid en als je hier een idee hebt moet je het vooral delen.
“Ik werk hier sinds maart, daarvoor heb ik bij een bedrijf gewerkt dat track&trace systemen verkoopt. Na een overname werd het internationaal, ook mijn werk ging de grens over. Ik werd in die tijd benaderd door Martijn, die zo kon enthousiasmeren dat ik de overstap naar IV-experts.com wel moest maken! En nu doe ik leuke dingen, ik heb alle vrijheid en als je hier een idee hebt moet je het vooral delen. Je krijgt echt alle mogelijkheden. Ik heb zelfs een bedrijfje voor mezelf opgestart: Seven-String Marketing, gericht op de creatieve sector. Ik vind de combinatie prachtig.”
Eerder verschenen in deze serie interviews door Edwin Vlems:
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
In 1999 presenteerden Pine & Gilmore hun theorie over de relatie tussen het toevoegen van belevenissen en een succesvolle merklading. Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
“Met onze kennis van Facilitair Management trekken we klanten en collega’s aan”
Interview: Han Strijbos, Marketing Manager bij Facilitair Management bedrijf HEYDAY over Inbound Marketing en Content Marketing in B2B
Interview | CEO Bruynzeel Storage Group over klantgericht werken en nieuwe Marketing
Interview | Igor la Vos, CEO Bruynzeel Storage Group BV over klantgericht werken en nieuwe Marketing. Marketing Automation, samenwerking en klantcampagnes
Mascha Borsboom: “Leuk dat LinkedIn, maar gevonden worden via Google is belangrijker”
Mascha Borsboom is Content Specialist bij technisch groothandel Imbema. Ze heeft de b2b marketing van haar bedrijf flink zien veranderen richting content marketing.
Grensverleggende marketing: cruciaal voor internationaal succes
Internationale marketingcampagnes; waar je aan moet denken en waar je op moet letten; vertalen, cultuur, wetten, regelgeving en meer.
Whitepaper Marketing als centraal onderdeel in Content Marketing
Whitepaper Marketing als centraal onderdeel in Content Marketing, kun je er b2b leads mee genereren? En waar moet een whitepaper dan aan voldoen?

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.